• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4850 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن

اقتصاد بين‌الملل

باارزش‌ترين خودروسازان جهان كدامند؟

تسلا كماكان با ارزش‌ترين خودروساز در جهان محسوب مي‌شود. تا چند سال پيش برندهايي كه چند صد ميليارد دلار مي‌ارزيدند يا در حوزه نفت فعال بودند يا تكنولوژي اما اين روند در حال تغيير است و برندهاي خودرويي نيز در حال باز كردن جاي پاي خود در بين با ارزش‌ترين برندها هستند. با توجه به اينكه صنعت خودروسازي به سرعت در حال حركت به سمت خودروهاي هيبريدي و برقي است به نظر مي‌رسد در سال‌هاي آينده برندي كه در اين زمينه بتواند سهم بازار بيشتري را تصاحب كند خواهد توانست ارزش بيشتري را داشته باشد و در همين راستا نيز خودروسازان در حال هزينه زيادي در اين بخش هستند. تويوتا، فولكس واگن، بي‌واي‌دي و ان‌اي‌او در رده‌هاي دوم تا پنجم قرار دارند.

عراق براي جبران نقض پيمان اوپك پلاس دست به‌كار شد

عراق قصد دارد به منظور جبران نقض سهميه اوپك پلاس در سال گذشته، توليدش را در ماه‌هاي ژانويه و فوريه كاهش دهد. علي نزار، نايب رييس شركت دولتي سومو اعلام كرد اين كشور در ماه‌هاي ژانويه و فوريه حدود ۳.۶ ميليون بشكه در روز نفت توليد خواهد كرد كه پايين‌ترين سطح توليد از اوايل سال ۲۰۱۵ و در مقايسه با سطح توليد حدود ۳.۸۵ ميليون بشكه در روز در دسامبر خواهد بود. صادرات نفت عراق شامل صادرات منطقه كردستان عراق طي اين مدت اندكي بيش از سه ميليون بشكه در روز خواهد بود. اين رقم در ماه ميلادي گذشته تقريبا ۳.۳ ميليون بشكه در روز بود.

توقف اكتشاف منابع جديد نفتي و گازي در جهان

آمارهاي موجود حاكي از آن است كه به خاطر كاهش قابل توجه قيمت نفت در بازار جهاني در سايه شيوع ويروس كرونا شركت‌هاي بزرگ نفتي و گازي فعاليت‌هاي اكتشافي خود براي پيدا كردن منابع جديد سوخت‌هاي فسيلي را به ميزان قابل توجهي كاهش دادند. آمارهاي موسسه ريستاد انرژي حاكي از آن است كه دريافت مجوز براي انجام فعاليت‌هاي اكتشافي ساحلي و فراساحلي توسط 5 شركت نفتي و گازي اصلي در غرب به كمترين ميزان در 5 سال گذشته رسيده است. پالزور شنوا، كارشناس ريستاد انرژي مي‌‌گويد: در سال گذشته شركت‌هايي نظير اگزون موبيل امريكا، توتال فرانسه و رويال دات‌شل هلندي انگليسي دست به كاهش قابل توجه هزينه‌هاي خود به خاطر بحران كرونا زده و اين مساله به كاهش اقدام آنها براي دريافت مجوز اكتشاف ميادين جديد منجر شده است. از 5 شركت نفتي و گازي بزرگ غربي شركت بريتيش پتروليوم انگليس با فاصله زيادي بيشترين كاهش فعاليت‌هاي اكتشافي را نسبت به ديگر شركت‌ها در سال 2020 داشته است.

توزيع كند واكسن ۲،۴ تريليون دلار به اقتصادهاي پيشرفته ضرر مي‌زند

افزايش موارد ابتلا به كرونا و طول كشيدن توزيع واكسن اين بيماري باعث شده اقتصاد جهان شروع سخت‌تري در 2021 نسبت به آنچه انتظار مي‌رفت داشته باشد. در حالي كه رشد اقتصاد جهان در حال بهبودي از ركود سال گذشته ميلادي است، روند اين رشد آهسته‌تر از حد انتظار خواهد بود. بانك جهاني قبلا در اين ماه پيش‌بيني خود از رشد اقتصاد جهان در 2021 را 4درصد پايين آورده و صندوق بين‌المللي پول در اين هفته دورنماي خود را به‌روز مي‌كند. انتظار مي‌رود ركود در ژاپن، منطقه يورو و انگليس با اعمال محدوديت‌هاي بيشتر جهت مهار گسترش كرونا دو برابر شود. دولت جديد جو بايدن به دنبال 1.9 تريليون دلار محرك‌هاي مالي اضافي است. تنها چين توانسته به دنبال مهار زودهنگام اين بيماري، رشد اقتصادي سريع را تجربه كند ولي حتي مصرف‌كنندگان در چين هم نگران قرنطينه‌هاي پكن هستند.

افزايش ۱۰۰ ميليارد دلاري ذخاير ارزي چين با وجود كرونا

داده‌هاي اداره امور ارز خارجي چينSAFE نشان مي‌دهد كه اين كشور با وجود سقوط اقتصادي ناشي از بحران كرونا موفق شده است ذخاير ارزي خود را طي سال گذشته به ميزان 108.6 ميليارد دلار افزايش دهد و به 3.22 تريليون دلار برساند. تان ياون، رييس موسسه تحقيقات سرمايه‌گذاري فاركس چين، به گلوبال تايمز توضيح داد كه تقويت ارزهاي غير دلاري، به ويژه دلار استراليا و دلار كانادا در سال گذشته، منجر به بازده بالاتر و افزايش ذخاير ارز خارجي چين شده است. او در ادامه تاكيد كرد كه اين جهش همچنين به دليل اقدامات سريع اين كشور براي كنترل شيوع كرونا و از سرگيري توليد بود. به گفته تيان يون، معاون مديرعامل انجمن عمليات اقتصادي پكن، اين افزايش ذخاير ارزي در اوايل سال 2020 هنگامي كه اپيدمي ترس از خروج سرمايه صنعتي را برانگيخت، فراتر رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون