• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

زنان هنرمند پيشتاز شركت در جشنواره تجسمي فجر

نمايشگاه هنرمند ايراني از دنياي ستارگان در دوبي برپا شد

گالري تاباري در دوبي سال ۲۰۲۱ را با مجموعه تازه پيمان شعفي با عنوان «حضور آينده»، آغاز مي‌كند. به گزارش ايسنا، «حضور آينده» عنوان مجموعه تازه پيمان شعفي است كه به ساخت نقاشي در بوم‌هاي سه‌بعدي شهرت دارد. چنان‌كه گالري تاباري خبر داده است، تمركز اين هنرمند به حركت ستارگان، اشكال هندسي، حتي مقايسه طالع‌بيني غربي و فارسي و استفاده از ماده‌هاي بسيار متفاوت، منجر به خلق آثارش شده است.آثار منتخب شده براي نمايشگاه «حضور آينده» كه ۱۲ ژانويه رونمايي مي‌شود شامل نقاشي خط‌هاي دوبعدي و كارهاي سه‌بعدي روي بوم هستند كه هر قطعه نام خود را از يك ستاره خاص مانند ونوس، دِنِب يا كاناپوس گرفته است و بنا به ماهيت فلسفي از تكنيك‌هاي خاصي خلق شده‌اند. شعفي با مطالعه روي ستاره‌شناسي، حركت سيارات مختلف، دوران زمين به دور خورشيد و... به ايده‌هاي تصويري رسيده است كه «حضور آينده» را در دوره‌هاي كاري او به يك نقطه عطف بدل كرده است؛ در چند اثر از اين مجموعه، نقاش در پس حركت سياره‌ها، تغيير و تحولاتي روي زمين را تصويري كرده كه از منظر طالع‌بيني در سال ۲۰۲۰ ظهور و بروز يافته است؛ نقش‌مايه‌هاي كهكشاني و تمركز بر ستارگان سبب شده نمايشگاهي لبريز از نور، درخشش و جذابيت‌هاي شب به فرم‌هاي عجيب و غريب بوم‌هاي اين هنرمند ايراني علاوه شود.
پيمان شعفي متولد ۱۹۷۴ در ايران است و اكنون در پاريس زندگي و كار مي‌كند. پيمان شعفي دوران جواني خود را به عنوان يك محقق كوشا در زمينه خوشنويسي به خلق تركيب‌هايي رشته در نستعليق و آفرينش‌هاي هنري از آيات قرآن كريم سپري كرد و از همان روزها به جنبه‌هاي زيبايي‌شناسي الفباي فارسي و قابليت‌هاي والاي آن تمركز داشت و سعي كرد با افزودن زاويه نگاه خود آنها را به اشكال جديدي نمايش دهد. شعفي با ايجاد فرمول بوم‌هاي مودولار سه‌بعدي در اشكال هندسي متنوع كه خود با دست آنها را مي‌سازد، رويكرد تازه‌اي نسبت به محيط خود ايجاد كرد، سپس آنها را با رنگ روغن و مواد غيرمنتظره مانند آينه‌هاي شكسته و شيشه‌ها آراسته و بافت‌هاي تجربي و جلوه‌هاي كمتر ديده شده را به وجود آورد؛ مطالعه در كهكشان و كنش نقاشانه در مباحث طالع‌بيني آثار او را در جايگاهي تامل‌برانگيز قرار داده است. آثار پيمان شعفي تا ۱۸ فوريه در تاباري گالري به تماشا گذاشته مي‌شوند. 

حضور پررنگ زنان در جشنواره تجسمي
در سوي ديگر خبر مي‌رسد حضور زنان در جشنواره تجسمي فجر پررنگ است. بنا بر اعلام دبيرخانه جشنواره تجسمي فجر امسال زنان، پيشتاز شركت در جشنواره تجسمي فجر شدند و ‏بيشترين آثار ارسالي از استان‌هاي تهران، اصفهان، خراسان رضوي و البرز به جشنواره رسيده است.‏ به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي جشنواره، نخستين دور انتخاب آثار سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در ‏موسسه هنرهاي تجسمي معاصر؛ دبيرخانه جشنواره آغاز شده است و اين در حالي است كه امسال ‏‏۷۷۵۳ اثر از ۳۲۴۲ هنرمند به دبيرخانه ارسال شده است كه نسبت به سال گذشته رشد ۷درصدي تعداد ‏شركت‌كنندگان و رشد ۳۰درصدي تعداد آثار رسيده را شاهد هستيم.‏
از ميان ۳۲۴۲ هنرمند شركت‌كننده در اين دوره از جشنواره، ۱۷۵۸ شركت‌كننده زن و ۱۴۸۴ شركت‌‏كننده مرد هستند. همچنين بيشترين هنرمنداني كه به اين جشنواره اثر ارسال كردند به ترتيب از استان ‏تهران، اصفهان، خراسان‌رضوي و البرز هستند.
بنا به اعلام دبيرخانه تعداد هنرمندان شركت‌كننده به ‏تفكيك استان‌ها عبارتند از: ۱۱۵۹ هنرمند از استان تهران، ۳۲۳ هنرمند از استان اصفهان، ۲۲۵ ‏هنرمند از استان خراسان‌رضوي، ۱۷۱ هنرمند از استان البرز، ۱۴۷ هنرمند از استان آذربايجان‌‏شرقي، ۱۴۰ هنرمند از استان فارس، ۱۰۳ هنرمند از استان مازندران، ۸۴ هنرمند از استان گيلان، ۸۳ ‏هنرمند از استان خوزستان، ۶۶ هنرمند از استان قم، ۶۰ هنرمند از استان قزوين، ۵۸ هنرمند از استان ‏همدان، ۵۷ هنرمند از استان اردبيل، ۵۲ هنرمند از استان كرمان و ۵۰ هنرمند از ساير استان‌ها. درنهايت از ميان آثار ارسالي ۲۳۱۵ اثر از ۹۱۱ هنرمند در بخش عكاسي، ۱۹۷۰ اثر از ۸۳۹ ‏هنرمند در بخش نقاشي، ۸۷۱ اثر از ۳۵۱ هنرمند در بخش گرافيك، ۶۸۲ اثر از ۲۷۷ هنرمند در بخش ‏تصويرسازي، ۵۱۱ اثر از ۲۳۹ هنرمند در بخش خوشنويسي، ۴۱۳ اثر از ۲۱۰ هنرمند در بخش نگارگري، ‏‏۳۴۴ اثر از ۱۷۵ هنرمند در بخش مجسمه، ۲۶۶ اثر از ۱۰۰ هنرمند در بخش كاريكاتور، ۲۵۲ اثر از ۱۵۰ ‏هنرمند در بخش هنرهاي جديد و ۱۲۷ اثر از ۷۶ هنرمند در بخش سراميك به دبيرخانه جشنواره ارسال ‏شده است.
در اين دوره از جشنواره برگزيدگان جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان در دوره‌هاي ۲۵، ۲۶ ‏و ۲۷، جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در دوره‌هاي ۱۱ و ۱۲، پنجمين دوسالانه خوشنويسي و يازدهمين ‏دوسالانه سراميك حضور يافتند كه از ۹۰ هنرمند برگزيده اين رويدادها، ۴۰ هنرمند با ارسال ۹۹ اثر در ‏جشنواره حضور دارند. سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر به دبيري علي اشرف صندوق‌آبادي بهمن ۹۹ در فرهنگستان هنر، موسسه صبا برگزار مي‌شود.‏

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون