• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4816 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ آذر

نشست خبري رييس‌جمهوري در فاصله 7 ماه مانده به پايان دولت با چاشني انتقاد از توهين‌ها

جرات داريد به قوه قضاييه و نيروهاي مسلح انتقاد كنيد؟ بفرماييد!

پس از حدود 10 ماه، حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري ايران بار ديگر مقابل خبرنگاران نشست تا به سوالات و پرسش‌هاي آنان پاسخ دهد، آن‌هم در شرايطي كه اميدش به بازگشت دوباره ايالات‌متحده امريكا به برجام و لغو تحريم‌ها باتوجه به پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور بيشتر شده اما به همان ميزان شاهد بدتر شدن اوضاع اقتصادي ايران و افول محبوبيتش ميان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان است. افولي كه در كنار فعاليت‌هاي اصولگرايان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و البته فعاليت‌هاي انتخاباتي مدعيان كرسي پاستور 1400 منجر به تشديد مشكلات دولت دوازدهم و شخص روحاني شده است. او با اين حال در جريان نشست خبري روز گذشته خود ابتدا آماري از كرده‌ها و ناكرده‌هاي دولتش ارايه داد تا براي اندكي هم كه شده انگ كم‌كاري را از خود و دولتش پاك كند. روحاني با يادآوري روزگاري كه قدرت را از محمود احمدي‌نژاد تحويل گرفت، گفت: «دوران پيش از جنگ اقتصادي، دولت را در سخت‌ترين شرايط يعني ركود تورمي تحويل گرفتيم و رشد اقتصادي منهاي 7/7 درصد و تورم ما بالاي ۳۰درصد بود. شرايطي كه ابتداي كار هيچ دولتي سابقه نداشت.»

 

ايستادگي مقابل تحريم‌طلبان

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از گفته‌هايش با بيان اينكه «فرصت پاسخگويي به حاشيه‌سازي‌ها را ندارد»، به انتقادهاي مطرح شده از توافق هسته‌اي پرداخت و اظهار كرد: «جنگ اقتصادي ترامپ عليه ايران به نتيجه نرسيد و شكست خورد. اين توافق برجام ايرادهايي هم داشت، به هرحال بي‌نقص فقط خداست. برخي مي‌خواستند برجام را نابود كنند تا نباشد و همان‌طور كه گفتم اين برجام كه دست و پايش را شكسته بودند با دست و پاي شكسته جلوي ترامپ ايستاد و سه‌بار او را در مجامع بين‌المللي شكست داد.» عالي‌ترين مقام انتخابي جمهوري اسلامي در ادامه با تاكيد بر لزوم پايان تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران و ايرانيان خاطرنشان كرد: «پايان تحريم به ‌معناي اين است كه مردم به يكي از حقوق خود دست يافتند و پايان ترامپ به معناي پايان جنگ اقتصادي و تروريسم اقتصادي است.» رييس‌جمهوري البته از ايستادگي دولتش مقابل حاميان تحريم نيز سخن گفت و تاكيد كرد: «دولت نخواهد گذاشت كه كساني پايان تحريم را به تاخير بيندازند ما اين اجازه را به آنان نخواهيم داد. تحريم بايد پايان‌ پذيرد و اين حق مردم ماست. امريكا بايد به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ايم كه هر گاه اين اتفاق بيفتد ما هم حاضريم به همه تعهدات خود بازگرديم.»

 

بودجه نقطه ضعف ندارد!

انتقادهاي نمايندگان، ديوان محاسبات و مركز پژوهش‌هاي يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به لايحه بودجه ديگر موضوعي بود كه حسن روحاني در جريان نشست خبري خود به آن پرداخت. او در پاسخ به پرسش ايسنا در اين باره اظهار كرد: «ما براي بودجه نقطه ضعف قائل نيستيم. بودجه ما نقطه قوت دارد آنان كه دنبال نقطه ضعف آن هستند، بروند و اينها را پيدا كنند. البته انتقاد از بودجه حق نمايندگان مجلس است. نيمي از اين بودجه را ما اجرا مي‌كنيم و بقيه آن را هم دولت بعدي اجرا مي‌كند. اين بودجه براي اقشار فرودست و براي جامعه سودمند است. بودجه بسيار خوب است و از اينجا به بعد ديگر دراختيار مجلس است كه چگونه تصميم‌گيري كند. بودجه ۱۴۰۰ به بهترين صورت تنظيم شده است، البته اگر كسي اشكالاتي وارد مي‌كند حق دارد كه اشكال خود را اعلام كند.»

 

بيانيه 1+2 عليه دولت

خبرگزاري‌هاي فارس و تسنيم كنار روزنامه جوان از جمله رسانه‌هاي اصلي اصولگرا بودند كه در نشست خبري ديروز رييس‌جمهوري فرصت طرح پرسش به آنان داده شد. نقطه اشتراك پرسش‌هاي هر سه، طول و تفسير اين پرسش‌ها بود؛ چنانكه برخي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از آن به عنوان «بيانيه‌اي عليه دولت» نام بردند. موضوع پرسش‌ها اما يكسان نبود. «فارس» پرسش خود را به «سوءمديريت‌هاي موجود در ايران» اختصاص داد و روحاني در پاسخ به آن تاكيد كرد كه ايران امروز در تحريم نيست، بلكه در جنگ اقتصادي به‌سر مي‌برد. او با يادآوري تاكيد رهبري بر فرماندهي رييس‌جمهوري در شرايط جنگ اقتصادي ايران و همسويي مخالفان دولت با مخالفان جمهوري اسلامي يادآور شد: «فراموش نكنيد كه غير از مشكلات ساختاري و جنگ اقتصادي با مشكلي به نام همسويي مخالفان دولت با مخالفان جمهوري اسلامي در دنيا مواجهيم؛ اين همصدايي خيلي بد است. چرا درباره مخالفان دولت سوالي پرسيده نمي‌شود؟ مديريت حتما نقص و عيب دارد و همه بايد ما را ياري كنند، چراكه ما همان‌طور كه در جنگ تحميلي نمي‌توانستيم به تنهايي پيروز شويم، امروز نيز نمي‌توانيم به تنهايي در ميدان جنگ، جنگ را اداره كنيم.»

 

دوگانگي در برخورد با توهين‌كنندگان

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از پاسخ خود به پرسش خبرگزاري فارس، به دوگانگي در برخورد با توهين‌كنندگان به مقام رياست‌جمهوري نسبت به روساي ساير قوا و نهادهاي جمهوري اسلامي اشاره و اظهار كرد: «حتما هستند افرادي كه اشكالاتي داشته باشند؛ حتما قوه قضاييه، نيروهاي مسلح و مجلس ما اشكالاتي دارند؛ نهاد بي‌اشكال نداريم و همه اشكال دارند، همه بايد مشكلات را با هم حل كنيم.» عالي‌ترين مقام انتخابي جمهوري اسلامي خاطرنشان كرد: «سوال من اين است كه چرا فقط به دولتي كه وسط ميدان جنگ است، حمله مي‌كنيم و به سايرين حمله نمي‌كنيم؟ اگر كسي به دولت تهمت زد و توهين كرد، چرا تشويق مي‌شود؟! آيا امروز كسي جرات دارد به قوه قضاييه و نيروهاي مسلح توهين كند؟ اگر جرات مي‌كند، بفرماييد! فردا اين كار را بكند تا ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد و چند نفر احضار مي‌شوند.»

 

تفسير پاستور از مصوبه بهارستان

خبرنگار خبرگزاري تسنيم اما سوال خود را به اختلاف ايجاد شده بين دولت و مجلس بر سر قانون «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها» اختصاص داد. جايي كه روحاني مجددا مخالفت خود با اين قانون را اعلام كرد ولي براي اولين‌بار از چند و چون جزييات اجراي آن پرده برداشت و تصريح كرد: «من به وزرا و معاونان مربوطه دستور دادم كه آيين‌نامه اجرايي اين قانون را فراهم كنند و اميدوارم كه تا پايان اين هفته در جلسه دولت مطرح و تصويب شود و در صورت تصويب آن در دولت بر‌اساس آن عمل خواهد شد.» او خاطرنشان كرد: «تفسيري كه ما از اين قانون داريم و بر‌اساس عنوان آن آيين‌نامه اجرايي خواهيم نوشت، عنوان طرح هم لغو تحريم‌هاست؛ يعني قانوني كه مي‌خواهد تحريم‌ها را لغو كند، نه قانوني كه مي‌خواهد لغو آن را به تاخير بيندازد. همان‌طور كه نمايندگان هم گفتند، مي‌خواهند تحريم زودتر شكسته شود.» رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسش روزنامه جوان كه به بسته شدن بودجه براساس احتمال لغو تحريم‌ها اشاره داشت نيز گفت: «بودجه‌اي كه دولت به مجلس مي‌دهد، براي كسب مجوز از مجلس است و اين برمبناي تحليل نيست، برمبناي واقعيات است. برمبناي گزارش پارسال بودجه و شرايط امسال است. اصلا تحريم برداشته نشود هم ما ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه نفت را مي‌فروشيم. اين قطعي است. چه امريكا به برجام برگردد يا برنگردد و چه تحريم برداشته شود يا نشود. اين بودجه يقيني است و در 6 ماهه اول ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه نفت مي‌فروشيم.»

 

حساسيت‌ها به اعدام «زم»

اعدام روح‌الله زم در ايران و حواشي آن در اتحاديه اروپا، موضوع پرسش خبرنگار خبرگزاري فرانسه از رييس‌جمهوري ايران بود. او با بيان اينكه «جمهوري اسلامي قوه قضاييه‌اي دارد كه مستقل است و دادگاهش حكم صادر مي‌كند و اينكه حالا چنين حكمي براي گروهي باعث خشنودي باشد يا براي گروهي باعث ناخشنودي، براي ما مهم نيست»، گفت: «شايد اين چيز خوبي براي تاريخ زندگي آقاي زم كه اعدام شده، نباشد. ما در اين كشور حكم اعدام داريم، چرا براي يك فرد اين همه حساسيت به خرج مي‌دهند كه معناي خوبي ندارد و معناي مداخله‌جويانه دارد. آنها مي‌گويند اين فرد براي منافع ما كار مي‌كرده است. اروپايي‌ها در برخي مسائل حساس بوده‌اند و ما هم در برخي مسائل حساس هستيم و اعلام‌نظر مي‌كنيم. در فرانسه نيز حوادثي رخ مي‌دهد و ما درخصوص آن اعلام‌نظر مي‌كنيم، ما هم ناخشنودي‌هايي از اقداماتي كه حكومت‌هاي اروپايي انجام مي‌دهند، داريم اما همه ما در چارچوب حقوقي كه داريم، بايد نسبت به روابط‌مان اقدام كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون