• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

خوان گوايدو و اطرافيانش صدها ميليون دلار از اموال بلوكه شده ونزوئلا را براي مصارف شخصي ضبط كرده‌اند

براندازي، تحريم و فساد

شهاب شهسواري

 

روزنامه واشنگتن پست در گزارشي پرده از فساد گسترده در اپوزيسيون مدعي حاكميت در ونزوئلا برداشته است. در اين گزارش با اشاره به اسناد و مداركي كه به دست اين روزنامه رسيده  از تلاش گسترده منصوبان خوان گوايدو، رييس‌جمهور خودخوانده براي ضبط اموال بلوكه شده ونزوئلا در خارج از كشور براي منافع شخصي خبر داده است. خوان گوايدو، دو سال پيش با ادعاي فساد گسترده در دولت ونزوئلا و با شعار مبارزه با فساد در فرآيندي كه با حمايت تمام عيار امريكا و برخي دولت‌هاي متحد واشنگتن در امريكاي لاتين اعلام رياست‌جمهوري كرد.گوايدو مدعي بود كه براساس قانون اساسي در صورت فترت مقام رياست‌جمهوري، او به عنوان رييس مجلس خودكار به اين مقام برگزيده مي‌شود. او و اطرافيانش بعد از شكست در برگزاري يك انتخابات رياست‌جمهوري به ابزارهاي مختلفي از جمله كودتاي نظامي و درخواست از دولت‌هاي خارجي براي حمله نظامي به ونزوئلا متوسل شد. اما براساس تازه‌ترين اسناد منتشر شده ازسوي رسانه‌هاي امريكايي، اطرافيان گوايدو براي تامين هزينه‌هاي ماجراجويي سياسي او تلاش كرده‌اند، دارايي‌هاي ونزوئلا در خارج از كشور را به هر قيمتي براي او و هوادارانش ضبط كنند و در اين مسير ميليون‌ها دلار از اين دارايي‌ها را حيف و ميل كرده‌اند.
دولت ايالات متحده امريكا در پي اعلام حكومت خودخوانده خوان گوايدو، رياست‌جمهوري او را به رسميت شناخت و با گسترش تحريم‌ها عليه دولت ونزوئلا،كمپاني‌هاي امريكايي را از معامله با دولت مركزي منع كرد. بعد از ضبط و بلوكه شدن اموال و دارايي‌هاي ونزوئلا در خارج از كشور توسط امريكا و متحدانش، حاكمان دولت خودخوانده با ادعاي نياز به دسترسي به بودجه براي اداره كشور، خواهان ضبط اين اموال به نفع خودشان شدند. اسناد جديد نشان مي‌دهد در حالي كه دولت ونزوئلا در طول دو سال گذشته تحت تحريم‌هاي شديد در حال تلاش براي اداره كشور بوده است، مقام‌هاي حكومت خودخوانده خوان گوايدو با طمع دست يافتن به ده‌ها ميليارد دلار دارايي‌هاي ونزوئلا در خارج از كشور در حال برنامه‌ريزي براي ضبط اين اموال به نفع خود هستند.

طعمه 40  ميليارد  دلاري
ماجراي افشاي فسادهاي چند ده ميليون دلاري در ميان منصوبان خوان گوايدو با افشاي مكاتبات يك مدير دولت خودخوانده او با يك موسسه حقوقي در ايالت فلوريداي امريكا ابعاد تازه‌اي پيدا كرده است. خورخه ره‌يس و پدور انتار مديران يك موسسه حقوقي در ميامي در پي ماموريت از سوي دولت گوايدو براي شناسايي دارايي‌هاي قابل ضبط ونزوئلا در خارج از اين كشور، سرمايه‌هايي معادل 40 ميليارد دلار را در سراسر جهان شناسايي كردند. اين دارايي‌ها در قالب ديون عقب افتاده خارجي به دولت ونزوئلا، املاك، خودروها و سهام دولت ونزوئلا در شركت‌هاي خارجي مي‌شد.
اما بعد از اعلام فهرست اين اموال به دولت گوايدو، شركت حقوقي امريكايي درخواست‌هايي عجيب از اين مقام‌ها دريافت كرده است كه شامل پرداخت‌هايي غيرمعمول به اشخاصي در خارج از ونزوئلا مي‌شد. براساس يك نامه دست‌نوشته از سوي مقام ارشد دولت خودخوانده گوايدو براي ضبط امول خارج از كشور، خواهان پرداخت 750 هزار دلار پول نقد به صورت پيش‌پرداخت به يك شركت در فلوريدا شده كه بخشي از مالكيت آن برعهده برادر سفير حكومت خودخوانده ونزوئلا در واشنگتن است. مديران اين موسسه حقوقي بخشي از درخواست‌هاي مطرح شده از سوي دولت خودخوانده را به صورت واضح تلاش براي پولشويي و غيرقانوني توصيف كرده‌اند.
براساس تحقيقات روزنامه واشنگتن‌پست، درخواست رشوه و فساد در ميان اطرافيان خوان گوايدو، رييس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا فقط به يك پرونده منحصر نمي‌شود. به نوشته اين روزنامه امريكايي در بسياري از معامله‌ها و قراردادهاي پيشنهاد شده توسط خاوير تروكونيس، يكي از مقام‌هاي ارشد دولت خودخوانده گوايدو، درخواست پرداخت رقم‌هاي كلان غيرمعمول به اشخاص و حساب‌هاي مشكوك مطرح شده است. براساس يكي از اين تفاهمنامه‌ها با دولت پاراگوئه، درخواست پرداخت 26 ميليون دلار كميسيون به تعدادي از طرف‌هاي ثالث شده ‌بود كه حتي باعث نگراني در ميان تيم حقوقي خوان گوايدو رييس‌جمهور خودخوانده شد. در يك توافق ديگر در مورد پرداخت سپرده‌هاي بلوكه شده ونزوئلا در بريتانيا، خاوير تروكونيس اسنادي را امضا كرده ‌بود كه حتي اعضاي دولت خودخوانده گوايدو هم معتقدند به لحاظ حقوقي اختيار امضاي آن را نداشته است.
تروكونيس، يك مدير پيشين نفتي ونزوئلاست كه ازسوي بسياري از سران اپوزيسيون ونزوئلا حمايت مي‌شود و هنوز هم در مقام «كميسيونر ويژه بازگرداندن دارايي‌ها» در دولت خودخوانده گوايدو فعاليت مي‌كند.  به نوشته واشنگتن پست، تروكونيس در تبعيد زندگي مي‌كند و فعاليت‌هاي خود را براي ضبط اموال مردم ونزوئلا در خارج از اين كشور به نفع اطرافيان خوان گوايدو، واشنگتن، پايتخت امريكا، شهر  ميامي در ايالت فلوريدا و بوگوتاپايتخت كلمبيا دنبال مي‌كند.

تحقيقات  از  مقام‌هاي  دولت  خودخوانده
از زمان آغاز تحقيقات يك كميته ويژه در مجلس تحت كنترل دولت خودخوانده، نمايندگان حامي گوايدو، نسبت به باقي ماندن خاوير تروكونيس در مقام خود اظهار تعجب مي‌كنند. تروكونيس، اتهامات وارده در مورد سوءاستفاده و فساد را مرتبط با دشمنان دولت گوايدو مي‌داند و هرگونه اقدام مجرمانه را تكذيب مي‌كند. اما خوزه ايگناسيو هرناندز كه در دولت خودخوانده گوايدو به عنوان دادستان كل خدمت كرده ‌بود، معتقد است كه براي بسياري از اعضاي دولت خودخوانده، فسادهاي اين فرد محرز بوده است. اين مقام پيشين اپوزيسيون ونزوئلا به واشنگتن پست مي‌گويد كه پيش از اين ‌بارها به دولت گوايدو هشدار داده است كه تروكونيس فراتر از اختيارات خود عمل مي‌كند و مسووليت او فقط شناسايي دارايي‌ها ونزوئلا در خارج از كشور است نه اينكه شخصا براي ضبط آنها اقدام كند.
به گفته اين مقام قضايي پيشين، خاوير تروكونيس در مذاكره با دولت پاراگوئه براي بازپرداخت بدهي به دولت ونزوئلا، مواد عجيبي را در قرارداد لحاظ كرده ‌بود. واشنگتن پست به دو پيش‌نويس مرتبط با قرارداد بازپرداخت بدهي‌هاي پاراگوئه به ونزوئلا دست يافته است كه نشان مي‌دهد در يكي از آنها، نماينده دولت گوايدو پذيرفته است بيش از نيمي از بدهي پاراگوئه به ونزوئلا معادل 135ميليون دلار را به دولت پاراگوئه ببخشد! علاوه بر اين از ميزان باقي‌مانده بدهي، معادل 20 درصد آن يعني نزديك به 26 ميليون دلار به يك وكيل دعاوي در آرژانتين تعلق مي‌گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون