• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4845 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ بهمن

استقلال نبايد دنبال چيزي به جز قهرماني باشد

ظهور دوباره شيخ در تبريز

سامان سعادت

هفته‌هاي قبل نوشتيم استقلال از مدعي بالقوه قهرماني، چيزي كه هميشه در ابتداي فصل و تحت هر شرايطي وجود دارد به مدعي بالفعل قهرماني تبديل شده است. حالا و با برد مهم آبي‌ها در تبريز با نتيجه سه بر يك مقابل تراكتور مي‌توان به جرات گفت شاگردان محمود فكري در اين فصل نبايد به چيزي جز قهرماني فكر كنند. استقلال فعلا با كسب ۲۲ امتياز از ۱۱بازي صدرنشين ليگ برتر است و گرچه فشردگي صدر جدول بسيار بالاست و با يك ناكامي ممكن است صدر از دست برود اما حضور مداوم اين تيم در صدر جدول براي هفته‌هاي متوالي نشان‌دهنده يك روند رو به رشد و اميدواركننده است. 

استقلال در بازي با تراكتور با تركيب نيمه دوم دربي وارد زمين شد. همان تركيبي كه انتقادات زيادي را برانگيخته بود. با اين وجود در بازي دوشنبه مشخص بود كه فكري روي استفاده از اين سيستم تفكر بيشتري به خرج داده و باگ‌هاي سيستمش را شناسايي كرده است. بازيكنان استقلال در بازي مقابل شاگردان مسعود شجاعي فشار زيادي روي خط دفاعي حريف وارد و آنها را 3 بار وادار به اشتباه كردند و 3 گل هم به ثمر رساندند. در گل اول فشار روي مسعود شجاعي كه صاحب توپ بود و قرار گرفتن دياباته بين بازيكن صاحب توپ و مدافع آخر به موقعيت گل منجر شد. روي گل دوم حضور با تعداد نفرات بالا (سه مهاجم اصلي تيم) بعد از دفع توپ مدافع تراكتور پشت محوطه جريمه حريف، استقلال را به گل رساند و در صحنه گل سوم حضور به موقع و عالي داريوش شجاعيان پشت محوطه جريمه تراكتور كه ناشي از بالا بازي كردن استقلال و فاصله خيلي كم خطوط اين تيم بود و تبديل شدن ضد حمله تراكتور به ضد حمله استقلال(همان كاري كه بايرن‌مونيخ به بهترين شيوه انجام مي‌دهد) به گل سوم انجاميد. 
جدا از اينها يكي از دلايلي كه مي‌توان براي اين ادعا، اينكه استقلال نبايد به چيزي جز قهرماني بينديشد، آورد در بازي دوشنبه يادگار امام تبريز خودنمايي كرد. جايي كه شيخ دياباته آقاي گل فصل قبل ليگ برتر موفق شد بار ديگر تراكتور را در خانه حريف زمينگير كند. شيخ فصل قبل با پيراهن استقلال مقابل تراكتور هت‌تريك كرد و اين فصل موفق به ثبت دبل شد. نكته مهم اينكه دياباته از ابتداي فصل آن بازيكني كه هواداران مي‌خواستند نبود و به قول فوتبالي‌ها موتورش در يادگار امام روشن شد. درست همانند اتفاقي كه فصل گذشته رخ داد. استارت آقاي گلي دياباته در ليگ نوزدهم با هت‌تريك در تبريز آغاز شد. 
استقلال فصل پيش تا هفته يازدهم ۲۱ امتياز كسب كرده بود كه تنها يك امتياز كمتر از امتيازاتي است كه استقلال اين فصل با فكري به دست آورده. تفاوت مهم اما به اين مساله برمي‌گردد كه فكري تا هفته دهم عملا سودي از حضور شيخ نبرده بود و با ارسلان مطهري و مهدي قائدي امتيازات را جمع كرد. حتي مي‌توان گفت استقلال در اين فصل تا هفته ششم، هفتم حتي مهدي قائدي آماده‌اي هم در تركيب نداشت. به بيان ساده‌تر درخشش دو مهاجم اصلي استقلال يعني دياباته و قائدي در شرايطي رقم خورده كه تيم بدون آنها هم توانسته بود،گليمش را از آب بيرون بكشد و امتيازات خوبي جمع كند. امتيازاتي كه حكم «نور علي نور» را براي استقلال دارد.  اهميت حضور استقلال بدون درخشش دياباته و مهدي قائدي در جمع مدعيان در شروع فصل اين است كه استقلال در چند فصل گذشته با شروع‌هاي نه چندان خوب از همان ابتدا از ساير مدعيان عقب مي‌افتاد و بعد كه موتور گلزني مهاجمين روشن مي‌شد هر قدر هم امتياز جمع مي‌كرد، نمي‌توانست قهرمان شود. در شرايط برابر با فصول گذشته باز هم موتور گلزنان اصلي استقلال دير روشن شده با اين تفاوت كه تيم توانسته امتيازات ابتداي فصل را جمع‌آوري كند و انگار استقلال در ليگ بيستم به جاي اينكه از جايگاه‌هاي پايين بخواهد براي قهرماني استارت بزند از صدرنشيني اين كار را انجام مي‌دهد. 
محمود فكري، سرمربي استقلال در نشست خبري پس از ديدار با تراكتور اظهار كرد:«امسال اين تيم مي‌تواند اتفاقات خوبي رقم بزند و با يكدلي تمام مجموعه به اين هدف برسيم. فقط بايد باهوش باشيم و آتو دست كسي ندهيم. مي‌بينيم چه كساني در داخل و خارج از تيم در حال تلاش هستند و ما نبايد اجازه دهيم كه آنها به هدف‌شان برسند.» او افزود:«بازي خوبي بود. هم نيمه اول و هم نيمه دوم باد باعث كم شدن كيفيت بازي شد ولي در مجموع بازي قشنگي را شاهد بوديم. خدا را شكر بازيكنان‌مان در نيمه اول با استفاده از موقعيتي كه به دست آوردند به گل اول رسيدند. ما در نيمه دوم با گل دوم و سوم فاصله خوبي ايجاد كرديم. اميدوارم بتوانيم اين روند را ادامه دهيم و با حفظ صدرنشيني 3 امتياز بازي‌ها را كسب كنيم.»
سرمربي استقلال درباره استفاده از 3 مهاجم مقابل تراكتور گفت:«ما روي پرس از جلو برنامه داشتيم و مي‌خواستيم از توانايي‌هاي نفرات جلوي‌مان استفاده كنيم.  نمي‌توان گفت اين نتيجه به خاطر ناتواني بازيكنان حريف رقم خورده است. خدا را شكر بازيكنان‌مان بازي هوشمندانه‌اي انجام دادند.گل‌ها روي برنامه‌هاي ما بود و خدا را شكر 3 امتياز خوب را كسب كرديم.»
آبي‌هاي پايتخت در ادامه ليگ و در نيم‌فصل نخست ابتدا بايد در تهران به مصاف سايپا بروند سپس در مسجد‌سليمان با نفت اين شهر روبه‌رو شوند، در ادامه از نساجي پذيرايي كنند و در آخرين ديدار نيم‌فصل در اصفهان مهمان تيم سپاهان باشند. روي كاغذ به نظر مي‌رسد استقلال بتواند از 3 بازي اول امتيازات خوبي جمع كند و گره كار بازي با تيم سرحال محرم نويدكياست. اگر استقلال بتواند همين فرم مناسب را نگه دارد و مشكل خاصي پيش نيايد از آن دست مشكلاتي كه هيچ‌كس نمي‌تواند پيش‌بيني كند ولي گاهي رخ مي‌دهد مثل ترك تهران توسط استراماچوني، آبي‌هاي پايتخت مي‌توانند اميدوار باشند كه قهرماني نيم‌فصل را به دست آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون