• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4820 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر

پرسپوليس با شكست مقابل اولسان نايب قهرمان آسيا شد

لعنت به VAR!

تيم فوتبال پرسپوليس تهران از ساعت 30: 15 ديروز در فينال ليگ قهرمانان آسيا در ورزشگاه الجنوب در كشور قطر با قضاوت عبدالرحمن جاسم مقابل اولسان هيوندايي از كره‌جنوبي قرار گرفت. پرسپوليس در شرايطي وارد اين رقابت حساس شد كه عيسي آل‌كثير را به دليل محروميت 6 ماهه در‌اختيار نداشت و همچنين وحيد اميري و احسان پهلوان را به خاطر دو‌كارته بودن. در سمت مقابل اولسان با تيمي كامل مقابل ارتش سرخ آسيا صف‌آرايي كرد. 
فينال با برتري نسبي تيم اولسان آغاز شد و حتي اين تيم موفق شد يك‌بار توپ را به تيرك دروازه حامد لك بكوبد. در ادامه پرسپوليس با حضور خوب احمد نوراللهي و ميلاد سرلك و همچنين بشار رسن به عنوان هافبك طراح، بازي را به تعادل كشاندند و موقعيت‌هايي را نيز روي دروازه حريف ايجاد كردند. بازي متعادل نيمه نخست رو به پايان بود كه اشتباه مدافع تيم كره‌اي، مهدي عبدي را در موقعيت گلزني قرار داد تا اين مهاجم كه كلا تخصصش گل زدن در بازي‌هاس حساس است دروازه حريف را باز كند. اين گل نخستين گل پرسپوليس در تاريخ ليگ قهرمانان بود و در دقيقه 44 به ثمر رسيد. 
در حالي كه به نظر مي‌رسيد نيمه نخست با برتري سرخ‌ها به پايان برسد عدم تمركز بازيكنان پرسپوليس كه از گل هيجان زده بودند باعث اتفاق افتادن يك خطاي پنالتي به نفع اولسان شد. در اين صحنه احمد نوراللهي با اشتباه در تايمينگ در حالي كه حريف موقعيت خاصي نداشت پاي مهاجم اولسان را زد. البته اين صحنه در نگاه اول از ديد داور بازي پنالتي تشخيص داده نشد ولي بعد با اعلام اتاق وي‌اي‌آر صحنه را چك كرد و در دقيقه 48 نقطه پنالتي را نشان داد. جونيور نگرائو مهاجم 5 گله اولسان پشت اين توپ قرار گرفت. حامد لك دروازه‌بان پرسپوليس موفق شد ضربه نخست او را مهار كند ولي ريباندش را خود نگرائو تبديل به گل كرد تا حسرت پرسپوليسي‌ها دوچندان شود. همه اين اتفاقات در حالي رخ داد كه اگر پرسپوليس با برد به رختكن مي‌رفت مي‌توانست در نيمه دوم با كنترل بازي شرايط را به نفع خودش تغيير دهد با اين حال بازي با تساوي يك-يك در نيمه نخست به پايان رسيد. 
در نيمه دوم بازي كاملا متعادل آغاز شد. نه خبري از حملات ابتداي بازي اولسان بود و نه خبري از فشار پرسپوليس. با اين حال در يك صحنه روي ارسال توپ روي دروازه سرخ‌ها مهدي شيري به شكل عجيبي به هوا پريد و توپ به دستش برخورد كرد. داور باز هم اين صحنه را در نگاه اول پنالتي تشخيص نداد ولي باز هم با چك كردن وي‌اي‌آر نقطه پنالتي را به نفع اولسان نشان داد و باز هم جونيور دروازه پرسپوليس را گشود. بعد از اين گل پرسپوليس هر چه در چنته داشت رو كرد تا بتواند نتيجه بازي را تغيير دهد. آرمان رمضاني و علي شجاعي به بازي رفتند اما نتوانستند كمكي بكنند. در اين بين بازيكنان پرسپوليس دو بار معتقد بودند كه داور بايد نقطه پنالتي را به نفع تيم‌شان نشان دهد اما عبدالرحمن جاسم يك بار با وجود چك كردن وي‌اي‌آر و يك بار هم با تصميم اوليه نظر پرسپوليسي‌ها را وتو كرد. در نهايت بازي با پيروزي دو بر يك اولسان به پايان رسيد تا طلسم قهرمان نشدن تيم‌هاي ايراني 29 ساله شود. 
پيروزي تيم كره‌اي در شرايطي رخ داد كه به اعتقاد اكثر كارشناسان اين تيم برتري محسوسي نسبت به پرسپوليس نداشت. كاملا واضح بود كه اگر دو اشتباه عجيب در خط دفاعي پرسپوليس و آن دو خطاي پنالتي رخ نمي‌داد تيم اولسان نمي‌توانست دروازه پرسپوليس را باز كند. يحيي در اين بازي با آناليز خوب حريف در نيمه نخست به آنچه مي‌خواست رسيد. يعني كنترل حريف و استفاده از اشتباهات احتمالي خط دفاع اولسان. با اين حال اتفاقات فوتبالي و دو اشتباه فردي شرايطي را فراهم آورد كه ديگر از كنترل او خارج بود. نكته جالب اينكه تمام 4 گلي كه پرسپوليس در شروع مجدد رقابت‌هاي ليگ قهرمانان بعد از شيوع كرونا تا پايان رقابت‌ها دريافت كرد از روي نقطه پنالتي بود و خط دفاعي اين تيم هيچ گلي در جريان بازي دريافت نكرد. از اين منظر مي‌توان گفت انديشه‌هاي تاكتيكي يحيي در كنار عملكرد مدافعين و خط هافبك تيم نمره قبولي كامل گرفت. در انديشه‌هاي تهاجمي هم پرسپوليس در فينال با داشته‌هاي نصفه و نيمه‌اش عملكرد بدي نداشت و به گل هم رسيد. به هر حال پرسپوليس در يك بازي واقعا نزديك كه مي‌توانست اتفاقات فوتبالي‌اش جور ديگري رقم بخورد شكست خورد. جام به كره خواهد رفت و فوتبال ايران بايد منتظر فردا باشد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون