• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4820 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر

رييس‌ جمهوري با درخواست براي توقف دورهمي‌هاي «شب يلدا»

جمع نشويم تا كم نشويم

«ديد و بازديد‌ها و دورهمي‌ها را متوقف كنيد»؛ اين درخواست رييس‌جمهوري از مردم يك روز پيش از شب يلداست كه روز گذشته در خلال سخنراني در جلسه ستاد ملي مديريت كرونا مطرح كرد و از مردم خواست در آستانه روز پرستار و به ‌خاطر كادر درمان هم كه شده، اين مراسم را از طريق تلفن همراه و فضاي مجازي برگزار كنند. اخيرا مسوولان بارها اعلام كرده‌اند كه دورهمي‌هاي خانوادگي و ابتلا به‌ صورت دسته‌جمعي يكي از مهم‌ترين دلايل مراجعه به بيمارستان‌ها از جانب بيماران مبتلا به كروناست. 
رييس‌جمهوري همچنين ديروز با اشاره به عبارت «جمع نشويم تا كم‌ نشويم» كه در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود، تاكيد كرد كه رعايت كردن شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي همچنين اعمال محدوديت‌ها باعث شده امروز تعداد شهرهاي قرمز به صفر برسد. روحاني همچنين يادآور شد كه بر اساس آمار و نمودارها موج سوم در قريب به اتفاق استان‌ها از دو موج قبلي كرونا سهمگين‌تر بوده است. روحاني به مساله تاثير كرونا بر كسب‌وكارها پرداخت و تاكيد كرد كه هر چه در سال جاري به‌ دليل شيوع بيماري و تعطيلي برخي كسب‌وكارها با مشكل مواجه بوده‌اند اما در حوزه‌هايي چون صنعت و كشاورزي جبران شده و رشد اقتصادي بدون نفت به 1.4 و با نفت 1.3 رسيده؛ آن ‌هم در شرايطي كه در اغلب دنيا با رشد اقتصادي منفي روبه‌رو هستيم. او همچنين ابراز اميدواري كرد كه سال آينده به لحاظ اقتصادي رشد بهتري حاصل شود. رييس‌جمهوري به كمك‌هاي معيشتي در ۴ ماه آذر تا اسفند ماه براي خانواده‌هاي بدون حقوق ثابت نيز اشاره كرد، طرح حمايتي كه هم مجلس و هم دولت پيگير آن بودند و البته اين دو طرح مغايرت‌هايي نيز با يكديگر داشت. بنابر آنچه روحاني توضيح داده، تلفيق اين دو طرح منجر به اتخاذ اين تصميم شد كه براي گروه‌هايي چون افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي هر نفر ۱۲۰ هزار تومان و براي باقي افراد ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده كه يك قسط آن در آذر ماه پرداخت شده است.
 
 كمك‌هاي  معيشتي  براي 30  ميليون  ايراني
روحاني علاوه بر درخواست از مردم براي حمايت‌‌هاي مردمي از اقشار ضعيف تاكيد كرد كه مصوب شده آزمون استخدامي براي استخدام ۱۰۰ هزار نفر با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي برگزار شود تا در اين شرايط اقتصادي عده‌اي مشغول به كار شوند. همچنين رييس‌جمهوري توضيح داد كه امسال پس از ۴۲ سال بالاخره آب و برق و گاز براي اقشار محروم مجاني شد. پيش‌بيني مي‌شود كه قرار است حدود ۳۰ ميليون نفر از برق و گاز مجاني استفاده كنند. او علاوه بر اشاره به افزايش توليد گاز به انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان به فلات مركزي نيز خبر داد كه بخش اوليه آن افتتاح شده است. رييس‌جمهوري به عصبانيت مخالفان ايران بعد از اين تصميم اشاره كرد و گفت:«مي‌دانم آنهايي كه ضد ايران هستند و تبليغات مي‌كنند، چقدر عصباني هستند و ديدم كه با چه حرص و عصبانيتي اين را مي‌گويند كه چرا دولت اين كار را كرده و چرا مجاني شده و مي‌خواهند باور نكنند. همه پيشرفت‌هاي كشور را دشمنان باور نكنند. در كرونا پيروز مي‌شويم و اگر فردا در واكسن هم پيروز شويم، باورشان نمي‌شود همچنين در خودكفايي‌هاي بزرگ كه انجام ‌دهيم، باورشان نمي‌شود كه ما در بسياري از زمينه‌ها در مسير توسعه و خودكفايي حركت مي‌كنيم به خصوص امسال كه سال جهش توليد است و بحمدالله كار بسيار خوب و بزرگي در زمينه توليد انجام گرفته و انجام خواهد گرفت.» روحاني به مردم توصيه كرد كه اگرچه استان با وضعيت قرمز نداريم اما اين وضعيت پايدار و دايمي نيست و اگر مقررات بهداشتي رعايت نشود بار ديگر به همان وضعيت دچار خواهيم شد. رييس‌جمهوري گفت كه در برخورد با اين بيماري نيز بايد از امر به معروف و نهي از منكر استفاده شود و مثلا اگر كسي از ماسك استفاده نمي‌كند، امر به معروف شده و به او گفته شود كه از ماسك استفاده كند يا در مورد اجتماعات و دورهمي‌ها نهي از منكر اتفاق افتد. روحاني توصيه كرد كساني كه تست آنها مثبت شده حتما به مدت ۲ هفته قرنطينه باشند همچنين افرادي كه احساس مي‌كنند علائمي از بيماري دارند ولو اينكه ممكن است فكر كنند كه سرماخوردگي است و آنفلوآنزا دارند چون علائم آن خيلي شبيه هم است و آنهايي كه علائمي حس مي‌كنند حتما به پزشك و بيمارستان مراجعه كنند. رييس‌جمهوري در پايان اين سخنراني بار ديگر تاكيد كرد كه براي جلوگيري از بروز مشكلات عديده در اين مسير لازم است از ايجاد تجمع‌ها و دورهمي‌ها و مهماني‌ها تا پايان سال خودداري كنيم تا بتوانيم اين موج را به سلامت از سر بگذرانيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون