• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4820 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر

عضو حزب كارگزاران:

حمله به دولت روحاني، فضيلت نيست

سعيد ليلاز، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي در واكنش به انتقادها از او براي مقايسه عملكرد دولت مصدق با روحاني گفت: هنوز سر حرفم هستم؛ ركورد اقتصاد بدون نفت مصدق را دولت روحاني شكست؛ صادرات غيرنفتي در دولت مصدق افزايش شديدي يافت، اما صادرات از اسفند گذشته تا خرداد امسال تقريبا صفر شد. ليلاز اين ادعا را چند ماه پيش در گفت‌وگويي با روزنامه ايران مطرح كرده بود. او روز گذشته در بخشي از گفت‌وگوي خود با ايرنا، درباره سخنان چندي پيش رييس مجلس مبني بر اينكه ريشه مشكلات كشور را نه در خارج بلكه بايد در باب همايون (وزارت اقتصاد)، بهارستان (مجلس) و پاستور (دولت) جست‌وجو كرد، اظهار كرد: ممكن است گفته او حرف حق و مراد از آن نادرست باشد. شخصا معتقدم ريشه اصلي همه مشكلات و مسائل، داخلي است ولي اينكه بگوييم تحولات بين‌المللي يا ساير موضوعات روي ايران اثر نمي‌گذارد، حرف نادرستي است. در عين حال اينكه همه مشكلات ما ناشي از امريكاست را قبول ندارم.
 ليلاز افزود: رييس مجلس اين اظهارات را در فضاي سياسي موجود مطرح مي‌كند ما هم روش مديريت و سوابق او را مي‌شناسيم و مي‌دانيم اين صحبت را از چه منظري بيان مي‌كند. اين اقتصاددان، حمله به دولت روحاني را در شرايط كنوني فضيلت ندانست و گفت: آقاي روحاني و دولت او چون دولت‌هاي گذشته نقاط مثبت و منفي دارد، اما معتقدم در شرايط كنوني بايد از دولت و نظام حمايت كنيم.
وي تصريح كرد: به اعتقاد من راه‌حل مشكلات ايران را بايد در راي مردم جست‌وجو كرد. اتفاقا اظهارات رييس مجلس بر مبناي راه‌حل مسائل اقتصادي در داخل، به اين معناست كه بدون طبقه متوسط حل مشكلات اقتصادي كشور امكان‌پذير نيست. اينكه او راي مردم را به شكل گزينشي قبول دارد، اما راه‌حل مسائل را در داخل جست‌وجو مي‌كند، نادرست است.
ليلاز اضافه كرد: مي‌دانيد كه كسري بودجه دولت عربستان ۱۵ درصد توليد ناخالص اين كشور در سال ۲۰۲۰ است، اگر الان كشور ما با اين ميزان كسري بودجه مواجه بود، آقاي همتي را‌ دار مي‌زدند. كسري بودجه ما احتمالا به ۵ درصد هم نمي‌رسد و يك‌سوم عربستان هستيم. جمهوري اسلامي به لحاظ عملكرد اقتصادي با وجود اين همه فشار نمره قابل قبولي مي‌گيرد ولي همان‌طور كه مي‌بينيد، مسائل از داخل است. روحاني هر پنجشنبه طرح‌هايي را افتتاح مي‌كند. او بارها اين جمله را تكرار مي‌كند كه از دوره مغول تا الان چنان فشار بيروني شديدي را بر ايران نديده‌ام.
اين اقتصاددان افزود: مسائل ايران به هيچ عنوان يك‌شبه پديد نيامده تا يك‌شبه هم از ميان برداشته شود. جهان پساتحريم و پساكرونا متفاوت خواهد بود و ما بايد اين مسائل را شرافتمندانه و صادقانه به ملت بگوييم كه تصور نكنند با آمدن جو بايدن يك‌شبه همه مسائل ايران حل مي‌شود، چرا كه ديگر نفت ۱۲۰ دلاري در كار نيست و اگر هم باشد، ايران مدت سه سال از بازارهاي نفت خارج بوده است. الان در جهان ۶ تا ۷ ميليون بشكه مازاد عرضه داريم و جهان هيچ‌گاه با چنين مازاد عرضه‌اي روبه‌رو نبوده است. بازگشت ايران به بازارهاي نفتي جهان فوق‌العاده دشوار خواهد بود ضمن اينكه در اين بازار بايد نفت را ۳۵ تا ۳۶ دلار هم بفروشد و قيمت آن حتما كاهش خواهد يافت. ليلاز خاطرنشان كرد: معتقد به پوپوليسم نيستم، ولي ترجيح مي‌دهم اين دوستان را محافظه‌كاران جناح راست بدانم، چراكه آنها حاضر نيستند به خاطر حرف‌ها و افكارشان هزينه بدهند. بسياري از آنها حاضرند كه فشار بر ملت ايران اضافه شود ولي چيزي نصيب جناح سياسي رقيب نشود. من هنوز هم سر حرفم هستم كه ركورد آقاي مصدق را در دولت آقاي روحاني شكستيم.
صادرات غيرنفتي در دولت مرحوم مصدق افزايش شديدي پيدا كرد ولي صادرات ما در اسفند، فروردين، ارديبهشت و خرداد تقريبا به صفر گرايش پيدا كرد. اين فشار عجيب و بي‌سابقه در تاريخ ايران موجب افزايش ۳ برابري نرخ دلار شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون