• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4842 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ دي

يك جنايت و يادآوري يك خاطره مطبوعاتي

رييس اسبق محيط زيست دماوند به قتل رسيد

گروه   اجتماعي

 

قتل مردي در دماوند كه پيش‌تر رييس اداره محيط زيست اين شهر بوده پرونده‌اي جنايي را پيش روي پليس و دادستان اين شهر قرار داده است. اين در حالي است كه شيوه وقوع اين جنايت ابهام‌هاي مختلفي را درباره اين ماجرا رقم زده است. 
آنچه همه رسانه‌ها پيش از ظهر چهارشنبه به نقل از «محمد تقي‌زاده» دادستان دماوند به انعكاس آن پرداختند اين خبر بود: «عباس ميرزاكريمي، رييس سابق اداره محيط زيست شهرستان دماوند حوالي ساعت ۲۱ شب گذشته در مسير جاده گرمابسرد به سمت دماوند با استفاده از سلاح جنگي كلاش مورد حمله و هدف گلوله قرار گرفت.»
او در توصيف اين خبر افزود: پس از سوء قصد به وسيله سلاح جنگي، وي به بيمارستان منتقل شد كه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد. علت، انگيزه و شناسايي مهاجمان در دست بررسي است.
همه ناظراني كه عكس‌هاي خودروي اين مرد را ديده‌اند، مي‌گويند به نظر مي‌رسد اين كار نوعي انتقام‌جويي شخصي بوده باشد چيزي كه هيچ يك از مقامات قضايي و انتظامي آن را تاييد نكرده‌اند. همچنين تلاش خبرنگار اعتماد براي كسب اطلاع از پليس و دادستاني درباره وجود مظنون در اين پرونده به نتيجه نرسيد. اين در حالي است كه هنوز مشخص نيست كه اين محيط‌بان در حين اجراي ماموريت بوده يا نه. همچنين تنها به سمت سابق او اشاره شده و مشخص نيست كه او در زمان وقوع اين جنايت نيز محيط‌بان بوده يا نه. براساس شنيده‌هاي خبرنگار اعتماد، ميرزاكريمي براي شركت در مراسم ختم يكي از بستگانش رفته بود و در حال بازگشت به روستاي محل سكونت خود، گرمابسرد بود كه مورد حمله  قرار گرفت.
به نظر مي‌رسد حدود يك ساعت قبل، وقتي يكي ديگر از بستگانش در مسير آن روستا خودروي پرادوي او را ديد كه متوقف شده است، براي متوجه شدن ماجرا خودروي خود را متوقف كرد و متوجه شد كه به سوي ميرزاكريمي تيراندازي شده است. اما سرهنگ جمشيد محبت‌خاني - فرمانده يگان حفاظت سازمان محيط زيست، كيومرث كلانتري - معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست و سعيد محمودي - مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران در پيام‌هاي جداگانه‌اي فقدان او را تسليت گفتند.  اما آنچه اين خبر موجب يادآوري آن شد گزارش‌هايي از روزنامه اعتماد در سال 1391 بود. 8 سال قبل روزنامه اعتماد گزارش‌هايي منتشر كرد كه در آن مرحوم «عباس ميرزاكريمي» نقش داشت. او آن زمان با شكايت از مدير پايگاه خبري اينترنتي «سبزپرس» يكي از خبرنگاران فعال حوزه محيط‌زيست را به دادگاه كشاند. روزنامه اعتماد 15 آذر1391 در اين باره نوشته بود: در پي درج گزارشي درباره كشته شدن يك قلاده پلنگ در دماوند به دست ماموران محيط زيست در پايگاه خبري سبزپرس، رييس اداره محيط زيست شهرستان دماوند از مدير مسوول سبزپرس به دادگاه شكايت كرد. ميرزاكريمي، رييس اداره محيط زيست شهرستان دماوند در شكواييه خود «مژگان جمشيدي» را به نشر اكاذيب، تشويش اذهان عمومي، توهين و افترا متهم كرده است. به همين منظور جمشيدي به بازپرسي شعبه ۱۲ احضار و تفهيم اتهام شد. گفتني است اين گزارش با عنوان «آيا پلنگ كشته شده دماوند سه قلو باردار بود؟» روز دوشنبه ۶ آذرماه روي خروجي سبزپرس قرار گرفت و بدون آنكه اشاره مستقيم يا غير مستقيم به فرد شاكي داشته باشد تنها سازمان محيط زيست را خطاب قرار داده و خواستار شفاف‌سازي و پاسخگويي مسوولان سازمان محيط زيست به سوالات مطرح‌شده توسط افكار عمومي شده است. اما ماجراي آن پلنگي كه گفته مي‌شد سه‌قلو باردار بوده و به ضرب گلوله اسلحه كمري كشته شده چه بود؟
همان زمان سايت «فرارو» به نقل از محمدجواد محمدي‌زاده در ۲۷ آبان 1391 گزارش داد: «محمدجواد محمدي‌زاده، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست، به خبرنگار برنامه ۲۰ و ۳۰ شبكه دوم سيما گفت محيط‌بان اين سازمان، پلنگي را در منطقه آيينه‌ورزان دماوند با كلت كمري كشته است.» پيش از اين گزارش روزنامه اعتماد در گزارشي كه 15 آبان 1391 منتشر كرده بود اين پرسش را مطرح كرده بود كه آيا به جاي ضرب گلوله در از پاي درآوردن پلنگ امكان استفاده از سلاح‌بيهوش‌كننده وجود نداشته است و اين پرسش را با دامپزشك حيات‌وحش درميان گذاشته است.
اما در بخشي از اين گزارش كه با عنوان «دلايل كشته شدن پلنگ ايراني ناآرام» منتشر شده بود به پيگيري موضوع از ضارب پلنگ كه «عباس ميرزاكريمي» رييس وقت اداره محيط زيست دماوند بود اشاره دارد. نويسنده گزارش در اين باره نوشته است: بوق ممتد، پاسخ محيط بان زخمي؛ عباس ميرزا كريمي، محيط‌باني است كه در مواجهه با اين قلاده پلنگ، زخمي شده و هم‌اكنون در يكي از بيمارستان‌هاي استان تهران بستري است. طي تماس «اعتماد» با اين بيمارستان، ميرزا كريمي عنوان مي‌كند حال مساعدي براي مصاحبه ندارد: «نمي‌توانم زياد صحبت كنم. با اين حال مختصري مي‌گويم شما خودتان تنظيمش كنيد. براساس تماس‌هاي مردم و نيروي انتظامي مبني بر حمله حيواني وحشي به مردم روستا و زخمي شدن دو نفر، به محل حادثه رفتيم كه ناگهان حيوان به سرعت نور به ما حمله كرد. تير هوايي زديم تا بترسد و دور شود، اما كارساز نبود. با پنجه‌اش به صورت من زد و حمله كرد. شما كارايي اسلحه بيهوشي را مي‌شناسيد؟ آماده شدن اين اسلحه براي استفاده ۵ الي ۱۵ دقيقه زمان لازم دارد. ما فرصتي نداشتيم. پلنگ ظرف چند ثانيه حمله كرد.»
در ادامه اين مصاحبه خبرنگار اعتماد از او پرسيده بود: «شما از پيش مي‌دانستيد كه با يك پلنگ ناآرام روبه‌رو مي‌شويد آيا امكان آماده كردن اسلحه بيهوشي در طول راه وجود داشته يا نه؟» و او پاسخ داده بود: «قرار نبود از من زخمي با اين حال و روز چنين سوال‌هايي بپرسيد. هر وقت حالم خوب شد جواب سوال شما را خواهم  داد.»
يكي از ابهاماتي كه «سبزپرس» در آن زمان در مورد كشته شدن پلنگ مورد پرسش قرار داد اين بود كه آيا اسلحه كلت كمري جزو سلاح‌هاي سازماني اين نهاد زيست‌محيطي هست يا خير و كداميك از افراد حاضر در محل مجهز به اين سلاح بوده ‌پرسشي است كه انتظار مي‌رود مسوولان مربوطه به درستي و با شفافيت پاسخ آن را بدهند. اما اين نكته نيز حايز اهميت است كه روابط عمومي اين سازمان نيز تاكنون خبر سايت فرارو را تكذيب نكرده است و تلويحا كشته شدن پلنگ با كلت كمري را به نقل از محمدي‌زاده تاييد كرده است.
با اين حال اينك بايد منتظر ماند و ديد تحقيقات جنايي درباره قتل اين مرد چه اطلاعاتي به دست مي‌دهد و انگيزه ضارب يا ضاربان را روشن كند. آنچه صرفا از عكس‌هاي منتشر شده از اين جنايت به دست آمده اين است كه ضارب يا ضاربان خودروي عباس ميرزاكريمي را به رگبار بسته‌اند و آثار شليك دست‌كم 5 گلوله از روبه‌رو مشهود است. 


براساس شنيده‌هاي خبرنگار اعتماد، ميرزاكريمي براي شركت در مراسم ختم يكي از بستگانش رفته بود و در حال بازگشت به روستاي محل سكونت خود، گرمابسرد بود كه مورد حمله قرار گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون