• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4818 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ آذر

اعتراض سفير ايران به گزارش مغرضانه كميته پارلمان انگليس

بعيدي‌نژاد: گزارشي بر مبناي توصيه صهيونيست‌ها و منافقين تهيه شد

كميته روابط خارجي پارلمان انگليس در گزارشي مغرضانه تحت عنوان «بدون عدالت موفقيت ممكن نيست: روابط انگليس با ايران» اتهاماتي را عليه نهادهاي امنيتي ايران مطرح كرد و خواستار اقداماتي عليه جمهوري اسلامي شد.

بنا بر گزارش پايگاه اطلاع‌رساني كميته‌هاي پارلماني انگليس كه خبرگزاري فارس آن را ترجمه كرده، آمده است: كميته روابط خارجي پارلمان انگليس در بخشي از اين گزارش خواستار اقداماتي با هدف درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فهرست سازمان‌هاي تروريستي شده است. كميته روابط خارجي پارلمان انگليس در بخش مقدماتي اين گزارش با متهم كردن سپاه پاسداران به ثبات‌زدايي در منطقه و حمايت از گروه‌هاي تروريستي از دولت انگليس درخواست كرده است كه بررسي‌هاي لازم را با هدف تروريستي معرفي كردن اين ارگان امنيتي جمهوري اسلامي صورت دهد. اين گزارش سپس در اين خصوص ادامه مي‌دهد: «اين تعميم منطقي محدوديت‌هاي فعلي است كه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بر اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اعمال كرده است و تصميم ايالات متحده را براي شناسايي سپاه پاسداران به عنوان يك سازمان تروريستي خارجي در سال ۲۰۱۹ دنبال خواهد كرد.»

 

جايگزين كردن توافق هسته‌اي

كميته روابط خارجي پارلمان انگليس در ادامه توافق هسته‌اي ايران و 1+5 را «پوسته‌اي از يك توافق» توصيف كرد و خواستار جايگزيني براي آن شد. طبق اين گزارش، كميته فوق از وزارت خارجه انگليس درخواست كرده است تا دستاوردهايي كه جايگزين برجام قرار است حاصل آورد و همچنين نقش آتي انگليس در هدايت و پيشبرد جايگزين برجام را مشخص كند.

رييس كميته روابط خارجي پارلمان انگليس ضمن انتقاد از برجام گفت: «برجام به‌رغم آنكه اهداف و نيات خوبي داشته است، اما بر پايه‌هاي ضعيفي بنا شده است. به نظر مي‌رسد كه مرگ آرام توافق هسته‌اي اجتناب‌ناپذير است و به دنبال اقدامات مجلس (شوراي اسلامي ايران)، به نظر مي‌رسد كه در حال حاضر قابل ترميم نيست». وي سپس ادامه داد: «دولت انگليس بايد براي جايگزين كردن برجامي كه همچنين به مسائل امنيت منطقه نيز بپردازد، ميانجيگري كند.» اين كميته روابط خارجي انگليس در ادامه ادعاهاي برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس براي تعميم اعضاي مذاكرات هسته‌اي ايران را تكرار كرد و گفت: «صداهاي هم‌پيمانان در منطقه و اروپا و دولت جديد امريكا بايد با يكديگر تضمين كند كه گزينه ديپلماتيكي براي آنهايي وجود دارد كه در ايران به دنبال راه‌حلي براي چندين دهه انزوا هستند.»

 

متهم كردن ايران به گروگانگيري دولتي

اين كميته پارلماني انگليس در بخشي از گزارش خود با اظهاراتي مداخله‌جويانه در خصوص فرآيند قضايي جمهوري اسلامي ايران در رسيدگي به پرونده‌هاي امنيتي و جاسوسي شهروندان دوتابعيتي كه در بازداشت به سر مي‌برند، از دولت جانسون خواست تا بازداشت افرادي همچون «نازنين زاغري راتكليف» را كه به اتهامات امنيتي در بازداشت هستند، «گروگانگيري دولتي» بخواند و اقدامات جدي‌تري در برابر آن اتخاذ كند. در اين گزارش از دولت جانسون درخواست شده است كه با استفاده از جايگاه خود در سازمان ملل به عنوان عضو داراي حق وتو اقداماتي را عليه جمهوري اسلامي ايران در پيش گيرد. اعضاي كميته روابط خارجي پارلمان انگليس سپس از دولت انگليس درخواست كردند با استناد به قانون ماگنيتسكي، تحريم‌هايي را عليه برخي مقام‌هاي ايراني به بهانه آنچه نقض حقوق بشر خواندند، اعمال كنند.

 

ژست ايران‌ دوستي پارلمان انگليس

در پايان اين گزارش نيز با ژستي انسان‌دوستانه و حمايت از مردم ايران، جمهوري اسلامي را به نقض حقوق بشر شهروندان ايراني متهم كرده و از دولت انگليس درخواست كرده است تا به حمايت ازآن دسته از مردم ايران كه از «خشونت رژيم ايران رنج مي‌برند»، ادامه دهند. گزارش كميته روابط خارجي پارلمان انگليس در حالي منتشر شده است كه روز گذشته نيز يك سخنگوي سرويس خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروكسل گفت مذاكرات درباره برجام شامل جزييات اجرايي طبق برنامه‌ريزي به‌رغم مجازات اعدام انجام شده در ايران انجام خواهد شد.

 

توضيحات سفير ايران در لندن

حميد بعيدي‌‌نژاد، سفير ايران در لندن در توضيحاتي توييتري درباره اين گزارش نوشت: گزارش كميته‌اي در پارلمان انگليس پيرامون ايران، مصوبه و جمع‌بندي پارلمان انگليس نيست و به مصوبه پارلمان هم تبديل نخواهد شد. اين گزارش در جمع بسيار محدودي با رهيافتي كاملا خصمانه و بر مبناي تحليل و توصيه‌هاي صهيونيست‌ها و منافقين براي آخرين تاثيرگذاري‌ها بر تحولات آينده تهيه شده است. «تام توگندهات» هماهنگ‌كننده تهيه اين گزارش، بلندگوي منافقين و جريان‌هاي برانداز است. اين گزارش هيچ‌گونه مشروعيت و ارزشي ندارد و سفارت كشورمان طي يادداشتي رسمي به وزارت خارجه انگليس، تهيه چنين گزارشي از سوي برخي نمايندگان افراطي مجلس انگليس را شديدا محكوم كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون