• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4847 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن

موقعيتي بي‌سابقه در مبارزه با كرونا

جعفر گلابي

ترامپ با وعده بازگرداندن عظمت به امريكا از مردم اين كشور راي گرفت ولي امريكايي منزوي و پر از خشونت و تناقض و تبعيض و دوگانگي را تحويل داد. او هنگام رفتن افتخار مي‌كرد كه جنگي به راه نينداخت ولي به روي خود نمي‌آورد كه با مديريتش 23ميليون امريكايي به كرونا مبتلا شدند و تاكنون بالغ بر ۴۱۵ هزار نفر قرباني شده‌اند، اين آمار پس از جنگ داخلي اين كشور بي‌سابقه و فراتر از تمام قربانيان جنگ جهاني دوم در امريكاست. نكته بسيار مهم و گويا و عبرت‌آموز نحوه مقابله قدرتمندترين و ثروتمندترين كشور دنيا با اين ويروس است. رييس‌جمهور امريكا با آن همه امكانات بي‌نظير نه تنها چندين هفته فرصت طلايي براي جلوگيري از اپيدمي را از دست داد كه آن را به استهزا گرفت و همه ماجرا همين جاست! سياستمداران اقتدارطلب اغلب در هدف‌گذاري‌ها و اولويت‌بندي‌ها دچار خطاي فاحش مي‌شوند و با تصميم‌هاي غلط و كاملا سياسي و بي‌عملي در حوزه‌هاي اصلي مصالح حياتي ملت خود را ناديده مي‌گيرند. چه بسا اگر در امريكا روي همه‌گيري كرونا تمركز اساسي صورت مي‌گرفت، اين ويروس درسطح جهان اين همه پيشرفت نمي‌كرد كما اينكه اگر چين در مقابله داخلي موفق عمل نمي‌كرد با جمعيتي كه دارد شايد درحال حاضر كرونا كره زمين را كاملا بلعيده بود. در واقع ترامپ هم قرباني كرونا شد و بخش بزرگي از شكستش در همين حوزه صورت تحقق به خود گرفت و نشان داد كه آدمي اغلب از همانجا كه غفلت مي‌كند مورد هدف قرار مي‌گيرد. به عبارت ديگر سياستمداراني كه جز به قدرت يا ادامه قدرت خود نمي‌انديشند از تهديدهاي اصلي باز مي‌مانند. كرونا يك تهديد با ظرفيت طغيان‌هاي مكرر است كه با همه تمهيدات بشري هنوز كاملا فعال و معركه‌گردان است و هر آن مخوف‌تر از گذشته از جايي سر برمي‌آورد و قرباني مي‌گيرد. كاملا روشن است كه هنوز در اغلب كشورها توجه و تمركز همه‌جانبه و قاطعي روي آن صورت نگرفته است و هنوز واكسن‌ها اثر جمعي قابل ملاحظه‌اي از خود نشان نداده‌اند. متاسفانه در كشور ما هم هر گاه شاهد كاهش نسبي آمار قربانيان كرونا مي‌شويم به سرعت رفع محدوديت‌ها و عادي‌انگاري آغاز مي‌شود و حالا طبق گفته كارشناسان ويروس مذكور در حال خيز برداشتن براي پيك چهارم و خطرناك‌تر از گذشته است!

نكته اساسي البته متوجه حوزه سياست و سياستمداران است كه اگر در آن توجه كافي به سلامت مردم صورت مي‌گرفت قطعا مي‌توانستيم در حال حاضر وضعيت به مراتب بهتر و تثبيت شده‌اي در مقابله با كرونا داشته باشيم . احتمالا با روي كار آمدن آقاي بايدن در امريكا كه در بدو ورود به كاخ سفيد فرمان‌هاي كرونايي صادر كرد در بعد جهاني هم تمركز بر مهار همه‌گيري بيش از گذشته صورت خواهد گرفت و از همين زاويه مي‌توان تعجيل در لغو تحريم‌ها حداقل در حوزه دارويي را پيگيري و به نتيجه رساند. احتمالا دولت جديد امريكا با وعده‌هايي كه از قبل داده بود امكان سخت‌گيري بي‌رحمانه حداقل در اين زمينه‌ها را نخواهد داشت و دولت ايران بايد تسريع در خريد واكسن و هر آنچه در اين رابطه نياز است، ورود فوري كند. در حال حاضر كسي كه كرونا را به تمسخر گرفته بود، رفته است و جهش ويروس در اروپا و آفريقا و حتي ظهور مجدد آن در چين احتمالا يك موقعيت جهاني براي مبارزه قاطع و همه‌جانبه را فراهم خواهد آورد. بايد اين موقعيت را در كشورخودمان دريابيم و با حداكثر توان و تمركز به مقابله با اين بلاي قرن بپردازيم. كرونا يك‌سال است كه ميهمان كره زمين است و همواره ثابت كرده است كه سماجتي فوق تصور انسان دارد و جز از طريق تبديل شدن به اولويت اول در همه كشورها خيال رفتن ندارد. 
بهبود اوضاع بازار ارز و سكه و شل شدن احتمالي تحريم‌ها و امكان باز گرداندن ميلياردها دلار از دارايي‌هاي كشور فرصتي براي رسيدگي به تهديدهاي اصلي عليه مردم و نه تسويه حساب‌ها و بازي‌هاي سياسي است. كرونا يك تهديد نقد است كه هنوز هم بيش از جنگ تحميلي به صورت روزانه از مردم ما قرباني مي‌گيرد. عقل سليم و تعهد و حداقل اهتمام به جان انسان‌ها ايجاب مي‌كند كه براي چند هفته با حداكثر محدوديت‌ها و كمك دولتي به كسب‌وكار‌هاي آسيب ديده و حتي تعطيلي و قرنطينه از خيز برداشتن كرونا براي ورود به پيك چهارم جلوگيري كنيم. اين تمركز و اهتمام وپژه مي‌تواند حتي منجر به قطع گسترده زنجيره بيماري شود و اتفاقا خود يك سرمايه‌گذاري غيرمستقيم اقتصادي هم است كه چند صباح ديگر نتيجه مي‌دهد و از هزينه‌هاي عظيم ادامه همه‌گيري و بدتر از آن اوج‌گيري اپيدمي جلوگيري كند. اي كاش براي يك‌بار هم كه شده فرصت‌سوزي خصوصا در اين بعد حياتي نكنيم و روي دفع خطر حتمي اجماع سياسي هم داشته باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون