• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4820 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر

پنتاگون جلسات توجيهي و اطلاع‌رساني به تيم انتقالي دولت جوبايدن را متوقف كرد

دور از چشمان رييس آينده

شهاب شهسواري

 

۴۰ روز بعد از بركناري جنجالي وزير دفاع ايالات متحده امريكا، سرپرست اين وزارتخانه در اقدام تازه دستور داده است كه كليه ارتباطات و اطلاع‌رساني به تيم انتقالي دولت جديد امريكا متوقف شود. هر چند مقام‌هاي پنتاگون ادعا كرده‌اند كه اين قطع ارتباط و منع اطلاع‌رساني در مورد برنامه‌هاي جاري نظامي امريكا به دولت آينده با هماهنگي تيم انتقالي انجام شده، اما يوهانس آبراهام، رييس تيم انتقالي رييس‌جمهور منتخب امريكا، اين ادعا را رد كرده و به رسانه‌ها گفته است كه دستور اين قطع رابطه بدون مذاكره با تيم انتقالي داده‌ شده است. يك مقام ارشد پنتاگون كه مسووليت توجيه رسانه‌ها در مورد اين دستور سرپرست وزارت دفاع را بر عهده داشته است از «تغيير سريع اولويت‌ها» و «خستگي پرسنل وزارت دفاع به دليل جلسات فشرده» به عنوان عامل اين توقف ياد كرده است. هر چند اين مقام كه بدون ذكر نام، اطلاعاتي در اختيار رسانه‌هاي امريكايي گذاشته، مساله پذيرش واكسن كرونا و نقش احتمالي وزارت دفاع در واكسيناسيون را به عنوان يك اولويت فوري عنوان كرده است، اما رسانه‌هاي امريكايي از احتمال رويكرد تلافي‌جويانه و انتقام‌جويانه دولت ترامپ عليه دولت آينده به دليل انتشار اطلاعات و اخبار در مورد ريخت و پاش‌هاي مالي پنتاگون براي ساخت ديوار ترامپ در مرز مكزيك و امريكا خبر مي‌دهند. اين اقدام دولت ترامپ براي متوقف كردن اطلاع‌رساني به دولت آينده در مورد پرونده‌هاي جاري وزارت دفاع، درست دو هفته پيش از سالگرد ترور سردار شهيد قاسم سليماني انجام مي‌شود. يك‌سال پيش دولت دونالد ترامپ با استفاده از فرصت تعطيلات آخر سال و كاهش دسترسي رسانه‌ها و انحراف افكار عمومي امريكا، در يك اقدام تروريستي در خاك عراق، سردار سليماني، فرمانده ايراني نيروهاي مبارز عليه داعش را ترور كند. اقدام‌هاي پنهانكارانه دولت امريكا در آستانه پايان دوره زمامداري ترامپ همزمان با رايزني‌هاي فرمانده ستاد مشترك اين كشور در منطقه، نگراني‌ها را در مورد احتمال اقدامات خطرناك و جنايتكارانه مشابه از سوي امريكا، به ويژه در تلافي شكست سياست فشار حداكثري عليه ايران افزايش داده است.
مخفي‌كاري در پنتاگون در شرايطي انجام مي‌شود كه دولت ترامپ در يك ماه پاياني زمامداري‌اش تلاش مي‌كند پرونده‌هاي جنجالي متعدد نظامي و دفاعي را به سرانجام برساند كه بسياري از آنها با سياست‌هاي دولت آينده متفاوت است. از جمله اين اقدامات اجرايي كردن يك توافق تسليحاتي چند ده ميليارد دلاري با امارات متحده عربي و عقب‌نشيني نيروهاي امريكايي از افغانستان در توافق با طالبان است. همزمان با قطع جلسات وزارت دفاع امريكا با تيم دولت انتقالي جو بايدن، مايك ميلي، فرمانده ستاد مشترك نيروهاي مسلح امريكا، در خاورميانه مشغول رايزني با مقام‌هاي سياسي و دفاعي برخي دولت‌هاي متحد ترامپ در غرب آسياست. مايك ميلي، روز جمعه با بني گانتز، وزير جنگ رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين ديدار كرد. بني‌گانتز در پي اين ديدار، دستور كار گفت‌وگوهاي خود را «ايران» عنوان كرد و گفت كه با فرمانده ستادمشترك نيروهاي مسلح امريكا در مورد استمرار حضور نيروهاي نظامي امريكا در منطقه براي روياروي با ايران تاكيد كرده است. مايك ميلي در سفر خود به منطقه با محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي و حاكم بالفعل امارات هم گفت‌وگو كرده است.
ادعاهاي متناقض
يوهانس آبراهام، رييس تيم انتقالي جو بايدن بر خلاف ادعاي وزارت دفاع دولت ترامپ گفته است: «اجازه بدهيد واضح بگويم، هيچ توافقي براي توقف جلسات در طول تعطيلات سال نو وجود نداشت. واقعيت اين است كه در اين شرايط نبايد وقت را هدر بدهيم و اطلاع‌رساني، جلسات توجيهي و ديگر ارتباط‌ها بايد در اين شرايط ادامه پيدا كند.» آبراهام با اشاره به تاخير دولت كنوني در پذيرش نتيجه انتخابات تاكيد كرده است كه تاكنون وقت زيادي تلف شده است و پنتاگون نبايد اجازه دهد تاخير بيشتري در مسير قرار دادن اطلاعات در اختيار دولتي كه قرار است درست يك ماه ديگر زمام امور را در اختيار بگيرد به وجود آيد. جن ساكي، سخنگوي تيم انتقالي بايدن هم گفته است كه هر چند مقام‌هاي سابقه‌دار و حرفه‌اي وزارت دفاع، همكاري كاملي با تيم انتقالي داشتند، منصوبان سياسي دونالد ترامپ در وزارت دفاع تلاش كرده‌اند كه برخي اطلاعات را از تيم انتقالي بايدن مخفي كنند. كريستوفر ميلر، سرپرست وزارت دفاع مدعي شده كه توقف جلسات توجيهي براي تيم انتقالي دولت آينده با توافق ميان طرفين انجام شده است. اين مقام پنتاگون كه به نوشته رسانه‌هاي امريكايي به عنوان يك «بله قربان‌گو» جانشين وزير دفاع پيشين امريكا شده است در بيانيه‌اي بر ادعاي پنتاگون مبني بر هماهنگي با تيم انتقالي بايدن را تكرار كرد و گفت: «تاكنون ۱۳۹ جلسه توسط ۲۰۰ مقام وزارت دفاع با تيم انتقالي برگزار شده است و بقيه جلسات از روز جمعه در توافق دوجانبه تا پايان تعطيلات سال نو ميلادي به تاخير مي‌افتد.» اين مقام منصوب دونالد ترامپ ادعا كرده است: «من متعهد هستم كه دوران انتقالي كاملا شفاف شود و انتظار ملت از وزارت دفاع مطابق معمول، برآورده شود.»
ديوار ترامپ پيش پاي بايدن
پايگاه خبري اكسيوس در گزارشي مدعي شده است دليل اصلي كه باعث ناخرسندي پنتاگون از جلسات با تيم انتقالي دولت جديد شده است، انتشار گزارشي در روزنامه واشنگتن‌پست در مورد ميزان بودجه‌اي است كه با توقف ساخت و ساز «ديوار مرزي» مي‌توان در هزينه‌هاي پنتاگون صرفه‌جويي كرد. ساخت ديوار در مرز مكزيك براي جلوگيري از ورود مهاجران به امريكا، يكي از اصلي‌ترين شعارهايي بود كه به انتخاب دونالد ترامپ، به رياست‌جمهوري امريكا منجر شد. در طول چهارسال گذشته، با وجود تلاش‌هاي متعدد دولت ترامپ، كنگره اجازه پرداخت بودجه مورد نظر ترامپ را براي ساخت چنين ديواري نداد. با اين حال دولت ترامپ با استفاده از اختيارات رياست‌جمهوري بخشي از بودجه اضطراري پنتاگون را به ساخت ديوار اختصاص داد. بر اساس گزارشي كه پنجشنبه هفته گذشته توسط واشنگتن‌پست منتشر شد، اگر جو بايدن، در نخستين روز آغاز به كارش در مقام رياست‌جمهوري دستور توقف ساخت ديوار مرزي را صادر كند، ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار در بودجه امريكا صرفه‌جويي خواهد شد. مقام‌هاي دولت امريكا معتقدند كه محتواي اين گزارش و آمار مرتبط با بودجه ديوار از طريق تيم انتقالي دولت جو بايدن به رسانه‌ها درز پيدا كرده است، اما هيچ مدرك يا شاهدي در اين مورد ارايه نداده‌اند.

 


تاكيد مجدد ظريف بر لزوم خروج نظاميان امريكايي از منطقه

«محمدجواد ظريف»، وزير امور خارجه ايران درباره روابط افغانستان-ايران، رابطه ايران با طالبان، وضعيت مهاجران افغان در ايران و فاطميون با شبكه خبري طلوع‌نيوز گفت‌وگو كرد. وي درباره تاكيد ايران بر خروج امريكا از منطقه پس از ترور شهيد سليماني تاكيد كرد، ايران همواره گفته است كه امريكا بايد از منطقه خارج شود. ظريف در پاسخ به اين سوال كه تعاريف ايران از طالبان چيست نيز گفت كه بر اساس قوانين هنوز ايران طالبان را از گروه تروريستي خارج نكرده است. وي درباره لشكر فاطميون نيز گفت: اينها بهترين نيروهايي هستند كه اگر دولت افغانستان تمايل داشته باشد، مي‌تواند از آنها استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون