• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4835 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي

بعد از 218 روز، آمار فوت كرونا در كشور، باز هم دو رقمي شد

وزير بهداشت ورود ويروس انگليسي به ايران را تاييد كرد

گروه اجتماعي| بعد از 218 روز كه آمار فوتي‌هاي كرونا سه رقمي بود، بالاخره ديروز اين عدد به كمتر از 100 نفر رسيد .  بنا به آخرين گزارش وزارت بهداشت، در فاصله زماني 15 تا 16 دي ماه، ۹۸ نفر از مبتلايان كوويد 19 در كشور فوت كردند و مجموع فوتي‌هاي كوويد 19 در ايران به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر رسيد.
همچنين در همين بازه زماني، ۶ هزار و ۱۱۳ بيمار جديد مبتلاي كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شد و مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به يك ميليون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسيد.
به دنبال اين اعلام، وزير بهداشت هم ضمن تاييد دو رقمي شدن آمار فوت كوويد 19 در كشور، از شناسايي اولين مبتلاي نوع جهش يافته ويروس كرونا و معروف به «ويروس انگليسي» خبر داد.
سعيد نمكي گفت: «بعد از مدت‌ها تلاش همكاران‌مان امروز به مرگ‌هاي دو رقمي ناشي از كرونا رسيديم و متاسفانه اولين مورد جهش يافته ويروس كرونا را هم در كشور شناسايي كرديم كه يك هموطن بازگشته از انگليس بود كه در يكي از بيمارستان‌هاي خصوصي بستري بود و پس از معاينات مكرر، تست كوويد ۱۹ از نوع جهش يافته اين بيمار تاييد شد. البته حال اين فرد در حال حاضر خوب است و خوشبختانه از آنجايي كه از روز اول بسيار هوشيار و آگاه بود با اينكه با PCR منفي وارد كشور شده بود، خود را ايزوله كرده و هيچ اياب و ذهاب به هيچ محلي نداشت. علاوه بر اين، تمام اطرافيان اين فرد هم ارزيابي شدند و خوشبختانه رد و نشاني از اين ويروس در نزديكان و خانواده اين بيمار پيدا نكرديم. در حال حاضر، تنها مورد رديابي شده از ابتلا به كوويد۱۹ انگليسي، همان فرد بستري در بيمارستان خصوصي است كه حال ايشان هم كاملا خوب است و باقي اخبار درباره ابتلاي يكي از همكاران ما در غرب كشور به ويروس جهش يافته انگليسي صحت ندارد علاوه بر اينكه بعد از انتشار اين اخبار، علاوه بر آزمايش اين فرد، بيش از ۲۴۰ نفر از افرادي كه با او ارتباط داشتند هم مورد آزمايش قرار گرفتند كه هيچ موردي از ابتلا به اين ويروس در اين گروه پيدا نشد. مردم بدانند شناسايي يك مبتلاي نوع انگليسي كرونا هم به معناي وحشت جديد نيست، بلكه به معناي رعايت بيشتر پروتكل‌ها و مراقبت‌هاست‌ و اگر مورد ديگري هم باشد به اطلاع مردم خواهد رسيد.» 
چند روز قبل، عليرضا رييسي؛ معاون وزير بهداشت و سخنگوي ستاد ملي كرونا درباره تدابير كشور براي جلوگيري از ورود نوع جهش يافته ويروس كرونا گفت: «پرواز مستقيم و غيرمستقيم به كشور انگليس در مسير رفت و برگشت ممنوع شده و تمام اتباع كشورهاي اروپايي كه بخواهند وارد ايران شوند، بايد ۴۸ يا ۷۲ ساعت قبل PCR منفي داشته باشند تا مجوز ورود بگيرند. همچنين دستور داديم تمام پروازهاي اروپايي كه وارد ايران مي‌شوند، دوباره از مسافران‌شان تست بگيريم و اين مسافران هم بايد تا مشخص شدن جواب تست‌شان در قرنطينه خانگي بمانند. البته از آنجا كه ويروس جهش يافته، به تازگي در تركيه، عمان و پاكستان مشاهده شده، اين ويروس بالاخره به كشور ما هم مي‌رسد.»
به دنبال اظهارات وزير بهداشت و تاييد شناسايي اولين مبتلاي نوع جهش يافته ويروس كرونا، فرمانده ستاد عمليات مديريت بيماري كرونا در كلانشهر تهران اعلام كرد كه تاكنون موارد مستند و اثبات ‌شده‌اي از وجود واريانت يا گونه جديد ويروس كوويد ۱۹ موسوم به ويروس انگليسي در ايران گزارش نشده است.
عليرضا زالي با بيان اينكه گونه جديد ويروس كوويد ۱۹ موسوم به ويروس انگليسي بروز يك جهش در گونه اين ويروس است، افزود: «اين جهش روي پروتيين اسكاي ويروس است و شباهت زيادي با جهشي دارد كه قبل از اين‌گونه در آفريقاي جنوبي شاهد بوديم. متاسفانه در بيماري‌هاي نوپديد ويروسي، مرزهاي جغرافيايي توان جلوگيري از انتشار بيماري را ندارند و با توجه به حجم بالاي تردد بين كشورها به‌طور طبيعي نشت‌پذيري مرزهاي جغرافيايي از نظر انتشار بيماري اجتناب‌ناپذير است. با توجه به مشاهده اين‌گونه در كشور تركيه و با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرايت‌پذيري گونه انگليسي كه چندين برابر فرم متعارف كوويد ۱۹ است؛ دور از انتظار نيست كه همه كشورها در معرض خطر آن باشند و ممكن است همين حالا كه نگران سرايت‌پذيري اين واريانت هستيم، جهش جديدي در يك سوش و سويه جديدي اتفاق بيفتد. علاوه بر اين، ويروس كوويد ۱۹ از جمله ويروس‌هاي خطاپذير است كه به ‌شدت و سرعت دچار جهش مي‌شوند. برخي از اين جهش‌ها به‌طورمشخص اثربخشي ندارند و برخي ديگر نيز ممكن است به افزايش بار بيماري، سرايت‌پذيري يا قدرت كشندگي منجر شود، اما در مجموع، تاكنون شواهد قطعي مبني بر اينكه گونه ويروس انگليسي مرگ و مير بالاتري داشته باشد يا شواهد قطعي متقن مبني بر اينكه واريانت مذكور نوع شديدتري از تظاهرات باليني را ايجاد مي‌كند، موجود نيست. در واقع، رفتار ويروس انگليسي با انواع ديگر اين ويروس، چندان خيلي متفاوت نيست مگر آنكه قدرت انتقال و سرايت‌پذيري بيشتر و بالاتري دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون