• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

سيدحسن رسولي مي‌گويد حتي يك ريال از يك ميليارد يورو صندوق ملي توسعه به شهر تهران پرداخت نشده

تهران در شرايط كرونا مورد حمايت هيچ كدام از دستگاه‌هاي حاكميت نيست

نايب‌رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به عدم اجراي تكاليف قانوني دولت در قبال پايتخت گفت: خطاب من فقط به دولت نيست و به كل حاكميت است، چراكه بايد همه بدانند اداره پايتخت برخلاف تصور، امر مهم و حاكميتي است و با كمال تاسف در اين شرايط ركود اقتصادي و افزايش هزينه‌ها و كاهش درآمدها مورد حمايت هيچ كدام از دستگاه‌هاي حاكميت نيستيم. به گزارش معاونت ارتباطات و امور بين‌الملل شوراي اسلامي شهر تهران سيدحسن رسولي در برنامه زنده تهران بيست كه به بررسي مطالبات شهرداري‌ها از دولت اختصاص داشت، حضور يافت. در اين برنامه يوسفي نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشت. رسولي در ابتداي سخنان خود و در پاسخ به اين سوال كه ميزان مطالبات شهرداري تهران از دولت چقدر است، گفت: مطالبات شهرداري مجموعه‌اي از حساب‌هاي فيمابين حوزه مديريت شهري تهران با دولت و حساب‌هاي جاري و ساري است، به عبارتي با توجه به گستردگي روابط و مناسبات فيمابين، مي‌توانيم بگوييم در سرفصل‌هاي مختلف چه وضعيتي داريم اما دركل به صورت مطلق نمي‌توان عددي را بيان كرد، چراكه اين مطالبات از دولت، به صورت تعهدي، بدهي، عوارض، بازپرداخت تسهيلات ارزي و تضامين اوراق مشاركت است.  او ادامه داد: براساس مطالعات ميداني انجام شده در مديريت شهر تهران، حوزه حمل و نقل عمومي و آلودگي هوا دو مساله اصلي پايتخت است و به‌طور طبيعي شورا به عنوان پارلمان محلي و مجلس شوراي اسلامي به عنوان پارلمان ملي و دولت و شهرداري تهران به عنوان دستگاه‌هاي اجرايي هر كدام وظايفي دارند كه براي ارايه بهترين خدمت به شهروندان لازم است، حداكثر تلاش را داشته باشيم.  نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينكه طلب شهرداري از دولت شناور است، تاكيد كرد: در حال حاضر 6 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعاليت دارند، درحالي كه اين عدد بايد به بيش از 9 هزار دستگاه برسد. اين در شرايطي است كه در 10 سال گذشته حتي يك دستگاه اتوبوس از دولت به شهر تهران تحويل داده نشده  اين درحالي است كه طبق قانون تامين اتوبوس موردنياز، وظيفه دولت است.
او ادامه داد: با اين حال در سال جاري شهرداري با تمام مشكلاتي كه داشته قرارداد خريد 250 اتوبوس را منعقد كرده و 100 دستگاه آن وارد شبكه حمل و نقل شده و تا پايان سال 150 دستگاه اتوبوس ديگر نيز به ناوگان اتوبوسراني شهر اضافه خواهد شد.  رسولي افزود: در حوزه مترو نيز در حال حاضر 1520 واگن در حال خدمت‌رساني است كه با اين تعداد واگن به ‌طور متوسط قبل از شيوع كرونا يك ميليون و نهصد هزار سفر در روز انجام مي‌شد كه بعد از شيوع كرونا اين تعداد سفر به كمتر از نصف كاهش يافته است. البته براي آنكه خدمات‌دهي مناسب به شهروندان ارايه شود نياز است 1500 دستگاه واگن جديد تامين شود. به‌طور حتم اگر اين تعداد واگن به خطوط اضافه شود، تعداد جابه‌جايي مسافر در مترو به حدود 5 ميليون سفر در روز افزايش خواهد يافت.  خزانه‌دار شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه عمده مسائل پايتخت به ويژه حمل و نقل عمومي موضوع حاكميتي است، يادآور شد: ساده‌انديشي است كه انتظار داشته باشيم شوراي شهر و شهرداري تهران به تنهايي و از جيب مردم با دريافت عوارض در كنار اوراق مشاركت، سيستم حمل و نقل ريلي را به‌روزرساني كند.  رسولي با بيان اينكه حداقل در 6 قانون مصوب و مصرح تكاليفي را براي دولت‌ها در حوزه حمل و نقل عمومي مشخص شده است، گفت: ظرف
 7 سال و نيم گذشته در دولت آقاي روحاني حتي يك دستگاه اتوبوس و يك واگن به سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت توسط دولت اضافه نشده است و شهرداري تهران تلاش كرده با منابع حداقلي خود اين سيستم را سرپا نگه دارد. او افزود: مطالبات شهرداري تهران و ساير شهرداري‌ها از دولت تنها در يك سرفصل نيست، به‌طور مثال ماده 23 قانون راهنمايي و رانندگي صراحت دارد 60درصد جرايم اخذ شده از رانندگان متخلف كه درون 700 كيلومتر مربع شهر تهران جريمه مي‌شوند مايملك شهري است و جزو حقوق عمومي مردم و حق‌الناس است. قانونگذار گفته اين عدد اخذ شده (60درصد) بايد به حساب شهرداري واريز شود. در اينجا خزانه دولت امانتدار است و اين بودجه كمك به دولت نيست. از سال ۹۵ تا الان بيش از ۳۲۰۰ ميليارد تومان شهرداري تهران از دولت طلبكار است و اين در حالي است كه كمتر از ۱۰۰ ميليارد تومان آن پرداخت شده  است.  خزانه‌دار شوراي شهر تهران با بيان اينكه شهرداري با وجود اينكه از تمام ظرفيت خود در دوران كرونا به منظور ارايه خدمات به شهروندان استفاده كرده اما حتي يك ريال از دولت دريافت نكرده است، اعلام كرد: كرونا در كنار ركود اقتصادي سبب شده درآمد‌هاي شهرداري كاهش پيدا كند و در برخي سرفصل‌ها به صفر برسد. به عنوان خزانه‌دار شوراي شهر مي‌گويم ظرف 8 ماهه ابتداي سال جاري تنها 62درصد بودجه شهرداري تهران محقق شده است، آن‌هم 62درصدي كه ما در سال قبل مي‌توانستيم به 250 ميليارد تومان يك كيلومتر مترو ايجاد و تجهيز كنيم اما امروز بايد با هزار ميليارد تومان آن را انجام دهيم. او ادامه داد: در اين شرايط ما به عنوان نماينده مردم مسووليم و در اين شرايط بحراني پا به پا و دوش به دوش عزيزان حوزه بهداشت و درمان و سلامت انجام وظيفه كرده‌ايم.  نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: رييس‌جمهور براي هزينه‌هاي كرونا مجوز برداشت يك ميليارد يورو از صندوق توسعه ملي را دريافت كرد، اما مردم عزيز تهران بدانند تا به اكنون يك ريال از اين يك ميليارد يورو براي شهرداري تهران با 9 ميليون نفر جمعيت ثابت و 6 ميليون جمعيت سيار پرداخت نشده است. در حالي كه در برخي روزها 60درصد تلفات مربوط به كرونا براي شهر تهران بوده است.
رسولي افزود: در اين شرايط به دليل كرونا درآمدهاي شهرداري كاهش و هزينه‌هاي آن افزايش يافته است. امروز سازمان ورزش شهرداري يا برج ميلاد يك ريال درآمد ندارد و تمام هزينه‌هاي سازمان تاكسيراني، اتوبوسراني و مترو نيز برعهده مديريت شهري است. او ادامه داد: تعجب مي‌كنم چرا سران قو و مراجع امنيتي و به‌ خصوص وزير كشور و آقاي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، من عنوان خزانه‌دار شوراي شهر را صدا نمي‌كنند تا اگر فردا سيستم حمل و نقل عمومي شهر تهران متوقف شد، بدانند چه آثار و تبعات امنيتي در اين شرايط پيش خواهد آمد.
نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با بيان اينكه خطاب من فقط به دولت نيست و به كل حاكميت است، تاكيد كرد: اداره پايتخت برخلاف تصور، امر مهم و حاكميتي است و با كمال تاسف در اين شرايط ركود اقتصادي و افزايش هزينه‌ها و كاهش درآمدها مورد حمايت هيچ كدام از دستگاه‌هاي حاكميت نيستيم. رسولي با اشاره به لايحه بودجه 1400 گفت: جالب است در لايحه بودجه دولت براي مترو كه يك كيلومتر ساخت آن هزار ميليارد تومان هزينه دارد كل پولي كه اختصاص داده‌اند تنها
 64 ميليارد تومان است. به عنوان كسي كه 
30 سال در دولت و حوزه اجرا بوديم از اين بودجه تعجب مي‌كنم.  به عنوان عضوي از اعضاي شوراي شهر اعلام مي‌كنيم كه در بدترين و بحراني‌ترين شرايط براي اداره پايتخت هستيم انتظار داريم از دولت به عنوان كل حاكميت مطالبات شهرداري را پرداخت كند. از مجلس نيز انتظار داريم در لايحه بودجه دولت توجه ويژه‌اي به حوزه حمل و نقل داشته باشند. متاسفانه در لايحه بودجه براي خريد اتوبوس در كل شهر‌هاي كشور تنها 500 ميليارد تومان اختصاص داده‌اند يعني خريد 5 اتوبوس كه به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون