• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4837 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي

رهبر انقلاب در سخنراني تلويزيوني به‌ مناسبت فرارسيدن سالروز قيام 19 دي:

اگر تحريم‌ها برداشته شود بازگشت امريكا به برجام معنا مي‌دهد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز جمعه در سخناني تلويزيوني به‌مناسبت سالروز قيام ۱۹ دي ۱۳۵۶ مردم قم، بر ضرورت حراست از ياد و نام اين قيام تعيين‌كننده و مضمون ديني و ضدامريكايي آن تاكيد كردند و با افتخارآميز خواندن توليد واكسن كرونا در كشور، گفتند: حضور منطقه‌اي و ثبات‌آور و افزايش قدرت دفاعي و موشكي ايران ادامه خواهد يافت، در مورد برجام هم ما اصرار و عجله‌اي براي بازگشت امريكا نداريم مهم اين است كه تحريم‌ها بايد فوري و كامل برداشته شود.
رهبر انقلاب اسلامي قبل از بيان مباحث اصلي خود درباره حماسه ۱۹ دي ۱۳۵۶ مردم قم و برخي مسائل روز، از حضور حماسي و خودجوش مردم در تجليل از سردار شهيد حاج قاسم سليماني و شهيد ابومهدي قدرداني و تاكيد كردند: اين فعاليت خودجوش و حماسه‌گونه، ناشي از عواطف، بصيرت و انگيزه‌هاي عالي مردم بود و روح تازه‌اي در كالبد كشور و ملت دميد. ايشان همچنين از تجمع بزرگ و شگفت‌انگيز مردم عراق در بغداد و چند شهر ديگر در سالگرد اين دو شهيد بزرگ تجليل كردند و ياد همراهان سردار سليماني و ابومهدي (شهيدان پورجعفري، مظفري‌نيا، طارمي و زماني‌نيا) و نيز شهداي عراقي همراه را گرامي داشتند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با بزرگداشت ياد شهداي جانباخته كرمان در مراسم تشييع سردار سليماني و نيز شهيدان جانباخته در حادثه بسيار تلخ و ناگوار سانحه هواپيمايي در آسمان تهران، از خداوند متعال براي آن عزيزان لطف و رحمت و براي بازماندگان صبر و تسلّا و آرامش مسألت كردند. رهبر انقلاب افزودند: مسوولان نيز در اين زمينه وظايفي دارند كه به آنها تذكر داده شده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به چهلمين روز شهادت دانشمند بزرگ كشور شهيد فخري‌زاده افزودند: دو شخصيت بزرگ علمي كه اين اواخر از دست داديم يعني شهيد فخري‌زاده و آيت‌الله مصباح‌يزدي، هر دو در عرصه‌هاي كاري خويش، چهره‌هاي برجسته‌اي بودند كه بايد از ميراث ارزشمند آنها مراقبت شود و راه آنان به بهترين وجه ادامه يابد.
رهبر انقلاب در بخش اصلي سخنان‌شان با تاكيد بر تاثير تعيين‌كننده قيام ۱۹ دي ۱۳۵۶ مردم قم، نگهباني و حراست از ياد اين حادثه و نيز مضمون عميق آن را ضروري برشمردند. ايشان افزودند: قيام ۱۹ دي از نقاط اوج حيات ملت ايران است چراكه عزم، اراده و بصيرت ملت را نشان مي‌دهد. بنابراين بايد ياد آن زنده و پُر نشاط بماند و راه آينده را روشن كند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش دست‌هاي خائن و تحليلگران مغرض براي تغيير مضمون و محتواي حوادث بزرگ ملت‌ها در جهت منافع قدرت‌هاي بزرگ گفتند: با گسترش وسايل ارتباط جمعي، امكان تغيير مضمون اين‌گونه حوادث بيشتر شده است. ايشان تحريف واقعيت رويدادهاي مهم كشورها و جهان، آن هم با زبان و قلم اشخاص و نويسندگان معروف را از كارهاي مهم دستگاه‌هاي جاسوسي و امنيتي برشمردند و با اشاره به كتابي كه در زمينه اين‌گونه فعاليت‌هاي سازمان سيا منتشر شده است، افزودند: اين كتاب نشان مي‌دهد كه سيا چگونه با تسلط بر مطبوعات و رسانه‌هاي بزرگ امريكايي و حتي اروپايي، حوادث را تحريف و تفسيرهاي تامين‌كننده منافع امريكا را به افكار عمومي القا مي‌كند. 
رهبر انقلاب در تبيين ضرورت نگهباني از مضمون قيام ۱۹ دي ۱۳۵۶ مردم قم افزودند: حادثه قم به اين شهر منحصر نماند و با الگوسازي و گسترش به ديگر شهرها، زمينه‌ساز پيروزي انقلاب عظيم مردم ايران شد، بنابراين بايد از مضمون آن به ‌خوبي مراقبت كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، خشم متراكم ‌شده مردم نسبت به رژيم ديكتاتور، فاسد و وابسته پهلوي را يكي از دو مضمون اصلي قيام ۱۹ دي دانستند و افزودند: اين حركت تعيين‌كننده، اساسا ديني بود، چراكه بر رهبري، بيانيه‌ها، سخنان و درس‌هاي امام خميني (ره) به عنوان مرجع تقليد متكي بود و ايشان هم از روز اول قيام در سال ۱۳۴۱، مردم را براساس مباني ديني رهبري و هدايت مي‌كرد. رهبر انقلاب اسلامي، مضمون دوم قيام ۱۹ دي ۱۳۵۶ را «ضدامريكايي و ضداستكباري» خواندند و يادآوري كردند: چند روز قبل از آن قيام، رييس‌جمهور وقت امريكا در تهران حمايت صددرصدي خود را از رژيم منحط، مستبد و وابسته پهلوي اعلام كرده بود، بنابراين حركت مردم قم عليه رژيم پهلوي يك حركت ضدامريكايي هم بود. ايشان در جمع‌بندي اين بخش از سخنان‌شان گفتند: قيام ديني و ضدامريكايي ۱۹ دي در واقع اولين ضربه تبر ابراهيمي بر پيكر بت بزرگ به حساب مي‌آيد، ضرباتي كه تا امروز ادامه يافته است.
رهبر انقلاب با اشاره به اوضاع در هم ريخته بت بزرگ استكبار افزودند: «افتضاح انتخاباتي»، «حقوق بشري كه هر چند روز يك سياهپوست قرباني آن مي‌شود»، «برملا شدن ماهيت ارزش‌هاي ادعايي امريكا كه موجب تمسخر دنيا حتي دوستان امريكا شده»، «اقتصاد فلج» و «ده‌ها ميليون بيكار و گرسنه و بي‌خانمان» نشان‌دهنده اوضاع نابسامان امريكا است كه البته عجيب نيست، اما عجيب اين است كه عده‌اي هنوز آرزو و قبله‌شان امريكا است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: عده‌اي خيال مي‌كنند كه اگر با امريكا آشتي كرديم، كشور بهشت برين مي‌شود. اين افراد بايد به ايران قبل از انقلاب نگاه كنند كه چگونه حمايت امريكا باعث جلوگيري از پيشرفت كشور، گسترش فقر اقتصادي و علمي و رواج فساد و بي‌بند و باري فرهنگي شد. ضمن اينكه امروز هم اوضاع رژيم‌هايي كه در منطقه قربان‌صدقه امريكا مي‌روند، بر همه روشن است. رهبر انقلاب، بازگشت به سلطه جهنمي قبل از انقلاب را هدف اصلي امريكايي‌ها در فشارهاي 
۴۲ ساله بر ايران دانستند و افزودند: فرق امريكا با برخي اروپايي‌ها در اين است كه امريكايي‌ها به علت سابقه سلطه قبلي خود بر ايران و منطقه، دنبال تكرار آن وضع هستند و بايد همه در مقابل اين هدف شوم هوشيار باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخنان صريح يك كارشناس معروف امريكايي گفتند: امريكايي‌ها تا هنگامي كه بر منطقه سلطه نيابند، منافع خود را در ايجاد بي‌ثباتي در ايران، عراق، سوريه، لبنان و ديگر كشورهاي منطقه جست‌وجو مي‌كنند كه اين هدف را گاهي با كارهايي شبيه فتنه ۸۸ در ايران و گاهي با تشكيل داعش پيگير مي‌شوند. ايشان با اشاره به حوادث روزهاي اخير در امريكا مانند حمله به كنگره و فرار نمايندگان از تونل‌هاي مخفي افزودند: آنها در فتنه ۸۸ به دنبال ناامني و ايجاد آشوب و جنگ داخلي در ايران بودند كه موفق نشدند و خداوند همين مساله را در سال ۹۹ بر سر خودشان آورد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بخش ديگري از سخنان‌شان را به پاسخ قطعي و پاياني نظام اسلامي به ادعاهاي جبهه استكبار به سركردگي امريكا عليه جمهوري اسلامي در ۳ موضوع «تحريم»، «حضور منطقه‌اي ايران» و «توان دفاعي و قدرت موشكي كشور» اختصاص دادند. ايشان درخصوص مساله تحريم تاكيد كردند: جبهه غرب و دشمنان موظفند حركت خباثت‌آميز تحريم عليه ملت ايران را كه واقعا يك خيانت، جنايت و دشمني بي‌جهت عليه مردم است، فورا متوقف كنند و همه تحريم‌ها را بردارند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته بارها تاكيد كرده‌ايم كه بايد اقتصاد را با فرض برداشته ‌نشدن تحريم‌ها جوري برنامه‌ريزي كنيم تا كشور به خوبي اداره شود و با رفتن و آمدن تحريم و با بازيگري‌هاي دشمن دچار مشكل نشود كه اين كار با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي و اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ممكن است. اگرچه تحريم‌ها نيز به تدريج در حال بي‌اثر شدن هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: بنابراين اين حرف طرف مقابل كه فلان كار را بكنيد يا نكنيد، بيخود است و تحريم‌ها كه خيانت و جنايت در حق ملت است، بايد برداشته شود. رهبر انقلاب اسلامي، معنا و منطق حضور منطقه‌اي ايران را تقويت دوستان و طرفداران جمهوري اسلامي خواندند و گفتند: حضور جمهوري اسلامي در منطقه «ثبات‌آفرين» و موجب رفع بي‌ثباتي است همچنان‌كه در سوريه و عراق اين واقعيت را همه ديدند. بنابراين، اين حضور، قطعي است و بايد وجود داشته باشد و خواهد داشت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري تجربه تلخ ناتواني كشور در مقابل حملات هوايي صدام، خاطرنشان كردند: ايران آن روزها در مقابل موشكباران و بمباران تهران و شهرهاي مختلف ناتوان و بي‌دفاع بود و جمهوري اسلامي حق نداشت كشور را در آن شرايط نگه دارد. ايشان با يادآوري نمونه‌هايي از قدرت دفاعي امروز ايران مثل ساقط كردن پرنده متجاوز امريكايي در آسمان ايران و يا در هم كوبيدن پايگاه عين‌الاسد، گفتند: دشمن در مقابل اين واقعيت‌ها ناگزير است قدرت و توانايي‌هاي دفاعي ايران را در محاسبات و تصميمات خود درنظر بگيرد.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان‌شان به مساله پرتكرار ديگري در افكار عمومي يعني برجام و كنار گذاشتن بخشي ديگر از تعهدات و آغاز غني‌سازي ۲۰درصد اشاره كردند و گفتند: اين بحث را مطرح مي‌كنند كه امريكا به برجام برگردد يا برنگردد؟ جمهوري اسلامي هيچ اصرار و عجله‌اي براي بازگشت امريكا به برجام ندارد، بلكه مطالبه منطقي ما رفع تحريم‌ها و بازگرداندن حق غصب ‌شده ملت است كه اين وظيفه امريكا و اروپايي‌هاي دنباله‌‌رو آن است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اگر تحريم‌ها برداشته شد، بازگشت امريكا به برجام معنا مي‌دهد البته مساله خسارت‌ها كه جزو مطالبات ما است در مراحل بعدي دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحريم‌ها بازگشت امريكا به برجام حتي ممكن است به ضرر كشور هم باشد. ايشان خاطرنشان كردند: در اين موارد به مسوولان در قواي مجريه و مقننه گفته شده كه با دقت و رعايت كامل ضوابط پيش بروند. رهبر انقلاب اسلامي تصميم مجلس و اقدام دولت براي كاهش بخش ديگري از تعهدات برجام را كاملا درست و عقلاني دانستند و گفتند: عمل كردن جمهوري اسلامي به همه تعهدات خود در شرايطي كه طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمي‌كند، بي‌معني است. ايشان افزودند: البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نيز برمي‌گرديم، همچنان‌كه بنده از ابتداي برجام گفتم اقدامات بايد به صورت متناظر و «كار و تعهد آنها در مقابل كار و تعهد ما» باشد كه البته اين، اولِ كار انجام نگرفت اما اكنون بايد انجام شود. موضوع ديگري كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند، منافات نداشتن به‌كارگيري جوانان با انگيزه و كاربلد، با استفاده از افراد كاركشته و با تجربه بود. ايشان به پخش بخشي از سخنان‌شان در يك برنامه تلويزيوني كه در صدر آن روي كار آمدن «دولت جوان حزب‌اللهي» و در ادامه بر استفاده از افراد با تجربه تاكيد شده بود، اشاره كردند و گفتند: اين دو مورد با هم منافاتي ندارد، بنده از قديم به تكيه به نيروهاي جوان اعتقاد راسخ داشته‌ام به اين معني كه به آنها اعتماد و در برخي مديريت‌هاي مهم كشور از آنها استفاده و از ابتكار، انگيزه و نشاط آنها استقبال شود.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: بايد از كار، روحيه و خلاقيت جوانان و بچه‌هاي كشور حداكثر استفاده بشود اما اين به معناي حذف و كنار گذاشتن نسل قبل نيست، بلكه برحسب اقتضا، يك‌جا مديريتِ جوان و يك‌جا مديريت فرد مجرب و كاركشته لازم است همچنان‌كه در زمان امام بزرگوار نيز همين‌طور بود. البته درخصوص دولت جوان حزب‌اللهي در ايام نزديك انتخابات سخن خواهيم گفت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به شهيد سرافراز سردار سليماني افزودند: البته بعضي افراد ميانسال هم مثل جوانان هستند. شهيد سليماني در حدود ۶۰ سالگي از هيچ چيز نمي‌ترسيد و تحرك، تلاش و فعاليت‌هاي متراكم او اعجاب‌آور بود.
بخش پاياني سخنان رهبر انقلاب به مساله كرونا اختصاص داشت. ايشان با تشكر از وزارت بهداشت و دست‌اندركاران توليد واكسن آزمايش‌شده براي مقابله با كرونا، اين واكسن را مايه افتخار و عزت كشور خواندند و با انتقاد از افرادي كه هر كار بزرگ در كشور را انكار مي‌كنند، به سوابقي از اين انكارها در مقابل پيشرفت‌هاي علمي اشاره و خاطرنشان كردند: سال‌ها قبل وقتي جوانان كشور دستگاه‌هاي سانتريفيوژ را درست كرده بودند، عده‌اي نامه نوشتند كه مبادا فريب اين ادعاها را بخوريد، همچنين پس از موفقيت مرحوم كاظمي و جوانان همكار او در سلول‌هاي بنيادي پيغام‌هاي مشابهي داده شد اما آن پيشرفت‌ها واقعا قابل باور بود و پس از آن نيز پيشرفت‌ها ۱۰ برابر شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه، ورود واكسن امريكايي و انگليسي به كشور را ممنوع اعلام كردند و گفتند: امريكايي‌ها اگر توانسته بودند واكسن توليد كنند اين افتضاح كرونايي در كشورشان به وجود نمي‌آمد كه در يك روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اينكه اساسا به آنها اعتمادي نيست و گاهي اين واكسن‌ها براي آزمايش روي ملت‌ها است. ايشان افزودند: البته با سابقه‌اي كه فرانسوي‌ها در قضيه خون‌هاي آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بين نيستم، اما تهيه واكسن از كشورهاي ديگر هيچ مشكلي ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر لزوم استمرار مراقبت‌هاي بهداشتي مردم و انجام وظايف مسوولان براي مقابله با كرونا، گفتند: برخي تجربه‌هاي خوب، موفق و امتحان‌پس داده دارويي در زمينه كرونا وجود دارد كه مسوولان هم آنها را تصديق مي‌كنند، اين موارد نبايد انكار شود بلكه بايد مورد بررسي قرار بگيرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان خطاب به ملت ايران، مردم قم و حوزه علميه معظم خاطرنشان كردند: ديروز ملت ايران در سايه اتحاد، عزم راسخ، دينداري، حضور بهنگام و مجاهدت توانست با رقم زدن اين انقلاب عظيم، مسير تاريخ دنيا و بشر را تغيير دهد و امروز نيز ملت با توانايي‌ها و تجارب و امكانات بيشتر مي‌تواند بر همه موانع در زمينه مسائل اقتصادي مثل توليد و ارزش پول ملي و در زمينه مسائل فرهنگي، سياسي و نظامي فائق آيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون