• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

اقتصاد بين‌الملل

ركوردشكني‌هاي بيت‌كوين ادامه دارد

محبوب‌ترين ارز ديجيتالي جهان وارد كانال ۳۲ هزار دلاري شد. صعودهاي پي در پي و خيره‌كننده بيت‌كوين كماكان ادامه دارد و با ورود تقاضاهاي جديد به بازار، اين ارز براي نخستين‌بار به كانال ۳۲ هزار دلار نيز وارد شد. بازدهي هفتگي محبوب‌ترين ارز ديجيتالي جهان به مثبت ۲۷.۳۲درصد رسيده است. طي ۲۴ ساعت گذشته بيت‌كوين با ثبت صعود ۹.۲۳درصدي به ۳۲ هزار و ۴۹.۸۳ دلار رسيد. بالاترين ركورد ثبت شده ارزش بيت‌كوين مربوط به روز دوم ژانويه سال ۲۰۲۱ بوده كه در آن اين ارز به قيمت ۳۲ هزار و ۱۶۹ دلار رسيد. ركورد قبلي اين ارز مربوط به روز يكم ژانويه سال ۲۰۲۱ بوده كه در آن اين ارز به قيمت ۲۹ هزار و ۳۹۱.۳۰ دلار رسيد. بيت‌كوين سال قبل را رويايي سپري كرد و ارزش آن نسبت به ابتداي سال قبل حدود ۱.۹ برابر افزايش يافته است. ارزش بازار بيت‌كوين در حال حاضر بيش از حدود ۵۵۰ ميليارد دلار است.

نقره پربازده‌ترين دارايي سال ۲۰۲۰

نفت كمترين و نقره بيشترين بازده را در بين دارايي‌هاي مختلف داشته‌اند. سال گذشته يكي از پرنوسان‌ترين سال‌هاي ثبت شده بازارهاي مالي در قرن معاصر بود. به دليل شيوع كرونا و اخلال جدي در فعاليت‌هاي اقتصادي و تجاري، بورس‌ها در سراسر جهان روزهاي سختي را سپري كردند. با توجه به اجرايي شدن بسته حمايتي جديد در امريكا و شيوع واكسيناسيون سراسري در كشورهاي مختلف، انتظار مي‌رود امسال براي بازارهاي جهاني سال بهتري باشد. ملاك محاسبه بازدهي دارايي‌ها، نوسانات قيمتي آنها در سال ۲۰۲۰ با قيمت دلار و بورس نيويورك كه به عنوان بورس استاندارد جهان شناخته مي‌شود، بوده است. بازدهي نقره 47.4درصد و بازدهي نفت خام نيز 21.5درصد منفي گزارش شده است.

رهبران ارشد چين توسعه اصلاح بذر را اجباري كردند

رهبران ارشد چين تاكيد كردند كه صنعت اصلاح بذر در داخل كشور بايد بسيار جدي‌تر توسعه يابد. آنها اين اقدام را در راستاي مبارزه و تلاش براي اطمينان‌سازي كشور از تامين امنيت غذايي دنبال مي‌كنند. براساس اين گزارش، نگراني درباره امنيت غدايي در چين و ديگر كشورها پس از گزارش‌هايي درباره كاهش توليد غلات در جهان و نيز همه‌گير شدن ويروس كرونا بيشتر شده است و كشورها دنبال راهكاري براي افزايش توليد محصولات اساسي به ويژه گندم هستند. پس از شيوع بيماري كوويد19 بسياري از كشورهاي صادر‌كننده محصولات كشاورزي و غذايي صادرات خود را متوقف كرده يا محدودتر كردند. اولويت آنها ابتدا تامين نياز داخل و ذخيره استراتژيك مطمئن است و در صورت مازاد اقدام به صادرات مي‌كنند. گزارش‌ها حاكي است قيمت انواع خورك دام و طيور به عنوان يك كالاي اساسي و تاثيرگذار در قيمت محصولات پروتئيني در چند ماه گذشته در جهان 30درصد افزايش يافته و قيمت گندم هم رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون