• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4845 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ بهمن

بخشي‌نگري و خطر موج چهارم كرونا

اصغر ميرفردي

پس از يك سال دست و پنجه نرم كردن جهان با پديده كرونا، شوربختانه گويا در جامعه ما هنوز هماهنگي مورد انتظار و حياتي براي مديريت اين بحران شكل نگرفته است. در حالي كه كادر درماني پس از يك سال تلاش و فداكاري همه را به رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي فرامي‌خوانند، برخي از نهادها تنها از نگاه و برداشت درون‌بخشي خود -كه سازگاري با وضعيت موجود و خطرات كرونا ندارد- به اين موضوع مي‌نگرند و شتاب‌آلود در پي عادي‌نمايي شرايط كرونايي و عادي‌سازي روند فعاليت حوزه خود هستند. مسوولان وزارت بهداشت و درمان درباره خطر خيز نوين در قالب موج چهارم كرونا هشدار داده‌اند ولي مسوولان محترم وزارت آموزش و پرورش همچنان تاكيد بر بازگشايي مدارس دارند! و در اين زمينه حتي به تجربه ديگر كشورها اشاره مي‌كنند. بديهي است تعطيلي بلندمدت آموزشگاه‌ها پيامدهاي ناخوشايندي براي برنامه‌هاي آموزشي دارد، ولي خطرات حضور دانش‌آموزان در اين شرايط نيز به مراتب بيش از پيامدهاي ناخوشايند آموزش غيرحضوري است.
مروري بر شرايط ويژه‌اي كه كشور در يك سال گذشته داشته و شرايط سخت‌تري كه از نظر اقتصادي در اين روزها با آن دست و پنجه نرم مي‌كند و تحريم‌هاي روزافزوني كه اين سختي‌ها را بيش از پيش مي‌سازد، قياس شرايط كشور با تجربه ديگر كشورها را غيرقابل پذيرش نشان مي‌دهد. در اين زمينه بايسته است مسوولان محترمي كه پافشاري مي‌كنند همانند ديگر كشورها فعاليت‌هاي آموزشي از سر گرفته شود، به تفاوت‌هاي برجسته‌‌اي، كه در پرتو تحريم‌هاي يكجانبه وارد شده بر كشورمان، مي‌توان بين كشورمان و همان كشورهاي مورد مقايسه برشمرد، عنايت داشته باشند. مشكلات اقتصادي‌ كه مشكلات ديگري را به ويژه در زمينه امكانات دارو و درمان پديد آورده است، از جمله تفاوت‌هاي محوري بين جامعه ما و آن جوامع است. آنها نه مشكلات دارويي دارند، نه با كمبود منابع ارزي روبه‌رو هستند و از توانمندي اقتصادي براي مديريت موج‌هاي كرونايي و كاستن از پيامدهاي اقتصادي- اجتماعي كرونا براي مردم كشور خود برخوردارند.

تاكنون در بيش از 40 كشور جهان از جمله اين كشورهاي مورد مقايسه تزريق واكسن كرونا در سطح گسترده آغاز شده است. جامعه ما در ماه‌هاي اخير با كمبود دارو به‌ويژه داروهاي بيماران خاص روبه‌رو بوده و در اين شرايط خيز بيشتر كرونا مي‌تواند شرايط زيستي بيماران به ويژه بيماري‌هاي زمينه‌اي و خاص را سخت‌تر سازد. افزون بر آن، تورم روزافزون فشارهاي ديگري را بر پيكره جامعه وارد ساخته است به گونه‌اي كه تامين هزينه درمان 
-در كنار هزينه‌هاي كمرشكن زندگي- براي مبتلايان كرونا را دشوار نموده است. ستاد ملي كرونا به منظور هماهنگ‌سازي تصميم‌ها و سياست‌هاي دوران كرونا شكل گرفته است، بنابراين انتظار مي‌رود در اين روزهاي سخت كرونايي و اقتصادي؛ سازمان‌ها و نهادهاي گوناگون جامعه با هماهنگي مورد انتظار و ملاحظه همه جوانب و به دور از بخشي‌نگري به تصميم‌سازي در زمينه بازگشايي فعاليت‌ها بپردازند تا جامعه در اين شرايط سخت، بيش از پيش درگير خطرات اين بيماري هولناك نگردد. در حالي كه گونه‌هاي جهش‌يافته‌اي از اين ويروس در مناطق مختلف جهان در حال پديدار شدن است، ناهماهنگي‌ها مي‌تواند جامعه ما را به مسير دشواري بكشاند؛ همان‌گونه كه معاون محترم وزير بهداشت بيان كردند كه كادر درمان توان مديريت موج چهارم و شديد كرونا را ندارد. اميد است در همه نهادها و سازمان‌ها با نگاه فرابخشي به بحران كرونا پرداخته شود، زيرا نگاه بخشي و جزيره‌اي در اين زمينه كشور را با تنگناهاي جبران‌ناپذير روبه‌رو خواهد ساخت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون