• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

وزير بهداشت اعلام كرد

گروه‌هاي پرخطر؛ اولين دريافت‌كنندگان واكسن كرونا

وزير بهداشت آخرين اقدامات انجام شده جهت خريد واكسن كرونا و همچنين پيگيري‌هاي انجام شده از تست باليني واكسن ايراني كرونا تا اين لحظه را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر سعيد نمكي درباره اقدامات انجام شده جهت تامين واكسن كرونا گفت: واكسن را از راه‌هاي مختلف براي مردم تهيه مي‌كنيم. از مردم مي‌خواهم از خبرهاي متفرقي كه در رابطه با واكسن مي‌شنوند يك گوش‌شان در و گوش ديگر را دروازه كنند تا روح و روان‌شان درگير بحث‌هاي حاشيه‌اي نشود. بارها گفته‌ام خبر واكسن را به درستي و راستي از وزير بهداشت بشنويد؛ فردي كه در اين زمينه داراي تجربه و تخصص است و از روز نخست ويروس در ووهان چين، صادقانه هر چه بوده با شما مردم مطرح كرده است. او در اين باره تاكيد كرد: بنابراين تلاش مي‌كنيم مطمئن‌ترين واكسن را از مطمئن‌ترين مسير تهيه كنيم. در همين راستا تيمي را از مدت‌ها پيش مامور كرديم تا اولويت‌هاي عالمانه تزريق واكسن در گروه‌هاي آسيب‌پذير را مهيا كنند. اين كار صورت گرفت و اكنون مي‌دانيم كه بايد واكسيناسيون را از چه كسي و چه سني و چه گروهي شروع كنيم. زماني كه واكسن به كشور برسد حتما به استحضار مردم خواهيم رساند و از گروه‌هاي پرخطر به عنوان اولين دريافت‌كنندگان واكسن دعوت خواهيم كرد.
پيگيري واكسن كروناي ايراني
وزير بهداشت گفت: واكسن داخلي را هم روزي 
دو بار پيگيرم و وضعيت آنهايي كه اولين تزريق را انجام دادند پيگيري مي‌كنم. تا اين لحظه موفق‌ترين شيوه تزريق و آزمايشاتي كه در اين عزيزان پيگيري مي‌شود را شاهد هستيم. آزمايشات را از نظر باليني و سطح سرم آنتي بادي در روزهاي آتي دنبال خواهيم كرد و نتايج را به استحضار مردم شريف خواهيم رساند. بعد از فاز اول وارد فاز دوم مي‌شويم.نمكي همچنين از اقدام ايران براي توليد مشترك واكسن كرونا خبر داد و گفت: واكسن ديگري را با يك كشور ديگر سازنده واكسن دنبال مي‌كنيم همكاران من در حال مذاكره هستند. ان‌شاءالله در انستيتو پاستور فاز سوم باليني اين واكسن را از بهمن ماه شروع خواهيم كرد. اين خبرها را مستمر به مردم كشور اعلام خواهم كرد. او گفت: اميدوارم حداكثر اواخر بهار سال آينده واكسن ساخت كشورمان را به كار ببريم. وزير بهداشت درباره طرح شهيد قاسم سليماني نيز گفت: طرح شهيد قاسم سليماني كه با همراهي دوستان عزيز ما در دستگاه‌هاي مختلف شكل گرفت به خصوص همراهان ما در سازمان بسيج و وزارتخانه‌هاي ديگر دولت و كمك مردم دولت و كسبه كه اصول و پروتكل‌ها را رعايت كردند، دستاوردهاي عظيمي داشته است. هفته‌اي كه گذشت براي جهان هفته تلخي بود. آمار مرگ و مير در كشورهاي امريكا و اروپا به‌شدت جانگداز بود. امريكا متاسفانه مرگ بيش از 3500 نفر در روز را تجربه كرد و كشورهايي مثل انگليس، آلمان و ايتاليا مرگ‌هاي نزديك و بيش از هزار نفر در روز را متاسفانه تجربه كردند.
سقوط مرگ و بستري در آمارهاي روزانه كرونا
او افزود: كشور عزيز ما خوشبختانه دستاوردي داشت بسيار ستودني و امروز هم آمار مرگ‌ها را ملاحظه كردم و كاهش چشمگيري را مي‌بينيم و داريم مي‌رسيم به مرز دورقمي؛ گرچه كه حتي يك مورد مرگ هم زياد است، ولي سقوط مرگ و بستري را در آمارها هر روز مشاهده مي‌كنيد. اميدوارم در روزهاي آتي هفته جاري به مرگ‌هاي دورقمي برسيم و كم‌كم بتوانيم مرگ‌ها را به حداقل ممكن برسانيم.
وزير بهداشت ادامه داد: باز هم نگراني‌هاي خودمان را اعلام مي‌كنيم. همان‌طور كه در روزهاي قبل گفتم هر منطقه نارنجي در نقشه سرزمين تبديل به زرد مي‌شود و ملاحظه مي‌كنيد اين حركت عظيم و ستودني چه تاثيري در رنگ‌بندي شهرها داشت. مرتبا لكه‌ها و نقطه‌هاي قرمز كم و به نارنجي و زرد افزايش يافتند و نارنجي‌ها جاي خود را به زردها دادند و در آتي هم زردها به سفيد تبديل خواهد شد. اما متاسفانه چهار نقطه قرمز جديد در استان مازندران پيدا كرديم و قبلا هم گفته بوديم كه اگر مراعات نكنيم نقاط نارنجي بدل به قرمز مي‌شوند. همكاران چه در استانداري مازندران چه دانشگاه علوم پزشكي و چه كارشناسان ما در آنجا تمام تلاش‌شان آن است كه موج شكل گرفته را مهار كنند و اين نقاط قرمز تبديل به نارنجي و زرد در آينده نزديك شود.
حال تزريق‌كنندگان واكسن ايراني كرونا چطور است؟
در همين حال پيام طبرسي عضو كميته علمي ستاد مقابله با كرونا ضمن اشاره به حال عمومي سه نفر اول تزريق‌كننده واكسن ايراني كرونا گفت: تزريق دوم واكسن بعد از گذشت سه هفته از تزريق اول انجام خواهد شد. پيام طبرسي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: سه نفري كه نهم دي ماه واكسن ايراني كرونا به آنها تزريق شد، تاكنون حال‌شان خوب است و واكسن عوارضي براي‌شان نداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون