• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

جلسه‌ شوراي راهبري پروژه بين‌المللي حفاظت‌ از يوزپلنگ‌ آسيايي مقرر شد

تصويب سند حفاظت از گربه‌سانان هم‌بوم يوز

جلسه‌ شوراي راهبري پروژه بين‌المللي حفاظت‌ از يوزپلنگ‌ آسيايي برگزار و مقرر شد سند مفهومي حفاظت از گربه‌سانان هم‌بوم يوز تصويب شود. به گزارش ايسنا، جلسه‌ شوراي راهبري پروژه بين‌المللي حفاظت‌ از يوزپلنگ‌ آسيايي با حضور مسوولان‌ و نمايندگان وزارت امورخارجه‌ و دفتر برنامه توسعه ملل متحد در ايران، مديران‌ و نمايندگان دفاتر امور بين‌الملل، دفتر حيات‌ وحش‌ سازمان، مديران كل‌ هفت استان يوزخيز، مشاوران و كارشناسان ‌حوزه معاونت محيط ‌طبيعي، تيم‌ كارشناسي پروژه به منظور ارائه‌ گزارش فعاليت‌هاي‌ پروژه‌ در فاز سوم‌ در سال‌هاي ۲۰۱۹ و۲۰۲۰ و همچنين‌ سند مفهومي‌ حفاظت‌ از گربه‌سانان هم‌بوم‌ با يوز در زيستگاه‌ها و كريدور‌هاي برون زيستگاهي‌ در هفت استان يوزخيز تشكيل شد. در اين جلسه كه به‌صورت ويديوكنفرانس برگزار شد پس‌ از ارايه‌ گزارش‌ها و استماع شركت‌كنندگان‌ و اعلام‌ نظرات‌ مدعوين‌، شهاب‌الدين منتظمي، مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست ضمن بيان درس‌آموخته‌ها و دستاوردهاي پروژه اظهار كرد: استفاده از ظرفيت جوامع محلي و ذي‌نفعان و حفاظت مشاركتي از برنامه‌هاي معاونت طبيعي و تنوع زيستي است همچنين قطعا استفاده از پتانسيل ساير دستگاه‌ها و مجامع بين‌المللي كمك شاياني به حفاظت از زيست‌بوم‌ها و گونه‌هاي جانوري مي‌كند. معاون نماينده مقيم دفتر توسعه سازمان ملل‌ متحد در ايران در اظهارات‌ خود ضمن‌ موفقيت‌آميز دانستن فعاليت‌ پروژه‌ طي دو دهه‌، بر استفاده از دانش و تجربيات‌ پروژه در ساير مناطق كشور و بسياري‌ از كشورهاي دنيا تاكيد كرد. همچنين در اين نشست مقرر شد گزارش سالانه پروژه ارايه و سند مفهومي حفاظت از گربه‌سانان هم‌بوم يوز تصويب شود همچنين نيازهاي‌ مالي پروژه از سوي سازمان محيط‌ زيست‌ و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) تامين شود و  همكاري‌ها  كماكان‌  ادامه  داشته  باشد.

 


برنامه جامع مديريت زيستگاه‌هاي گوزن زرد استان فارس تدوين شد

برنامه جامع مديريت زيستگاه‌هاي گوزن زرد استان فارس مبتني بر ديدگاه‌هاي كارشناسي و نظر استادان دانشگاه و متخصصان زيست محيطي كشور در قالب سه برنامه مدون زماني كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت تدوين شد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان فارس در نشست كارشناسي و هماهنگي تدوين اين برنامه اظهار داشت: اين برنامه براي ارائه و اجرا در دو پهنه نگهداري گوزن زرد  ايراني در استان فارس شامل منطقه ميانكتل كازرون و ارسنجان ارايه شده است. حميد ظهرابي افزود: برنامه جامع مديريت زيستگاه‌هاي گوزن زرد استان فارس به منظور بازنگري در مديريت سايت‌هاي تكثير و احياي گوزن زرد ايراني در ميانكتل كازرون و ارسنجان است و ديدگاه‌هاي معاون فني اداره كل محيط زيست فارس، كارشناسان نظارت بر امور حيات وحش، استادان دانشگاه شيراز، برخي متخصصان حيات وحش كشور و روساي اداره حفاظت محيط زيست كازرون و ارسنجان در آن ديده شده و درباره چالش‌هاي سايت‌هاي احياي گوزن زرد، چشم‌انداز مورد انتظار و راهكارهاي بهبود عملكرد آنها، بحث و تبادل نظر شده است. مديركل حفاظت محيط زيست فارس با جمع‌بندي نظرات و پيشنهادهاي كارشناسان و استادان دانشگاه راهكارها و برنامه‌هاي مديريتي جمعيت گوزن زرد ايراني در دو سايت ارسنجان و ميانكتل گفت: اين برنامه در قالب سه برنامه زمانبندي كوتاه‌مدت با اولويت رساندن جمعيت به ظرفيت مورد نظر زيستگاه در سايت‌ها، ميان‌مدت با ايجاد شرايط تكثير در اسارت در محدوده‌هاي كوچك‌تر و رهاسازي گوزن‌هاي مازاد در محدوده بزرگ‌تر سايت‌ها به صورت نيمه طبيعي و با حداقل دخالت انساني و توسعه مرحله‌اي زيستگاه‌هاي نيمه طبيعي ارائه شده است. ظهرابي ادامه داد: همچنين برنامه بلندمدت مديريت زيستگاه‌ها، با معرفي گوزن زرد به زيستگاه طبيعي پس از ارزيابي زيستگاه‌هاي مستعد استان فارس و رفع تهديدهاي گونه است. همچنين مقرر شد برنامه‌اي براي تقويت ژنتيكي جمعيت‌هاي گوزن در سراسر كشور با رويكرد جابه‌جايي هدفمند و علمي افراد بين جمعيت‌هاي موجود در كشور تهيه و پيگيري لازم براي تامين اعتبار آن  صورت  گيرد.
تجهيز ايستگاه مطالعاتي گوزن زرد ايراني در منطقه ميانكتل شهرستان كازرون به سيستم‌هاي نظارتي تحت وب نيز اخيرا انجام شده است. بر اين اساس ايستگاه مطالعاتي گوزن زرد ايراني ميانكتل، واقع در ارتفاعات شمالي دشت برم شهرستان كازرون از آذرماه سال جاري به دوربين‌هاي مداربسته با قابليت نظارت برخط مجهز شدند. گوزن زرد گونه‌اي است كه در طبيعت يافت نمي‌شود و نسل آن منقرض شده و در برخي پهنه‌هاي كشور در اسارت تكثير يافته است. دو سايت احيا در شهرستان‌هاي كازرون در ۱۲۰ كيلومتري غرب شيراز و ارسنجان در ۱۲۵ كيلومتري شمال شرق شيراز در استان فارس براي زيست گوزن زرد ايجاد شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون