• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4842 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ دي

هشدار وزير بهداشت درباره بازگشت مجدد به مرگ‌هاي سه رقمي

آمارمراجعات سرپايي كرونا دوباره افزايش يافت

گروه  اجتماعي

وزير بهداشت ضمن ابراز نگراني بابت افزايش مراجعات سرپايي مبتلايان كوويد19 در برخي شهرها و استان‌ها، اين هشدار را خطاب به مردم ايران مطرح كرد كه «افزايش مراجعات سرپايي، افزايش مراجعات بستري را به دنبال خواهد داشت.»

سعيد نمكي ديروز با تاكيد بر پرهيز از هرگونه عادي‌انگاري و ساده‌انگاري از سوي مردم و مسوولان نسبت به كاهش موارد بيماري كرونا در كشور و با بيان اينكه اين عادي‌انگاري همكاران ما را نگران كرده، گفت: «متاسفانه مواردي از خيز جديد بيماري در كشور به خصوص در موارد سرپايي بيماري مشاهده شده كه اين موارد مي‌تواند بعد از چند روز به افزايش موارد بستري و بعد از آن به افزايش موارد مرگ و مير بدل شود.»
وزير بهداشت در گزارشي اجمالي از وضعيت اپيدمي كوويد19 در برخي كشورها در شبانه‌روز 23 تا 24 دي، اعلام كرد كه در اين بازه 24 ساعته، آمار مرگ‌ در كشورهاي اروپايي و امريكايي بسيار بالا بوده به‌طوري كه ظرف 24 ساعت، 4 هزار و 281 مرگ در امريكا، هزار و 243 مرگ در بريتانيا، هزار و 109 مرگ در برزيل، هزار و 106 مرگ در آلمان، ۶۱۶ مرگ در ايتاليا، ۴۵۲ مرگ در فرانسه، ۴۰۸ مرگ در اسپانيا و ۱۷۱ مرگ در كشور تركيه ثبت شده است. بالا بودن اين آمار مرگ در برخي كشورها در حالي است كه از دو هفته قبل، آمار مرگ كوويد19 در ايران، دو رقمي شد ولي حالا نگراني جديد مسوولان وزارت بهداشت اين است كه جامعه عمومي با خوش‌بيني نسبت به فروكش كردن شدت همه‌گيري و كاهش قدرت سرايت ويروس، دوباره با ناديده گرفتن پروتكل‌هاي بهداشتي و برگزاري دورهمي‌ها و كنار گذاشتن ماسك، باعث شوند كه آمار مرگ روزانه كوويد19 در كشور، باز هم سه رقمي شود. اين هشدار چند روز قبل هم توسط مسوولان بيمارستان مسيح دانشوري مطرح شد و متخصصان اين بيمارستان مركزي بستري مبتلايان كوويد19، از بابت بازگشت موج قابل توجه در بهمن ماه ابراز نگراني كردند. آمار چند روز اخير مرگ كرونا در كشور هم البته مي‌تواند نگران‌كننده باشد چون ديروز و بنا به اعلام سخنگوي وزارت بهداشت، 97 فوت كوويد19 مربوط به فوتي‌هاي 23 تا 24 دي ماه در كشور ثبت شده كه اين عدد، نسبت به روزهاي پيش از اين، افزايش قابل توجه دارد و در آستانه سه رقمي شدن آمار مرگ است. به همين سبب بود كه وزير بهداشت، ديروز و در آستانه تعطيلات سه روزه پيش رو با درخواست از هموطنان خواست كه به هيچ‌وجه دو رقمي شدن آمار فوت كرونا را به منزله عادي شدن شرايط تلقي نكنند و گفت: «استاني كه بيش از همه ما را گرفتار كرده، استان مازندران است كه شهرهاي ساري، آمل، قائمشهر، فريدونشهر و نكا در اين استان، در وضعيت قرمز هستند و ظرف شبانه‌روز 23 تا 24 دي ماه، ۲۱ هموطن در بيمارستان‌هاي اين استان جان باختند. اگر اين مرگ‌ها در استان مازندران نبود، به سمت مرگ‌هاي پايين‌تر از ۵۰ مي‌رفتيم. در استان گلستان نيز دو شهر كردكوي و بندرگز، متاثر از وضعيت همه‌گيري در استان مازندران، در وضعيت قرمز هستند چون كارگران فصلي كه براي چيدن مركبات از استان گلستان به استان مازندران رفته بودند، در بازگشت با خود ويروس را آورده‌اند و اين دو شهر را به سمت قرمز شدن برده‌اند. به هموطنان عرض مي‌كنم با وجود آنكه نقاط زرد و آبي در نقشه كشور در حال گسترش است، اما به‌شدت نگران خيز جديد بيماري هستيم. متاسفانه با آرامش خيالي كه در مردم در كاهش مرگ‌ها و بستري‌ها به وجود آمده، باز به سمت عادي‌‌انگاري مي‌روند كه اين موضوع همكاران ما را به ‌شدت نگران كرده است. همان التماس و خواهش و تمنا در روزهاي خوش ارديبهشت را الان هم داريم و هم اعلام خطر مي‌كنم و هم از مردم عزيز تمنا مي‌كنم كه هر گونه ساده‌انگاري چه در مردم و چه در مسوولان باز هم ما را به فاز خطرناك بيماري خواهد كشاند. همان‌گونه كه ارتفاع موج سوم در كشور ما بلندتر بود، خداي ناكرده اگر موج چهارمي مردم را گرفتار كند، چالش عظيمي را براي ما به دنبال خواهد داشت و لازم است در حفظ اين دستاورد، مردم كمك كنند تا بتوانيم روزهاي بهتري داشته باشيم.»
وزير بهداشت با اعلام اينكه تا امروز غير از همان 5 مبتلاي ويروس جهش يافته كرونا، مورد ابتلاي جديدي در كشور شناسايي و گزارش نشده در آخرين توضيح درباره تامين واكسن كرونا گفت: «در حال تلاش براي تهيه واكسن از منابع معتبر هستيم و در جلسه چهارشنبه هيات دولت هم موضوع را طرح كردم و رييس‌جمهوري هم بانك مركزي را مكلف كرد و بانك مركزي هم براي تامين ارز با منابعي كه ما دنبال مي‌كنيم، اعلام آمادگي كرد و ارز لازم براي خريد واكسن نيز تامين شده و ان‌شاءالله به‌زودي واكسن را وارد مي‌كنيم. پروتكل‌هاي تزريق واكسن را هم تدوين كرديم كه چگونه و به چه گروه‌هاي هدف و آسيب‌پذير تلقيح شود. مطالعات باليني در زمينه واكسن داخلي هم، بسيار موفق بوده و خبر كار مشترك ايران با مجموعه واكسن‌سازي كوبا را هم شنيديد. با وجود برخي جوسازي‌ها، قدرتمندي ساخت واكسن در كوبا را از سال‌ها قبل تجربه كرده‌ايم چنانكه واكسن هپاتيت B كه سال‌هاست در كشور تزريق مي‌شود، كار مشتركي بين انستيتو پاستور و كوبايي‌هاست و همچنين، پروژه مشترك واكسن پنوموكوك هم از چند سال قبل شروع شده است. واكسن كروناي توليد مشترك با كوبا هم، بعد از فاز مطالعات حيواني، فاز اول و دوم باليني را در خارج از كشور رد كرده و قرار است در انيستيتو پاستور به صورت مشترك توليد شود. در مجموع، اميدوارم همان‌طور كه قول داديم، در بهار آينده واكسن داخلي را با اطمينان و خيال راحت در كشور داشته باشيم.» 

تعداد مبتلايان كرونا در ايران از يك ميليون و 300 هزار نفر گذشت 
بنا به آخرين اعلام سخنگوي وزارت بهداشت، به دنبال شناسايي 6 هزار و 317 مبتلاي جديد كرونا در شبانه‌روز 23 تا 24 دي، تعداد كل مبتلايان كوويد19 در كشور به يك ميليون و ۳۰۵ هزار و ۳۳۹ نفر افزايش يافت و با فوت ۹۷ نفر از مبتلايان در همين بازه زماني، تعداد جانباختگان كرونا در كشور به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسيد. 

كوبا؛ همكار چند ساله ايران در توليد واكسن 
به دنبال اظهارات وزير بهداشت، رييس انستيتو پاستور ايران هم تاييد كرد كه همكاري ايران و كوبا براي توليد واكسن، از چند سال پيش آغاز شده و افزود: «كوبا از معدود كشورهايي است كه صنعت توليد واكسن آن، بسيار پيشرفته است و در سال‌هاي قبل نيز تنها كشوري بوده كه فناوري توليد واكسن را به ايران انتقال داده است.» عليرضا بيگلري درخصوص سابقه همكاري ايران و كوبا براي ساخت واكسن، گفت: «تكنولوژي توليد واكسن هپاتيت B از كوبا به ايران منتقل شد و به دنبال اين فرآيند، نه تنها اين واكسن در انستيتو پاستور ايران ساخته مي‌شود، بلكه قريب به اتفاق مردم ايران با اين واكسن در مقابل هپاتيت B، واكسينه شده‌اند. علاوه بر اين، انستيتو پاستور ايران با تصويب مجلس مامور شد كه واكسن ذات‌الريه كودكان را بسازد كه اين واكسن، يكي از پيچيده‌ترين واكسن‌هاي دنيا است كه كمتر از ۵ كشور قدرت توليد آن را دارند و كوبا، يكي از اين 5 كشور است كه انستيتو پاستور ايران هم در سال ۹۸ همكاري با كوبا را براي ساخت واكسن پنوموكوك شروع كرد.»


وزير بهداشت: ساخت واكسن در كوبا را از سال‌ها قبل تجربه كرده‌ايم چنانكه واكسن هپاتيت B كه سال‌هاست در كشور تزريق مي‌شود، كار مشتركي بين انستيتو پاستور و كوبايي‌هاست و همچنين، پروژه مشترك واكسن پنوموكوك هم از چند سال قبل شروع شده است. واكسن كروناي توليد مشترك با كوبا هم، بعد از فاز مطالعات حيواني، فاز اول و دوم باليني را در خارج از كشور رد كرده و قرار است در انيستيتو پاستور به صورت مشترك توليد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون