• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4815 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر

خطر دورهمي‌هاي «يلدا» براي سالمندان

دكتر نادر توكلي، معاون درمان ستاد فرماندهي مقابله با كرونا از كاهش ۴۰ درصدي ميزان بستري بيماران كرونايي در بيمارستان‌هاي تهران خبر داد.
 وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: خوشبختانه نسبت به يك ماه گذشته آمار بيماران بستري در بيمارستان‌هاي تهران ۴۰ درصد كاهش يافته است، به گونه‌اي كه آمار بستري‌ها از بالاي ۶ هزار نفر به حدود ۳ هزار ۴۰۰ نفر رسيده است.
او در اين باره توضيح داد: همچنين بايد در نظر گرفت كه برخي از بيماران بستري كرونايي نيز به صورت تصادفي شناسايي شده‌اند، به عبارت ديگر افراد به عنوان بيمار قلبي و يا تصادفي در بيمارستان بستري شده و تست PCR آنها مثبت شده ولي لزوما علائم مرتبط با كرونا را نداشته‌اند. به‌ طور مثال در مراكز قلب تهران و شهيد رجايي بين ۳۰ تا ۴۰ بيمار كرونايي بدون علامت كه به صورت تصادفي شناسايي شده‌اند به علت بيماري زمينه‌اي بستري شده و در آمار بستري كروناي تهران لحاظ شده‌اند. توكلي همچنين با اشاره به وضعيت و درصد مرگ و مير بيماران كرونايي در تهران نيز عنوان كرد: ميزان مرگ و مير بيماران كرونايي به نسبت كل مراجعات به بخش‌هاي مختلف سرپايي و اورژانس و درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي بيمارستاني در بدترين وضعيت بين ۲ تا ۳ درصد است، به عبارت ديگر آمار مرگ و مير از هر ۱۰۰ بيمار مبتلا حدود ۳ درصد است. او با بيان اينكه عمده مرگ و ميرها در سنين بالاي ۶۵ سال رخ مي‌دهد، تاكيد كرد: اين مساله نشان‌دهنده اهميت مراقبت و توجه بيشتر از گروه‌هاي پرخطر و به خصوص سالمندان است.
معاون درمان ستاد كروناي تهران با تاكيد بر اينكه با تمام اين تفاسير شرايط تهران همچنان بسيار شكننده و ناپايدار است، گفت: آمار بستري‌ها طي چند روز اخير ثابت مانده و خيلي نزولي نيست، يعني به مرز حدود ۳۴۰۰ نفر رسيده و پايين آمدن آن به سختي صورت مي‌گيرد، ضمن اينكه ميزان مرگ و ميرها در تهران نيز هنوز بالاي ۵۰ نفر در روز است كه مساله بسيار مهم و قابل توجهي است.
وي با اشاره به شرايط ناپايدار موجود بر پرهيز از دورهمي‌هاي خانگي تاكيد كرد و گفت: در اين شرايط برگزاري مهماني و دورهمي‌هاي هر چند كوچك خانگي ريسك بسيار بالايي دارد، بنابراين از شهروندان تقاضا داريم كه از برگزاري دورهمي‌هايي همچون شب يلدا كه اغلب با حضور افراد سالمند خانواده برگزار مي‌شود، پرهيز كنند.
توكلي با بيان اينكه به موازات فروكش كردن حدودي بيماري و ميزان بستري‌ها، طرح محله‌محور مقابله با كرونا نيز در تهران در حال اجراست، گفت: اجراي اين طرح با مشاركت فرماندهان پايگاه‌هاي بسيج مناطق ۲۲گانه تهران به همراه رابطين بهداشت در برخي مناطق تهران به خوبي در حال اجراست و در شناسايي مبتلايان بدون علامت و رديابي بيماران و افراد در تماس با آنان بسيار موفق عمل كرده است. معاون درمان ستاد كروناي تهران با بيان اينكه پروتكل‌ها و محدوديت‌هاي مربوط به شهرهاي نارنجي همچنان در تهران اجرا مي‌شود، گفت: متاسفانه هنوز شرايط خيلي خوب نيست و همچنان شاهد حجم ترافيكي بسيار بالايي در سطح شهر تهران هستيم، البته مسائل اقتصادي نيز وجود دارد و شايد تصميمات در سطح ملي با حفظ برخي ملاحظات كلي اتخاذ مي‌شود. توكلي با تاكيد بر اينكه بازگشايي‌ها و رفع محدوديت‌ها بايد به تدريج و مرحله به مرحله انجام شود، گفت: البته به نظر مي‌رسد كه شاخص مرزبندي شهرهاي قرمز و نارنجي و غيره بايد بر اساس شاخص ابتلا باشد نه تعداد بستري؛ چرا كه اين مساله به تسهيل و تسريع مديريت و كنترل اپيدمي كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون