• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4841 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي

قطر و سعودي و آينده روابط

ميلاد تقوي

بعد از وقايع بهار عربي آينده خاورميانه و روابط بين كشورها دچار تحولات مثبت و منفي زيادي شده است. به خصوص ظهور و اعلام موجوديت گروه‌هاي اسلام‌گرا مانند اخوان‌المسلمين باعث شده كه نوع روابط در كشورهاي عربي وارد مراحل جديدتري شود. دو كشور قطر و پادشاهي عربستان سعودي كه بازيگران اصلي در مداخلات منطقه‌اي بودند با حوادث مصر بعد از سقوط مبارك و روي كار آمدن محمد مرسي و كودتا عليه آن روابط ميان اين دو كشور وارد فصل تازه‌اي شده بود كه به اختلافات دامن مي‌زد از يك سو قطر با حمايت تركيه از محمد مرسي و اخوان حمايت مي‌كرد و از سوي ديگر عربستان سعودي از عبدالفتاح السيسي رييس‌جمهوري كنوني مصر و حمايت مالي سعودي‌ها از او و بازسازي مصر موجب شده بود تا دو كشور دچار تنش شوند. جنگ سوريه اين منازعات را افزايش داده باز دو كشور در تقابل با هم اما در يك مسير روبه‌روي دولت سوريه و مردم سوريه ايستاده بودند. 

سعودي‌هاي مخالفان سكولار و قطر از مخالفان موسوم به اسلام‌گرا با حمايت تركيه و اخوان‌المسلمين سوريه حمايت مالي و تسليحاتي كرده بودند. تلويزيون‌هاي دو كشور و رسانه‌هاي تبليغاتي آنها نظير الجزيره قطر و الحدث و العربيه كه وابسته به سعودي و اماراتي‌ها هستند در اختلاف به آينده اين روابط دامن مي‌زدند.
اما چه شده كه به يك‌بار مرز سعودي‌ها براي قطري‌ها باز مي‌شود؟ اميرقطر ناگهان وارد سعودي مي‌شود آن هم بعد از توافق و اتحاد اعراب با اسراييل چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟ اي‌ كاش اين دو كشور مخصوصا سعودي‌ها كه داعيه رهبري جهان عرب و اسلام را دارند ذره‌اي روابط بين‌الملل را از كشور همتاي خود عمان و كويت ياد مي‌گرفتند تا بي‌طرفانه و به مصلحت مردم خاورميانه و جهان اسلام بنگرند نه يك‌جانبه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون