• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4845 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ بهمن

حق‌شناس، عضو شوراي شهر تهران:

حناچي درباره دستگيري دو شهردارمنطقه در تهران شفاف‌سازي كند

نورا حسيني 

 

چند روزي است كه دو شهردار منطقه در تهران را دستگير كرده‌اند. دلايل اين دستگيري مشخص نيست. در فضاي خبري اما پرونده‌هايي مطرح است كه تاكنون توسط هيچ نهاد رسمي تاييد نشده است. اعضاي شوراي شهر تهران پس از اين دستگيري‌ها چند روزي را در سكوت گذراندند اما به گفته يكي از اعضا هر روز با شهردار تهران درخصوص اين دستگيري‌ها جلسه داشته‌اند. قديمي‌هاي شهرداري اين دستگيري‌ها را يادآور دستگيري‌هاي دهه 70 شهرداري مي‌دانند. زماني كه معاون شهردار با دستبند از پله‌هاي ساختمان شهرداري بيرون رفت و بعدها مشخص شد بسياري از مديرها دستگير شده جرمي نداشتند. 

آنها كه كمي بدبين هستند، معتقدند اين دستگيري‌ها مي‌تواند آغازي بر دستگيري‌ها در شهرداري باشد مانند دستگيري‌هاي سال‌هاي گذشته، اما بسياري اين نگاه را دور از ذهن مي‌دانند هر چند تاكيد دارند در سال‌هاي گذشته اين ميزان حساسيت در نسبت به عملكرد شهرداري وجود نداشت. 
روز گذشته محمد‌جواد حق‌شناس، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از شهردار تهران درخواست كرد كه اطلاع‌رساني دقيق از سوي شهرداري تهران درخصوص موضوع دستگيري دو تن از شهرداران مناطق تهران شد. او در توضيح آنچه از شهردار تهران خواسته است، گفت: يادمان نرود مردم صاحبان اصلي شهر و صاحبان اصلي انقلاب هستند و نامحرم نيستند و با گذشت بيش از سه و نيم سال از دستگيري قائم‌مقام شهردار وقت تهران در سال 96 انتظار داريم كه نه تنها در اين موضوع بلكه موضوعي كه در هفته پيش گذشت، مردم و افكار عمومي را از آنچه مي‌گذرد، مستحضر كنند. حق‌شناس خطاب به هيات رييسه شوراي شهر تهران افزود: در هفته‌اي كه گذشت متاسفانه دو تن از همكاران ما در شهرداري‌هاي مناطق ۸ و ۲ توسط مقامات امنيتي و با دستور مقامات قضايي دستگير شدند، ابعاد ماجرا متاسفانه براي شهروندان و پيگيري‌كنندگان مسائل شهر هنوز روشن نيست. با توجه به حساسيتي كه جامعه نسبت به مسائل شهر تهران دارد، انتظار مي‌رود كه اطلاع‌رساني دقيق توسط شهردار تهران كه فقط يك توييت از ايشان صادر شده است و همين‌طور شخص حضرتعالي براي ذي‌نفعان اصلي كه مردم شهر هستند و نمايندگان‌شان صورت پذيرد. انتظار هست كه اين اطلاعات تا جايي كه به نحوه رسيدگي و چارچوب آن آسيب نمي‌رساند در اختيار جامعه و رسانه‌ها قرار بگيرد.
 از سوي ديگر انتظار داريم قوه قضاييه و رياست عالي آن، به اين مهم هم توجه كنند كه افكار عمومي و جامعه را در جريان روند رسيدگي‌ها قرار دهند. در حالي كه ما شاهد هستيم متاسفانه با گذشت چند سال كه از دستگيري قائم‌مقام وقت شهرداري تهران در سال ۱۳۹۶ مي‌گذرد، متاسفانه ما هيچ خبر دقيق و روشني از ميزان هدررفت اموال مردم، (سخن از بيش از چند هزار ميليارد تومان اختلاس است) به افكار عمومي داده نشده و نمايندگان مردم كه ذي‌نفعان اصلي اين ماجرا هستند نيز اطلاعي ندارند كه در اين حوزه وظيفه نمايندگي مردم ايجاب مي‌كند پيگير حقوق مردم باشند.
حق‌شناس همچنين تاكيد كرد: در اينكه اين ميزان هدررفت چگونه بوده، تضييع حقوق چگونه شكل گرفته و اينكه به هر حال شهروندان علي‌القاعده به عنوان صاحبان اصلي اين سرمايه نامحرم نيستند، متاسفانه اين رويكرد مورد توجه قرار نگرفته است. البته بهانه‌اي كه مطرح شده حتي در آن مقطع اينكه چون سابقه كار اين متهمان نظامي بوده و به دادگاه نظامي احاله شده در حالي كه موقعيت كار و موقعيت خدمت اصلا نظامي نيست حالا چرا اين روند اتخاذ شده محل پرسش و سوال است حداقل انتظار توضيح مي‌رود. خواهشم اين است كه يادمان نرود مردم صاحبان اصلي شهر و صاحبان اصلي انقلاب هستند و نامحرم نيستند و با گذشت بيش از سه و نيم سال از اين ماجرا انتظار داريم كه نه‌تنها در اين موضوع بلكه موضوعي كه در هفته پيش گذشت، مردم و افكار عمومي را از آنچه مي‌گذرد، مستحضر كنند.
علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران هم يكي ديگر از اعضايي بود كه پيش از آغاز جلسه شوراي شهر تهران در گفت‌وگويي با رسانه‌ها به موضوع دستگيري شهرداران مناطق ۲ و ۸ پرداخت. او با اشاره به اينكه جهت‌گيري فسادستيز شوراي پنجم و شهردار منتخب آنچه در شيوه اداره شهر و چه در انتصابات، امر پوشيده‌اي نيست، اما در موارد معدودي نيز با انحرافات و سوء جرياناتي در مجموعه عريض و طويل شهردارى پديد آمده است‌. اخيرا اتهاماتي مالي عليه شهرداران مناطق ۲و ۸، در‌خصوص دوره فعاليت آنان در شهرداري منطقه ۲۱، به عنوان شهردار و معاون منطقه مطرح شده است، گفت: اتهامات مالي در رابطه با اين دو مدير در مرجع قضايي در حال رسيدگي و در مرحله تحقيقات است. طبيعتا باتوجه به ادله و مداركي كه در جهت توجه اتهام وجود دارد و ادله و مداركي كه متهمان در دفاع از خود ارايه مي‌كنند، مرجع قضايي اعلام راي خواهد كرد.
او با بيان اينكه در چند روز گذشته مستمرا گفت‌وگوها و جلساتي با شهردار تهران داشته‌ايم، اضافه كرد: رييس شورا و شهردار، از اولين ساعات طرح اتهامات، به صورت مسوولانه و مجدانه به موضوع ورود كرده‌اند و گفت‌وگوهايي با دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي در رابطه با اين پرونده داشته‌اند. در حال حاضر متهمان در‌اختيار دستگاه قضايي هستند و پرونده در دستگاه قضايي در مرحله تحقيقات است. شورا در مقام قضاوت نيست و اظهارنظر نهايي در رابطه نتيجه اين پرونده در صلاحيت مقام قضايي است. سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اين نكته كه ما از هرگونه برخورد سريع، قاطع، و بدون تبعيض با فساد استقبال مي‌كنيم، توضيح داد: همواره بايد سريع، قاطع و بدون تبعيض با فساد برخورد كرد تا هم اعتماد عمومي باز‌گردد و هم سلامت نظام اداري شهرداري افزايش يابد، چرا‌كه اگر رسيدگي سريع و قاطع صورت نگيرد، برخورد با فساد كم‌اثر مي‌شود و اثربخشي كافي در افزايش سلامت سازمان نخواهد داشت. معتقديم برخورد با فساد بايد سريع، قاطع و بدون تبعيض باشد و اي كاش در رابطه با برخي پرونده‌هاي مربوط به گذشته نيز، در همان زمان با سرعت و قاطعيت و شفافيت برخورد شده بود تا امروز شاهد برخي پرونده‌هاي باز و بي‌اطلاعي افكار عمومي نباشيم.
 روز گذشته در صحن شوراي شهر تهران باز هم معابري با نام بزرگان ادب و هنر نامگذاري شد از دكتر زرين‌كوب تا احمد احمدي. از خسرو سينايي تا جمليه شيخي. از آيت‌الله يوسف صانعي تا سميرا بشيري از شهداي هواپيماي اوكرايني.  ۹ تغيير نام مربوط به بزرگان ادب و فرهنگ و هنر ايران‌زمين بود و در اطراف دانشگاه تهران در منطقه ۶ شهرداري تهران قرار داشت. خيابان فردانش به نام «محمد‌ابراهيم باستاني‌پاريزي»، خيابان آذين به نام دكتر «زرين‌كوب»، خيابان رهنما به نام «بديع‌الزمان فروزانفر»، خيابان پارسي مهر به نام «عباس زرياب‌خويي» و كوچه شمشاد هم به نام دكتر «علي شريعتمداري» تغيير نام يافت. معابري در اطراف دانشگاه تهران به نام استاد احمد احمدي، مهدي ماحوزي، ابوالقاسم گرجي و حميد سمندريان تغيير نام يافته است. كوچه ناظم در منطقه ۱۲ با توضيح بهنام كوچه «حاج‌اكبر ناظم قنات‌آبادي» تصويب شده است. همچنين ميدان بي‌نام در منطقه يك به نام «سيدهادي ميرميران» از معماران معاصر، ميدان بي‌نام در منطقه ۶ به نام «خسرو سينايي» نامگذاري شد.  بوستان ششم به نام استاد «مرتضي احمدي»، خيابان آفتاب به نام استاد مجسمه‌ساز «ناصر هوشنگ وزيري»، كوچه شريف نمازي به نام علامه «علي‌اكبر دهخدا»، خيابان ورزش به نام استاد «حسين عليمرادي»، خيابان برنا در كنار خانه هنرمندان به نام استاد «جميله شيخي» تغيير نام يافت. همچنين به درخواست جامعه مدرسين و اساتيد حوزه علميه قم نيز خيابان فجر در منطقه دو شهرداري تهران به نام «آيت‌الله يوسف صانعي» تغيير نام يافت.
خيابان كاج در منطقه ۲ شهرداري تهران به نام «سردشت»، كوچه نهم به نام شهيد «عابديان» از شهيدان ارمني، خيابان امين به نام دكتر «حميدي»، خيابان شهيد منتظري شمالي به نام «سيد‌تقي موسوي درچه‌اي»، خيابان ۱۷۴ به نام شهيد «سميرا بشيري» از شهيدان حادثه هواپيماي اوكرايني و خيابان بهار در منطقه ۵ شهرداري تهران به نام شهيد «مسعود چشمي» تغيير نام يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون