• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4841 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي

چرنوبيل و هيروشيما در ايران، ترانه شمس لنگرودي در اوكراين

نسخه صوتي «روز هفتم» با صداي خسرو حكيم‌رابط

گروه هنر و ادبيات

كتاب‌هايي  درباره  چرنوبيل و  هيروشيما 

و  ناكازاكي
ترجمه كتاب‌هاي «چرنوبيل» و «بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي» منتشر شد. «چرنوبيل» ويراسته ديويد اريك نلسون و «بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي» ويراسته سيلويا انگدال با ترجمه شهربانو صارمي، هر كدام در ۱۹۰ صفحه و بهاي ۳۵هزار تومان در مجموعه «چشم‌اندازهايي از تاريخ معاصر جهان» در انتشارات ققنوس راهي بازار كتاب شدند. در معرفي اين مجموعه مي‌خوانيم: «به ياد آوردن هر رويدادي بستگي به نحوه به خاطر سپردن آن دارد. بهترين درك از تاريخ حاصل كندوكاو چشم‌اندازهاي مختلف است: دوره‌هاي زماني متفاوت، فرهنگ‌هاي متفاوت، ايدئولوژي‌هاي متفاوت.» مجموعه كتاب‌هاي «چشم‌اندازهايي از تاريخ معاصر جهان» از ديدگاه‌هاي مختلف به رويدادهاي سرنوشت‌ساز تاريخ معاصر مي‌پردازد. هر جلد با استفاده از منابع دست ‌اول و دوم، اطلاعات زمينه‌اي، مباحث پيراموني و روايت‌هاي اول‌ شخص افراد نگاهي دارد به يكي از رويدادهاي مهم تاريخ معاصر جهان. تمام كتاب‌هاي اين مجموعه داراي فهرست مطالب توضيحي، گاه‌شمار، كتاب‌شناسي و نمايه است. «چشم‌اندازهايي از تاريخ معاصر جهان» به دانشجويان و پژوهشگران كمك مي‌كند تا مهارت‌هاي فكري و نقادانه خود را بهبود ببخشند و بر آگاهي خود از جهان بيفزايند و درك بهتري از ديدگاه‌هاي بين‌المللي در خصوص رويدادهاي تاريخي پيدا كنند.

خاطرات نويسنده با صداي خودش منتشر شد
نسخه صوتي كتاب «روز هفتم» خسرو حكيم‌رابط منتشر شد. به گزارش ايسنا خسرو حكيم‌رابط كه از معدود نويسندگاني است كه براي نوشتن زندگينامه خودش دست به قلم شده و سال‌ها پيش خاطرات خود را از سال‌هاي دور و نزديك در كتابي با نام «روز هفتم» نوشته بود، حالا  نسخه صوتي آن كتاب را منتشر كرد.
حكيم‌رابط درباره اين اثر به ايسنا گفت: نسخه صوتي اين كتاب با صداي خود من تهيه شده و پسرم آزاد كه موزيسين و شاعر است، برايش موسيقي انتخاب كرده است. به گفته او، اين كتاب صوتي توسط شركت نوار تهيه شده و در سايت اين شركت به نشاني
 www.navaar.ir منتشر شده است.  اين نمايشنامه‌نويس و فيلمنامه‌نويس كازروني كه پيش‌تر انتشار آثارش را به نشر روزبهان سپرده بود، خبر داد كه چاپ تازه كتاب «روز هفتم» از سوي يك ناشر جديد منتشر خواهد شد. حكيم‌رابط پيش از اين درباره نگارش كتاب «روز هفتم» گفته است: غروب يكي از روزهاي جمعه بدجوري دلتنگ بودم. به كتابخانه‌ام رفتم كه در زيرزمين خانه بود. يكي از دوستانم دفترچه قطوري داده بود تا در آن داستان بنويسم. به او گفته بودم من كه داستان‌نويس نيستم، حالا اگر فيلمنامه يا نمايشنامه بود، باز يك چيزي. ولي او گفته بود هر چه دلت خواست بنويس. آن غروب جمعه كه دلم خيلي تنگ بود، خودم را سپردم به دست ذهنم و دستم. نيم ساعتي چشمانم را بستم و بعد ناگهان خودش آمد. در اين كتاب همه جور خاطره آمده است؛ از مرگ پدرش تا كنگره دانشجويان در ورشو يا گردهمايي جهاني جوانان دموكرات و... اين خاطره‌ها البته توالي زماني هم ندارند ولي همه به زمان حال نوشته شده‌اند و بعضي آنچنان غم‌انگيز هستند كه نويسنده موي سپيد كرده مي‌گويد با هر بار گوش كردن به آنها، بغض خودش هم مي‌تركد و طاقت دو بار شنيدنش را  ندارد.

اجراي  ترانه  شمس لنگرودي  در  اوكراين   
ترانه‌اي از سروده‌هاي شمس لنگرودي در قالب يك قطعه موسيقي اجرا خواهد شد. اين ترانه كه «روح باران» نام دارد با صداي نويد نوروزي در زمستان امسال منتشر خواهد شد. «روح باران» بر اساس تمي از موسيقي كردي و به آهنگسازي محمد فرمانيان ساخته شده است. اين اثر در شهر كي‌يف، در كشور اوكراين با همكاري اركستر ويرتوزهاي اوكراين ضبط شده است. در شكل‌گيري اين اثر شمس لنگرودي ترانه خود را روي ملودي شكل داده است. فضاي غالب اثر عاشقانه است و ابيات آغازين آن اين‌گونه است:  «در اين زمستان به سوي تو پناه جانم/ چگونه‌ايم بسته پايم نمي‌توانم
تمام عمرم در اين غربت به هيچ باغي/ نديده‌ام من گلي حتي به خواب‌هايم» اين آهنگ با دكلمه‌اي از شمس لنگرودي آغاز مي‌شود و در ادامه در چند جاي ديگر هم صداي شمس لنگرودي را با  دكلمه كلام  مي‌شنويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون