• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4847 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن

محمدجواد حق‌شناس از چگونگي پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 مي‌گويد

اتحاد گفتماني، تعهد به ملت

عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، تصميم‌گير اول و آخر انتخابات را مردم مي‌داند و با بيان اينكه كسي نبايد خود را از پيش برنده بداند، معتقد است كه اگر جريان اصلاحات بر اساس قاعده حاكم بر انتخابات گذشته درست بازي كند، پيروز انتخابات خواهد شد. حالا چند ماهي است كه انتخابات 1400 محور تحليل‌هاي بسياري از چهره‌هاي سياسي قرار گرفته است.
البته با اين نگراني كه خود مي‌توانند پيروز ميدان رقابت باشند يا قافيه اين رقابت سرنوشت‌ساز سياسي را به رقيب واگذار خواهند كرد.
محمدجواد حق‌شناس از اعضاي ارشد حزب اعتماد ملي ديروز تحليلي درباره شرايط سياسي اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو ارايه كرده و در حالي كه از مدت‌ها قبل، اصولگرايان وانمود مي‌كنند كه پيروز قطعي انتخابات پيش‌رو خواهند بود، اين چهره سياسي اصلاح‌طلب كه از قضا چندي پيش نامش در فهرست 3 نفره گزينه‌هاي حزب اعتماد ملي براي كانديداتوري رياست‌جمهوري نيز مطرح شده، در مخالفت با اين تصورات اصولگرايان گفته كه هيچ كس نبايد خود را پيشاپيش پيروز انتخابات بداند. 
حق‌شناس درباره آنچه اختلاف شديد احزاب اصلاح‌طلب براي معرفي نامزد اصلاح‌طلب يا كانديداي نيابتي عنوان مي‌شود، نه ‌تنها اين اختلافات را رد نكرده، بلكه با استقبال از آن گفته است كه «نه در جريان اصلاحات، حتي در مجموعه حزب كارگزاران و در خانواده مرحوم هاشمي هم شاهد اختلاف‌نظر هستيم.» او گفته است: «فائزه، محسن و محمد هاشمي از اعضاي حزب كارگزاران هستند كه نظرات آنها ۱۸۰ درجه متعارض با هم و حتي با شوراي مركزي حزب كارگزاران است. اين اختلاف در ظاهر بد اما نشانه خوبي است. همچنين در جريان اصلاح‌طلبي با اينكه ديدگاه‌هاي متفاوتي وجود دارد، اما در روز واقعه اين نظرات متفاوت سامان مي‌يابد.»
فارغ از اين اما حالا مدتي است كه بسياري از ناظران در آستانه سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، به‌ويژه باتوجه به تجربه آخرين انتخابات برگزار شده، يعني انتخابات مجلس يازدهم در اسفندماه 98 كه ناظران را به اين نتيجه رسانده كه ممكن است از طرفي در روند بررسي صلاحيت‌ها، بسياري از گزينه‌هاي مطلوب جريان اصلاحات ردصلاحيت شوند و از ديگر سو، شاهد مشاركتي ناچيز در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 باشيم، وضع و حال چندان مناسبي را براي جريان اصلاحات متصور نيستند. حق‌شناس اما برخلاف اين ديدگاه، از اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 گفته و معتقد است: «جريان اصلاح‌طلب اگر بر اساس قاعده حاكم بر انتخابات گذشته درست بازي و عمل كند، نه‌تنها مي‌تواند به ساز و كار مناسب برسد، بلكه پيروز انتخابات خواهد شد.»
اين عضو ارشد حزب اعتماد ملي همچنين با تاكيد بر اينكه «اجماع بر سر يك گزينه شرط لازم است اما كافي نيست»، گفته است: «بايد با آن شرايط روبه‌رو شويم كه آيا نامزد ما مي‌تواند در آن رقابت حضور داشته باشد و برنده شود.» حق‌شناس معتقد است كه «جريان اصلاح‌طلب بايد نشان دهد به تعهدش نسبت به مردم و جامعه وفادار است و درباره عملكرد 4 ساله نمايندگان خود در مجلس دهم كه توقعات برآورده نكردند، آسيب‌شناسي كنند و پاسخ قانع‌كننده‌اي به مردم بدهند.» راهبردي كه به ‌باور اين چهره سياسي اصلاح‌طلب، مي‌تواند مرهمي باشد دست‌كم بر بخشي از پايگاه راي و سرمايه اجتماعي آسيب‌ديده جريان اصلاحات.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون