• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

محمد پنجعلي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

انتخابات فدراسيون خط و خط‌بازي است

علي ولي‌اللهي

 

ثبت‌نام از نامزدهاي انتخابات فدراسيون فوتبال ديروز به پايان رسيد. افرادي كه در اين دوره شانس خود را براي رسيدن به ساختمان سئول امتحان مي‌كنند به اضافه وضعيت فدراسيون در چهار سال گذشته و همچنين تغييرات اساسنامه باعث شده انتخابات پيش‌رو به يكي از داغ‌ترين و مهم‌ترين انتخابات‌ چند سال گذشته تبديل شود. از يك سمت حضور علي كريمي و مهدي مهدوي‌كيا دو نفر از اسطوره‌هاي فوتبال را داريم و از سمت ديگر تمام كساني كه در فدراسيون حال حاضر سمت دارند. از طرف ديگر شاهد حضور دو جبهه ديگر براي به دست گرفتن امور فدراسيون هستيم كه كيومرث هاشمي يكي از اين دو طيف را نمايندگي مي‌كند و سردار آجرلو  طيف ديگر را. كيومرث هاشمي رياست فدراسيون را در دوران كميته انتقالي در دهه 80 بر عهده داشت و  مصطفی آجرلو مدیرعامل تیم‌های پاس و تراکتور بود.. 
گرچه با آمدن كريمي و مهدوي‌كيا اهالي فوتبال اميدوار شده‌اند كه بعد از سال‌ها مديريت فوتبال به دست اهالي اين رشته برسد، اما همچنان ترديدهاي زيادي در مورد موفقيت اين دو در انتخابات وجود دارد. تركيب اعضاي مجمع و لابي‌ افراد پرنفوذ كار را براي اين دو نفر بسيار سخت كرده است. محمد پنجعلي كاپيتان سابق تيم ملي فوتبال كشورمان در اين رابطه به خبرنگار روزنامه «اعتماد» گفت: «ما مي‌دانيم در مجمع شرايطي وجود دارد كه اجازه نمي‌دهند اين دو نفر راي بياورند. مي‌دانيم كه روساي هيات‌ها راي زيادي در مجمع دارند و در مجموع مي‌توان گفت انتخابات فدراسيون خط و خط‌بازي است.» ايشان در ادامه افزود: «شما شك نكنيد كه صد درصد افراد پرنفوذ لابي مي‌كنند تا خودشان برنده شوند. وگرنه اگر افراد فوتبالي مثل همه جاي دنيا در بدنه مديريت فوتبال باشند، داستان فرق مي‌كند.»
در اين بين برخي معتقدند معرفي شدن مهدوي‌كيا به عنوان نايب‌رييس اول ممكن است معادلات را به هم بزند. محمد پنجعلي در اين رابطه گفت: «من فكر نمي‌كنم حتي حضور مهدوي‌كيا هم تاثيري بگذارد. دليلش اين است كه انتخابات فدراسيون فوتبال آزاد نيست. اگر آزاد باشد همه به علي و مهدي راي مي‌دهند. شكي در اين زمينه وجود ندارد.» پيش از اين هم برخي ديگر از قديمي‌هاي فوتبال در مورد تركيب مجمع و قدرت هيات‌هاي فوتبال انتقاداتي را مطرح كرده بودند. 
پيشكسوت باشگاه پرسپوليس در پاسخ به اين سوال كه اگر به هر ترتيبي كريمي و مهدوي‌كيا به فدراسيون راه پيدا كنند آيا شاهد اتفاق مثبتي خواهيم بود يا خير، خاطرنشان كرد: «معلوم است كه اتفاق مثبتي است. اين همه سال افراد خارج از فوتبال مديريت اين رشته را برعهده داشتند چه اتفاقي براي فوتبال ما افتاد؟ حالا يك بار هم به فوتبالي‌ها فرصت بدهند. مگر محمد دادكان نبود؟ مگر ايشان عملكرد بدي داشت؟» پنجعلي ادامه داد: «به هر حال افتادن فوتبال دست فوتبالي‌ها چيزي است كه بايد بالاخره يك روزي اين اتفاق بيفتد. بايد فوتبال و بدنه اين رشته بيفتد دست بچه‌هاي فوتبال. دست بچه‌هايي كه تجربه دارند و سال‌ها در اين رشته كار كرده‌اند و زحمت كشيده‌اند. آنها بايد بيايند و تجربه مديريتي كسب كنند و كار را جلو ببرند. نه اينكه همان آدم‌هاي سابق بيايند و همه‌ چيز از اول تكرار شود.»
مساله بعدي كه پنجعلي به آن اشاره كرد، حضور مجدد تيم سابق فدراسيون فوتبال در انتخابات است. ايشان در اين رابطه گفت: «اين مساله‌اي است كه بايد روي آن انگشت بگذاريم. اين همه فوتبال ما ضربه خورده است. بس نيست؟ چه اتفاقي افتاد؟ آن موقعي كه قرارداد ويلموتس بحثش داغ بود يك عده آمدند و صحبت كردند و هيچ اتفاقي هم نيفتاد. ما در مورد همه ‌چيز در فدراسيون قبلي مشكل داشتيم. مالي، كاري، هماهنگي ولي هيچ كدام حل نشد.» كارشناس فوتبال كشورمان در ادامه بر لزوم ورود نهادهاي نظارتي به انتخابات فدراسيون اشاره كرد و گفت: «نهادهاي نظارتي بايد جلوي ورود برخي از افرادي كه به فوتبال ضربه زدند را بگيرند. بايد بررسي شود كه اگر كسي كار مي‌كند و آدم سالمي است بماند و اگر كسي به اين شكل نيست حذف بشود از فوتبال. نه اينكه شما ببينيد 50 سال است چند نفر فوتبال را گرفته‌اند دست‌شان. معلوم است كه اين آدم‌ها ياركشي مي‌كنند و راي مي‌آورند و مي‌مانند.»
محمد پنجعلي در پاسخ به اين سوال كه آيا اجماع اهالي فوتبال و حمايت آنها از كريمي و مهدوي‌كيا در مدت باقيمانده تا انتخابات تاثيري در راي مجمع مي‌گذارد يا خير، گفت: «خير، مجمع كار خودش را مي‌كند. اين چيزها تاثيري ندارد. علي هم با علم به اين قضيه رفته و در انتخابات شركت كرده است. علي مي‌داند كه آن باندها و لابي‌ها اجازه نمي‌دهند كه رياست به شخص ديگري برسد. در مصاحبه‌هاي‌شان هم مي‌گويند كه تكليف انتخابات از قبل مشخص شده است. علي با علم به اين مساله آمده و مي‌خواهد تلاشش را بكند. اينها افرادي هستند كه در بين مردم وجهه دارند. هم علي و هم مهدي. اين دو خيلي مي‌توانند به فوتبال كمك كنند. مهم اين است كه مردم از فوتبال، از فدراسيون و از هيات‌ها حمايت كنند. اگر افرادي نظير كريمي رييس بشوند اين حمايت اتفاق مي‌افتد؛ وگرنه داستان همان آش و همان كاسه است.»


من فكر نمي‌كنم حتي حضور مهدوي‌كيا هم تاثيري در موفقيت كريمي بگذارد. دليلش اين است كه انتخابات فدراسيون فوتبال آزاد نيست. اگر آزاد باشد همه به علي و مهدي راي مي‌دهند. شكي در اين زمينه وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون