• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4822 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ دي

از انتخابات خانه موسيقي تا تسهيلات 12 درصدي براي اهالي موسيقي

خيابان شجريان و درخواست مشابه براي بنان

گروه هنر و ادبيات

مروري داريم بر اخبار موسيقي در هفته‌اي كه گذشت؛ از «برگزاري انتخابات الكترونيكي سراسري» گرفته تا نامگذاري خياباني به اسم محمدرضا شجريان. همچنين از تسهيلات سامانه كارا كه به فعالان عرصه موسيقي تعلق مي‌گيرد.

فخرالديني و انتخابات الكترونيكي سراسري
 اولين خبر مربوط به «برگزاري انتخابات الكترونيكي سراسري» است، عده‌اي از اهالي موسيقي در نامه‌اي سرگشاده به فرهاد فخرالديني، رييس شوراي عالي «خانه موسيقي» برگزاري انتخابات الكترونيكي سراسري تا پايان سال ۹۹ را خواستار شدند. در پي انتشار اين نامه، رييس شوراي عالي خانه موسيقي ايران نيز متقابلا در نامه‌اي به درخواست مذكور پاسخ داده؛ فرهاد فخرالديني در اين نامه آورده است: 
«خبرگزاري محترم دانشجويان ايران، ايسنا، با درود و مهر
روز شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ مطلبي با عنوان «درخواست جمعي از اهالي موسيقي از فرهاد فخرالديني» در آن خبرگزاري محترم چاپ شده است، لازم است يادآوري كنم كه يكي از آرزوهاي اينجانب همواره اتحاد و اتفاق دوستان هنرمندم بوده است و هميشه خواهان مشاركت حداكثري اين دوستان در خانه موسيقي بوده‌ام و خانه موسيقي را متعلق به همه هنرمندان موسيقي مي‌دانم. شايسته است كه اين عزيزان در كنار هم در اين خانه به حل مشكلات موجود بپردازند. يادآوري مي‌كنم كه تصميم‌گيري در مورد نحوه برگزاري انتخابات و نيز تصويب تغييرات لازم در اساسنامه از وظايف هيات‌مديره محترم خانه موسيقي و اجراي اين مصوبات هم به عهده مديرعامل محترم آن خانه است. شوراي عالي خانه موسيقي اميدوار است در انتخابات پيش‌رو همه هنرمندان ارجمند با اعتماد به خادمين خانه موسيقي با اكثريت كامل مشاركت كنند.»

خياباني به نام شجريان و درخواست مشابه براي بنان
پس از كش و قوس‌هاي فراوان و در حالي كه دو سال از مصوبه تغيير نام تعدادي از خيابان‌هاي تهران به اسم محمدرضا شجريان مي‌گذرد، بالاخره محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران از اجراي مصوبه نامگذاري خيابان شجريان در صفحه اينستاگرام خود خبر داد و خيابان فلامك واقع در منطقه دو تهران به اسم شجريان تغيير نام داد.  برخي اهالي عرصه هنر و موسيقي نيز با امضاي نامه‌اي خواستند يك بوستان به اسم زنده‌ياد غلامحسين بنان تغيير نام دهد. در اين نامه كه خطاب به مديريت خانه موسيقي ايران نوشته شده است، از مسوولان خانه موسيقي خواسته شده كه براي نامگذاري بوستاني در منطقه دو تهران (سعادت‌آباد) به نام ابراهيم قنبري‌مهر، سازنده سرشناس سازهاي موسيقي نيز همكاري شود. ايلنا آورده است: در روند درخواست براي تغيير عنوان بوستان «گل محمدي» در محله سه‌راه ياسر نياوران تهران به نام غلامحسين بنان، ابتدا نامه‌اي خطاب به محمدجواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با امضا و تاييد تعدادي از كسبه و اهالي محل نوشته شده است.

اهالي موسيقي و تسهيلات 12 درصدي
در حالي كه همه‌گيري ويروس كرونا چالش بزرگي براي هنرمندان موسيقي شده و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به اين قشر از جامعه وارد كرده است؛ دفتر موسيقي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از هنرمندان، فعالان و موسسات هنري حوزه موسيقي دعوت كرده تا براي بهره‌مندي از تسهيلات ۱۲ درصدي صندوق كارا، درخواست‌هاي خود را ثبت كنند. با توجه به آسيب فعالان عرصه موسيقي به واسطه همه‌گيري كرونا و نيز با توجه به استمرار محدوديت‌ها و تعطيلي فعاليت‌هاي اين حوزه، در بيست و هشتمين جلسه كارگروه «بررسي و مقابله با پيامدهاي اقتصادي ناشي از شيوع ويروس كرونا» مقرر شد براي استمرار حمايت از فعالان عرصه موسيقي تسهيلات بانكي با بهره ۱۲ درصد اعطا شود. به منظور حمايت از هنرمندان حوزه موسيقي اين تسهيلات بانكي تا ارديبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تنفس خواهد داشت و كليه متقاضيان جهت اخذ اين تسهيلات بانكي مي‌توانند با مراجعه به سامانه كارا، ضمن مطالعه شرايط، اطلاعات لازم را بر اساس فرم‌هاي مربوطه تكميل كنند. علاقه‌مندان به استفاده از اين تسهيلات اعم از اساتيد و هنرمندان، گروه‌هاي موسيقي سنتي، كلاسيك و نواحي ثبت شده در دفتر موسيقي، استوديوهاي صدا‌برداري و شركت‌هاي تك منظوره موسيقي مي‌توانند در خواست خود را مطابق اطلاعات فرم پيوست به نشاني music@farhangmail. ir ارسال كنند. دفتر موسيقي پس از بررسي درخواست‌ها، واجدين شرايط را به سامانه كارا جهت دريافت تسهيلات معرفي مي‌كند.

تسليت خانه موسيقي به ميرعلي‌نقي
پدر مير عليرضا ميرعلي‌نقي (پژوهشگر موسيقي) 29 آذرماه درگذشت؛ در پي درگذشت پدر اين پژوهشگر، خانه موسيقي ايران در پيامي اين ضايعه را به ايشان تسليت گفت و براي خانواده آن مرحوم نيز آرزوي صبر و شكيبايي كرد. اين در حالي است كه چندي پيش نيز ايشان عموي خود را از دست دادند كه البته عموي‌شان نيز يكي از هنرمندان حوزه موسيقي بودند. ميرعلي‌نقي در حساب اينستاگرام خود درباره درگذشت پدرش «خسرو ميرعلي‌نقي» نوشته است: «از جواني تنبك مي‌نواخت و خط درشت نستعليق را خوش مي‌نوشت. ذوق چندين هنر ديگر را هم داشت. محضر استاد تهراني و استاد اسماعيلي را ديده بود و با خواننده ارزنده، جمال وفايي، از كودكي تا سال‌هاي انقلاب و مهاجرت هنرمندان، دوستي و معاشرت داشت. با عمويم شادروان سيد مصطفي سال‌هاي سال همنوازي كردند و با اينكه هيچ كدام نخواستند در موسيقي حرفه‌اي باشند، در آن سال‌ها با گردهمايي‌هاي كوچك و صميمي‌شان لذتي از موسيقي را چشيدند و چشاندند كه توصيفش مشكل است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون