• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

جريان زرد روانشناسي

ناصر قاسمزاد

از ديگر دلايل رويش و جهش جريان روانشناسي زرد، روشن نبودن حدود و مرزهاي جريان علمي و استاندارد روانشناسي در سطح جامعه و نبود ترمز و خط قرمز براي جريان زرد است، مثلا ما شاهد تبليغات و راه‌اندازي ده‌ها پيج غيرمتخصص از كشورهايي چون كانادا و امريكا كه جامعه هدف آنان جوانان و روياهاي آنان هستند، هستيم. پرداختن به مسائل جنسي بي‌پرده و عريان نيز بر مشتريان آنها افزوده است. نبود برنامه در حوزه تربيت جنسي و‌ پاسخگويي مناسب در اين زمينه براي اطفاي اين غريزه كه از وظايف حاكميت است، راه نفوذ و اثرگذاري متضاد با باورهاي موجود جامعه را به وجود آورده است. همچنان كه شاهديم با نفوذ و گسترش امواج ماهواره در خانه خانه كشورمان امروز باورهايي كه در آموزش و‌ پرورش انتظار مي‌رود در نزد جوان به وجود بيايد، با آنچه در واقعيت مواجهيم، در تضاد آشكار بوده و به نوعي اقبال جوانان در زمينه باور جريان‌هاي زرد نيز با اين داستان همپوشاني داشته و زمينه بروز و ماندگاري آسيب‌هاي اساسي بر پيكره بهداشت رواني را شاهديم.
و به نوعي ضعف موجود نزد ده‌ها شبكه تلويزيوني و راديويي در نداشتن يك برنامه مدون و علمي در پرداختن به بهداشت روان، عرصه را براي يكه‌تازي فضاي اينستا و ماهواره در اين زمينه هموار كرده است؛ لذا به نظر مي‌رسد حضور اين جريان حتي از عدم آگاهي برخي مديران فرهنگي و رسانه‌اي نشات مي‌گيرد، به‌طور مثال حضور كارشناسان متعدد روانشناس در رسانه كه با محوريت يك موضوع صحبت مي‌كنند و هر كدام نسخه‌هاي متفاوت براي آن مي‌پيچند. مثل انواع درمان‌هاي علمي و غيرعلمي كرونا كه در رسانه به آن صحه گذاشته مي‌شود، يا سپردن آنتن زنده به آقاي انوشه در ساعت پربيننده كه بيشتر يك شومن بوده و همچون ياران ديگر خود آقاي دكتر اسلامي كه ميلياردي از قبل رسانه بهره برده و هيچ تحصيل دانشگاهي در روانشناسي نداشته و امروز به قيد وثيقه آزاد است. يا دكتر آزمنديان كه اوايل دهه هشتاد چند سال تاخت و خلاصه با شكايات فراوان به امريكا برگشت و دوسالي هست برگشته اين بار با كلاهبرداري جديد با تيتر مديريت در .... بهره مي‌برد.
وقتي نظارت و بازرسي در خدمت علم به‌طور صحيح و با مشورت از كارشناسان و خبرگان آن رشته قرار گيرد، ديگر مجالي براي عرضه اندام اين لمپن‌ها در قالب كارشناسان رشته روانشناسي باقي نخواهد ماند.
در مجالي ديگر اين مقال ادامه خواهد داشت.
روانشناس

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون