• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4845 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ بهمن

نبود مشتري و كاهش قيمت دلار باعث سردرگمي بازار خودرو شده است

خودرو تا پايان سال گران نمي‌شود

رييس شوراي رقابت گفت: با توجه به روند نزولي بازار خودرو در روزهاي گذشته اين شورا تصميم گرفت كه هيچ افزايش قيمتي در خصوص خودروها تا پايان سال اعمال نشود.
رضا شيوا افزود: در جلسه روز گذشته شوراي رقابت تورم بخشي از بانك مركزي به دست‌مان رسيد كه در خصوص خودرو نزديك به ۱۴ درصد بود. وي گفت: با توجه به شاخص ميزان بهره‌وري و كيفيت كه مطابق فرمول بايد از قيمت‌ها كاسته شود و همچنين در نظر گرفتن تورم بخشي ۱۴ درصدي بايد حداكثر ۱۰ درصد تورم شامل حال خودرو‌سازان مي‌شد. از آنجايي كه بازار خودرو در روزها و هفته‌هاي گذشته روند ريزش قيمتي به خود گرفته و اميدواريم اين كاهش ادامه داشته باشد، اين شورا  نخواست تا با افزايش دادن قيمت‌ها دوباره بازار را هيجاني كند.
وي افزود: بر اين اساس تصميم گرفتيم تا پايان سال هيچ افزايش قيمتي در خودروها نداشته باشيم. رييس شوراي رقابت يادآور شد: زماني تورم كشور بسيار بد و لجام‌گسيخته بود به همين دليل تصميم گرفتيم هر سه ماه يك‌بار با در نظر گرفتن تورم بخشي قيمت‌هاي جديد ارايه كنيم اما اكنون ميزان تورم در مسيري قابل كنترل افتاده و همه بازارها روند كاهشي گرفته است بر اين اساس شايد در آينده نسبت به تغيير هر ۶ ماه يك بار قيمت‌ها و شايد همچون گذشته به تغيير همه ساله قيمت‌ها اقدام كنيم. وي خاطرنشان كرد: تا پايان امسال با توجه به اتفاقات مختلف جهاني، وضعيت تحريم‌ها، فروش نفت و غيره بازار را رصد خواهيم كرد و بر اساس آن تصميم مي‌گيريم كه چه اقدامي انجام دهيم. شيوا همچنين در خصوص تصميم پيشين شوراي رقابت درباره تفاوت قيمت‌گذاري خودروهاي لوكس و با قيمت بالاتر ايران خودرو و سايپا خاطرنشان كرد: آن فرمول يك شرط مهم داشت و آن افزايش توليد ۵۰ درصدي در دي ماه بود، اما ظاهرا اين شرط اجرايي نشده و افزايش توليد ياد شده به راحتي امكان‌پذير نيست. وي در عين حال يادآور شد: خودروسازان به انواع و اقسام شيوه‌ها مخالفت خود را با فرمول قبلي اعلام كرده بودند و اين فرمول زماني كارايي خواهد داشت كه خودروسازان، ايدرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت با يكديگر همكاري داشته و افزايش توليد اتفاق بيفتد. وي در پايان يك بار ديگر تاكيد كرد: قيمت‌گذاري خودروها تا پايان سال و با توجه به نيمه تعطيل بودن فروردين ماه ۱۴۰۰ از همان فرمول قبلي تبعيت خواهد كرد و هيچ افزايش جديدي در قيمت‌ها اعمال نخواهد شد. عدم افزايش قيمت‌هاي خودرو در حالي است كه نعمت‌الله كاشاني‌نسب، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو پايتخت در خصوص كاهشي شدن قيمت خودرو گفته بود: «با كاهش دلار به كانال ۲۱ هزار تومان، شاهد ريزش مجدد قيمت‌ها در بازار خودرو بوديم، البته مشتريان به انتظار افت بيش از پيش قيمت‌ها از خريد دست كشيده‌اند و در حال حاضر خريداري در بازار وجود ندارد.» اين مقام صنفي با اشاره به دو خودروي شاخص بازار يادآور شد: امروز قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۲ به حدود ۱۷۰ ميليون تومان و پرايد ۱۳۱ به كمتر از ۱۰۰ ميليون تومان رسيد، اما هنوز قيمت‌ها به قيمت‌هاي ماه گذشته كاهش نيافته است. به گفته كاشاني‌نسب، همه ‌چيز در بازار خودرو وابسته به نرخ دلار است و اگر ريزش دلار آن‌طور كه كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند ادامه داشته باشد، كاهش قيمت‌هاي بيشتري را در بازار خودرو شاهد خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون