• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4835 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي

انتشار شبانه فهرست فيلم‌هاي متقاضي فجر

وقتي همه خواب بودند

گروه هنر و ادبيات 

 

اواخر دوشنبه شب بود كه براي نخستين‌بار در طول برگزاري جشنواره فيلم فجر، نام تمام فيلم‌هاي متقاضي كه فرم شركت در اين رويداد را پر كرده بودند، اعلام شد. امسال سي و نهمين جشنواره فيلم فجر تحت تاثير كرونا با انواع و اقسام تغيير و تحولات تجربه نشده روبه‌رو بود، از جمله اينكه جشنواره اصلا هيات انتخابي ندارد و فيلم‌ها بدون گذر از مرحله انتخاب فقط به مورد قضاوت داوران قرار مي‌گيرند. همين موضوع خود سبب شد كه براي اولين بار ليست تمامي فيلم‌هاي متقاضي جشنواره منتشر شود.روابط عمومي جشنواره فيلم فجر اعلام كرده با توجه به اينكه اين دوره جشنواره بدون هيات انتخاب برگزار مي‌شود و قرار است همه آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره بعد از تطبيق با مقررات اعلامي در فراخوان مورد داوري قرار گيرند، و در راستاي سياست شفاف‌سازي سازمان سينمايي، فهرست 110 فيلم كه تا پايان مهلت اعلام شده در فراخوان جشنواره سي و نهم (تا ساعت 24 روز دوشنبه 15 دي ماه) در دبيرخانه ثبت‌نام شده‌اند، منتشر مي‌شود. از حميد نعمت االله، محمد حسين مهدويان، هاتف عليمرداني، آيدا پناهنده، تورج اصلاني، احسان عبدي پور، محسن قرايي، بهزاد خداويسي، رقيه توكلي، حسين قناعت، روح‌الله حجازي بگير تا كاوه صباغ زاده، حبيب احمدزاده، مهدي جعفري، حميدرضا آذرنگ، عادل تبريزي و... فيلمسازاني هستند كه در اين ليست نام‌شان ديده مي‌شود.

 داوري آثار از 20 دي 
محمد مهدي طباطبايي‌نژاد در گفت‌وگويي با ايسنا درباره زمان شروع داوري آثار جشنواره و اسامي داوران بيان كرد: امسال هفت نفر فيلم‌هاي جشنواره فجر را داوري مي‌كنند كه هنوز اسامي آنها قطعي نشده است ولي به زودي اين كار انجام مي‌شود ولي از روز 20 دي‌ماه داوري فيلم‌ها شروع مي‌شود و فيلم‌ها با حضور اين هفت داور در ساختمان جشنواره يا موزه سينما ديده خواهند شد.او درباره كم شدن تعداد فيلم‌هاي متقاضي و اينكه گفته شده بعد از بررسي آثارِ واجد داوري و حذف فيلم‌هايي كه شرايط حضور در جشنواره را ندارند (مثل آثار ويديويي) شايد تعدادشان به حدود 50 اثر كاهش پيدا كند، در پاسخ به اينكه آيا به روال بسياري از دوره‌ها، مهلت بيشتر يا استثنا براي برخي فيلم‌ها كه ممكن است تا بيستم دي ماه نسخه نهايي‌شان آماده نشود قائل مي‌شوند يا خير؟ گفت: تعداد فيلم‌هايي كه در نهايت به داوري مي‌رسند، شايد از آن تعداد 50 فيلم هم كمتر شود چون به جز آنهايي كه با قوانين جشنواره مطابقت داده و حذف مي‌شوند، باقي بايد طبق تاريخ اعلام شده قبلي، نسخه DCP را برسانند چرا كه داوري روز 20 دي آغاز مي‌شود. بناي ما بر اين است كه حتي اگر تعداد كمتري فيلم هم تا اين زمان به جشنواره برسند، همان‌ها را فقط داوري كنيم.دبير جشنواره فيلم فجر در پاسخ به اينكه با توجه به برنامه‌ريزي براي تنظيم جدول نمايش آيا تصميم قطعي براي نمايش فيلم‌ها گرفته شده است؟ گفت: ما نمايش فيلم‌ها را براي صاحبان آثار، اصحاب رسانه و منتقدان تقريبا قطعي كرده‌ايم، سالن‌ها هماهنگ و كارهاي مربوط به آن انجام شده است، مگر اينكه ستاد مقابله با كرونا اجازه اين كار را ندهد. اما به هر حال جشنواره براي سطح دو كاملا اين موضوع را انجام شده مي‌داند. در حال حاضر نمايش فيلم در برج ميلاد قطعي است و احتمالا پرديس ملت را هم اضافه مي‌كنيم.
بعضي  فيلم‌ها    فرم  شركت   در  جشنواره 
را  پر  نكردند؟ 
به‌دنبال انتشار فهرست ۱۱۰ فيلم متقاضي حضور در سي‌ونهمين جشنواره فيلم فجر، روابط عمومي فيلم «مجوز خروج» به كارگرداني كيارش اسدي‌زاده در خبري رسمي تكميل فرم حضور در اين رويداد را تكذيب كرد. همزمان گويا تهيه‌كننده فيلم «موافقت  اصولي» هم حكايت از بي‌خبري او از تكميل فرم تقاضا داشت.در همين رابطه سيمونيان در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اين سوال كه چرا صاحبان ۲ فيلم سينمايي تا كنون اعلام كرده‌اند كه فرم شركت در اين دوره از جشنواره فيلم فجر را پر نكرده‌اند اما نام‌شان در فهرست رسمي اين رويداد درج شده است توضيح داد: پيش از هر چيز بايد اعلام كنم كه دبيرخانه فيلم فجر نمي‌تواند به صورت مستقل فرم حضور براي يك فيلم سينمايي را پر كند، بلكه اين تهيه‌كننده و يا كارگردان فيلم هستند كه فرم حضور در جشنواره را با درج كد ملي پر كرده‌اند و اسناد مرتبط با تكميل فرم‌هاي تقاضا موجوداست.وي بيان كرد: فرم ثبت‌نام فيلم سينمايي «مجوز خروج» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي كيارش اسدي‌زاده در تاريخ ۲۵/‏۰۹/‏۹۹‬ در دبيرخانه ثبت شده است و تمام اطلاعات شخصي خود فيلمساز در فرم پر شده است. همچنين تمام جزييات فيلم مانند اسامي عوامل و خلاصه داستان هم در فرم موجود است.سيمونيان تاكيد كرد: البته اين را بايد بگويم كه ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استعلام كرده‌ايم و متوجه شديم اين فيلم اصلا پروانه ساخت هم ندارد و تنها موافقت اصولي كسب كرده است.مدير دبيرخانه سي و نهمين جشنواره فيلم فجر درباره فيلم دوم هم توضيح داد: براي فيلم «موافقت اصولي» به كارگرداني امين پوركيان و تهيه‌كنندگي سيدضيا هاشمي هم فرم حضور در سي و نهمين جشنواره فيلم فجر توسط كارگردان پر شده است و شايد اين مساله دليل بي‌اطلاعي تهيه‌كننده بوده است.سيمونيان در پايان درباره حضور فيلم سينمايي «من و دبورا» به كارگرداني زنده ياد سيد ضياالدين دري و تهيه‌كنندگي معاونت استان‌هاي صدا و سيما در فهرست آثار متقاضي كه با واكنش‌هايي در فضاي رسانه‌اي همراه بوده است هم گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده مشخص شد كه فرم حضور اين فيلم توسط نويد‌الدين دري فرزند زنده‌ياد دري پر شده است، در پيگيري بيشتر هم متوجه شديم كه نويد‌الدين دري با مشورتي كه با دوستان خود داشته تصميم گرفته است تا سال توليد اين فيلم را  سال ۹۷ بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون