• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4850 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن

بزرگداشت سيد هادي خسروشاهي

عالم مجاهد؛ متفكر معاصر

صدرا صدوقي

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد سيدهادي خسروشاهي، يكشنبه، ۵ بهمن‌ماه، در قالب يك نشست مجازي و با سخنراني حسن بلخاري، رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي؛ محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه؛ سيدجمال‌الدين دين‌پرور، دبير كل بنياد بين‌المللي نهج‌البلاغه؛ محمدجواد حجتي‌كرماني، پژوهشگر تاريخ و فرهنگ اسلامي؛ سيدمحمود دعايي، مدير مسوول روزنامه اطلاعات؛ محمدمهدي جعفري، نماينده دوره اول مجلس شوراي اسلامي و سيدمحمود خسروشاهي، فرزند استاد فقيد و مدير مركز بررسي‌هاي اسلامي برگزار ‌شد. در ادامه مهم‌ترين بخش‌هاي سخنان سخنرانان  اين مراسم  را مي‌خوانيد.
حسن بلخاري: مرحوم خسروشاهي از جمله روحانيون نوانديش و زمان‌شناس بود كه بنا به گستره فعاليت‌ها و نيز نوانديشي نسبت به مسائل زمان، افق پيش روي را گسترده و روشن مي‌ديد.‏ علاوه بر آن ذهن نظام‌مند او در تاسيس مراكزي كه مي‌توانست تحقق روياي امثال او در ورود به جهان نوتري از انديشه و آگاهي اسلامي باشد، نشان از انديشه تحزب‌گراي خسروشاهي در راستاي تحقق ايده‌ها و آرمان‌ها دارد؛ از جمله مركز فرهنگي - اسلامي اروپا و نيز موسسات انتشارات در راه حق، بعثت، رسالت، نذير، دارالتبليغ، مركز الاعلام العالم للثوره الاسلاميه في ايران و...‏ همچنين تلاش او در برجسته كردن ثبت و ضبط وقايع به ويژه تاريخ معاصرايران، جهد و سعي بليغ در تاسيس كتابخانه‌اي عظيم در قم، انتشار نشريات گرانقدر، تاليف آثاري نفيس و مشاوري امين براي مسوولان و دست‌اندركاران كشور، ‌نشان‌دهنده تضلع شخصيت ايشان است. ‏
محمدجواد ظريف: استاد خسروشاهي از معدود افرادي بودند كه در سلك ديپلماسي مي‌توانستند با اقشار مختلف جوامع اسلامي ارتباط برقرار كنند، با حوزه‌هاي ديني، با گروه‌هاي سياسي با انقلابيون و با كساني كه الزاما همراه و همفكر ايران نبودند ولي مرحوم استاد را به عنوان يك شخصيت فرهيخته و يك انقلابي و مبارز كه سابقه ديرينه‌اي هم در اين حوزه داشت، مي‌شناختند. جاي اين استاد فقيد همواره در وزارت امور خارجه خالي خواهد بود، ولي يادگارهايي كه از ايشان در تاليفات و راهنمايي‌ها و نصيحت‌هايي كه به بنده و همكارانم داشتند، همواره در خاطر ما و همه دوستان ما در وزارت امور خارجه و به واقع در جامعه نخبگي ايران و جهان اسلام هميشه زنده و پرفروغ خواهد بود. 
سيد جمال‌الدين دين‌پرور: مرحوم خسروشاهي نه تنها اهل علم و تاليف و تحقيق بود بلكه از مهرباني و عاطفه و خدمت به محرومان نيز غفلت نمي‌ورزيدند. به‌ ياد دارم كه در سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، در مدرسه حجتيه قم طلبه‌اي كه از ‌يكي از كشورهاي آفريقايي آمده بود و گرفتاري و مشكل بزرگي داشت، ‌ايشان در مسجد مدرسه و پس از اداي نماز جماعت آن را اعلام و خود قبايش را گرفت و بين صفوف مي‌گشت و كمك‌ها را جمع‌آوري و به آن طلبه گرفتار تسليم كرد. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌ و حوادث بسيار حساس و خطرناك و آشوب‌هايي كه باعث شكاف و اختلاف مي‌شد همواره خط مستقيم خود را حفظ كرده و از گرايش‌هاي مشكوك و فتنه‌خيز به‌شدت پرهيز كرده و در دام فتنه نيفتاد.
محمدجواد حجتي كرماني: مجموعه مصاحبه‌ها و كتاب‌هايي كه استاد خسروشاهي نوشته‌اند، اعم از خاطرات يا ترجمه‌ها و تاليفات، بالغ بر دويست عنوان است و بايد اينها در مجلداتي تجديد چاپ شود و آنها كه چاپ نشده بايد ويراستاري و چاپ شود و تصاوير و نمايه‌هايي كه وجود دارد، بايد مورد توجه دوباره قرار گيرد و منتشر شود. فرزند ايشان نيز مي‌توانند خاطرات شخصي خود را از استاد بنويسند. آقايان مكارم شيرازي و سبحاني نيز به ايشان نزديك بودند كه مي‌توانند از توانايي‌هاي آن مرحوم سخن بگويند. آقاي خسروشاهي موقعيت فرهنگي و خدمات ديني و علمي مختلفي داشت كه اين خدمات شهره عام و خاص است؛ هم در ايران، هم در كشورهاي اسلامي. 
سيد محمود دعايي: يكي از ويژگي‌هاي خسروشاهي مطالعه درباره تشكل‌هاي اسلامي جهاني بود؛ به گونه‌اي كه با اخوان‌المسلمين و نهضت‌هاي اسلامي در كشورهاي تونس و برخي ديگر كشورها ارتباط داشت. آن مرحوم يكي از غني‌ترين آرشيو‌هاي سياسي و تاريخي را در دوران حيات خود جمع‌آوري كرد و من درس‌هاي بسياري از سعه صدر و تسلط وي به مسائل جهان اسلام و تشكل‌هاي آن آموختم.
محمدمهدي جعفري: مرحوم خسروشاهي از دكتر علي شريعتي در مقابل مخالفان چپ‌نما يا روحانيون سنتي دفاع مي‌كرد و در جريان مخالفت شهيد مطهري با حسينيه ارشاد، هم از استاد مطهري دفاع مي‌كرد و هم از مواضع دكتر شريعتي و تقصير را متوجه مديران حسينيه ارشاد مي‌دانست. ترجمه كتاب امام علي صداي عدالت انساني از جرج جرداق، اثر ماندگار اوست.
سيد محمود خسروشاهي: بيش از ۲۲۰ عنوان كتاب از مرحوم پدر منتشر شده است. برخي از اين كتاب‌ها در مصر، ايتاليا، لبنان و برخي ديگر كشورها نيز منتشر شده‌اند. به عنوان نمونه مجموعه آثار سيدجمال‌الدين اسدآبادي در ۹ جلد، مجموعه آثار علامه طباطبايي و مجموعه آثار استاد غلامرضا سعيدي در ۱۰ جلد به همت ايشان منتشر شده است. همچنين اعلاميه‌ها و بيانيه‌هاي مراجع و علماي حوزه علميه در پيش از انقلاب نيز به همت ايشان در شش هزار صفحه توسط انتشارات مركز اسناد اسلامي منتشر شده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون