• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4816 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ آذر

شرحي بر آلبوم «مزامير» اثر علي بهرامي‌فرد و مرتضي گودرزي

همنشيني ابرها بر بستر موسيقي

نيما جوان

ذرات آب آرام از روي سطح دريا بلند مي‌شوند، هر كدام از درياهايي ديگر، ابر مي‌شوند، يكي از درياي سرخ، يكي خزر، يكي اقيانوس آرام و مي‌بارند، نام‌شان باران مي‌شود با تاثيري واحد بر خاك.
آلبوم «مزامير» همنشيني ابرهاست بر بستر موسيقي. نغمه‌هايي برآمده از دياران كهن، نواخته با رشته‌هاي جان‌هايي از امروز. امروزي كه شمايل آن عجيب و غريب است و نيازمند شنيدن رازهاي كهن، تا بيابد چهره روشن خود را. مزامير، كهنه‌اي است نو، برآمده از مضراب و پنجه، زخمه بر دوتار و لمس سيم و مضراب. اثري خلق شده توسط علي بهرامي‌فرد و مرتضي گودرزي.
علي بهرامي‌فرد كه او را بيشتر از همكاري‌اش با جناب كيهان كلهر به ياد داريم و نيز آثار زيادي از او در اين سال‌ها به انتشار رسيده است در مقدمه آلبوم چنين نگاشته است: «مزامير منظومه‌اي است از درهم‌تنيدگي خنياهاي كهن و زايش نغمه‌هاي نو بر بستر موسيقي يكي از غني‌ترين مهدهاي هنر اين سرزمين. گاه نغمات و بخش‌هايي از مقام‌ها با روايتي بر گرفته از ادراك شخصي مجريان اثر نواخته شده و گاه قطعاتي بر اساس زيبايي‌شناسي و فواصل و جمله‌بندي موسيقي شمال خراسان و تركمن صحرا خلق و اجرا شده است.» و در اين گفت‌وگو‌سازي چه معاشرتي بهتر از مرتضي گودرزي، خنياگري هم نفس با حاج قربان سليماني كه با دوتار همراه و نغمه‌پرداز در اين مجموعه شود.
مرتضي گودرزي حافظ مقام‌ها و نغمه‌هاي شمال خراسان از قطعه حضور كه شروع اين مجموعه است همراه علي بهرامي‌فرد پيش مي‌رود. با هم در قطعه درنا جان به جهان كرمانج‌ها مي‌رسند و با سازشان روايتگر ناله و زاري چوپان عاشق مي‌شوند، چوپان عاشقي كه درنايش (دختري كه بر او عاشق است) را ربوده‌اند. در سومين وادي، ققنوس را مي‌بينند و راز مي‌پرسند و اين راز به ساز فاش مي‌كنند. وادي بعد جهاني است بي‌مرز كه به سنتور روايت مي‌شود.
از صفاي تركمن‌ها در قطعه حاجي قولاق و آلاقاييش به گرايلي و ضربي گرايلي و زارنجي مي‌رسند كه مرتضي گودرزي به دوتار مي‌نوازدش.
در قطعه نهم، عشق است كه مي‌تازد و نامش مي‌شود «عشق مي‌تازد» و در دهمين قطعه است كه شعري از محمد مفتاحي را مرتضي گودرزي به آواز مي‌خواند: «خواهم كه پر بگيرم از كنج آشيانه / در كوي تو بميرم يك‌باره بي‌بهانه» و با دوتار و سنتور همراهي مي‌شود. سرانجام اين راه به «رنگين‌كمان» مي‌رسد. آخر اين مسير عشق و شيدايي. رنگين‌كمان به ترتيب بخش‌هايي است از قزامت، بحر طويل نوايي، دختر فراش‌باشي، قناري جون، گل ممد، نازنين يار و ليلا در واكن.  باشد و باشد اين همنشيني‌ها، فرخنده است ديدار و همنوازي خنياگران. همراهان عزيز آلبوم مزامير زيبا و گوش‌نواز است، بنوشيدش و جاني تازه كنيد. اين اثر توسط نشر محترم ماهور منتشر شده و روي فروشگاه اينترنتي لوركا استور قابل دسترسي است. با خريد نسخه‌هاي اصل و رعايت كپي‌رايت، خون باشيد در رگ‌هاي موسيقي ايران زمين.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون