• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4854 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ بهمن

امريكا بايد از اهرم سياسي و مالي خود براي اطمينان از تضمين حقوق برابر زن و مرد استفاده كند

ثبات افغانستان در گروي سرمايه‌گذاري در حوزه زنان

مترجم: گلي  اصغري

زنان افغان با دقت مذاكرات صلح ميان دولت و طالبان را دنبال مي‌كنند. زنان اميدوارند مذاكرات به چندين دهه خشونت بي‌وقفه پايان دهد و آنها را به زندان اجتماعي، سياسي و اقتصادي كه راه فراري از آن نيست، بازنگرداند. افغانستان در دو دهه اخير دستاوردهاي قابل توجه اما شكننده‌اي داشته است. قانون اساسي و نظام سياسي اين كشور برابري و حقوق بشر را براي همه شهروندان تضمين مي‌كند. اقتصاد اين كشور تلاش كرده به سمت خودكفايي پيش برود و جامعه افغان بخشي از ميراث غني خود در موسيقي، هنر و فرهنگ را كه طالبان نابود كرده بود، بازيابي كرده است.

اما براي اينكه افغانستان بتواند دستاوردهاي خود در حوزه زنان، دختران، حقوق بشر و دموكراسي را كه به سختي به دست آمده حفظ كند، امريكا بايد به نقش‌آفريني خود در جلوگيري از افزايش افراط‌گرايي ادامه دهد. البته اين نقش‌آفريني تا ابد ادامه نمي‌يابد چراكه مردم افغانستان بايد كنترل آينده خود را در دست بگيرند و همين كار را هم خواهند كرد. اما در اين برهه تاريخي، دولت بايدن و كنگره امريكا بايد به حمايت خود ادامه دهند چراكه نه تنها افغانستان بلكه امنيت امريكا به اين حمايت وابسته است.
اين حمايت به معناي سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي آموزش، توانبخشي اقتصادي و توسعه توانايي رهبري زنان و دختران از جمله ابتكاراتي براي مقابله با آثار ناشي از كروناست. اما نيازهاي مردم افغانستان وسيع‌تر از اين است چراكه ثبات ملي و اقتصادي بر زندگي زنان و دختران نيز تاثير مي‌گذارد.
لازم است كه امريكا حمايت مالي و نهادي خود از نيروهاي دفاع و امنيت ملي افغانستان را حفظ كند. اين نيروها كه بسيار حرفه‌اي، مورد احترام و وفادار به دولت كابل هستند با  چالش‌هاي عملياتي مواجهند و در جنگ با طالبان تلفات سنگيني مي‌دهند. نتيجه مذاكرات صلح براي اين نيروها بسيار حايز اهميت است. اگر مذاكرات از هم بپاشد، خشونت طالبان دولت كابل را تهديد مي‌كند؛ اگر هم موفق شود، افغان‌ها احتمالا خواستار وارد شدن برخي مبارزان سابق به دولت و نيروهاي نظامي مي‌شوند. نقش رهبري امريكا در اين تلاش‌ها بسيار حايز اهميت است.
در جبهه اقتصادي، امريكا بايد به تامين اعتبار توسعه پايدار در راستاي سياست‌ها و اولويت‌هاي افغانستان ادامه دهد. استمرار حمايت امريكا در ثبات بلندمدت افغانستان بسيار حايز اهميت است.كاهش قابل توجه حمايت‌ها اين پيام را به افغانستان مي‌دهد كه امريكا ديگر تعهدي به اين كشور ندارد. اين امر مي‌تواند به طالبان جسارت دهد تا در مذاكرات صلح از دولت امتيازات بيشتري بگيرند.
بر اساس آمارهاي وزارت اقتصاد، در پي بحران كرونا و خشكسالي شديد نزديك به 90 درصد از مردم افغانستان به زير خط فقر رسيده‌اند. افغانستان تلاش زيادي كرده اتكاي خود به كمك‌هاي خارجي را كاهش دهد اما برآوردهاي بانك جهاني نشان مي‌دهد حتي در صورت دستيابي به توافق صلح نيز اين كشور در 4 سال آينده براي ارايه خدمات اوليه به شهروندان به همان اندازه فعلي كمك لازم خواهد داشت. امريكا مي‌تواند ارايه كمك‌هاي مالي را به توافق صلح فراگيري منوط كند كه از حقوق بشر محافظت مي‌كند و پاسخگويي دولت در آن گنجانده شده است.
بحران كرونا بسياري از قدم‌هاي بزرگي را كه زنان و دختران افغان در دو دهه اخير برداشته‌اند، تهديد كرده است. با حمايت برنامه‌هايي كه دولت امريكا بودجه‌اش را تامين مي‌كرد، پيش از شروع كرونا حدود 5/3 ميليون دختر افغان در مدارس درس مي‌خواندند. زنان كارآفرين 77 هزار شغل به وجود آورده بودند و تقريبا در تمام سطوح حكومت، زنان نامزد انتخابات شده و در ادارات خدمت مي‌كردند.
اما شيوع ويروس كرونا خطر ازدواج كودكان و خشونت جنسيتي را بالا برده، دسترسي به خدماتي چون برنامه‌هاي تغذيه را سخت و بار كارهاي خانه را براي زنان سنگين‌تر كرده است. در حالي كه افغانستان درگير بحران كروناست، امريكا بايد با حمايت‌هاي خود از تامين اعتبار تحصيل دختران، دسترسي برابر به مزاياي بازيابي اقتصادي و برنامه‌هاي آموزشي اطمينان يابد. امريكا همچنين مي‌تواند به افغانستان كمك كند كه داده‌هاي مربوط به زنان و مردان را جداگانه جمع‌آوري كند، دسترسي زنان به پست‌هاي مديريتي را تضمين كند و مطمئن شود نهادهاي مرتبط با زنان در جلسات مهم مورد مشورت قرار گرفته و نمايندگان آنها در اين نشست‌ها حضور پيدا مي‌كنند.
اگر زنان در حل و فصل سياسي بحران در افغانستان حضور نداشته باشند و در مذاكرات به حقوق و فرصت‌هاي زنان توجه نشود، صلح پايدار در اين كشور امكان‌پذير نخواهد بود. زنان افغان از خطر‌ها باخبرند و نظرات و اولويت‌هاي خود را به گوش مقامات مي‌رسانند. طالبان قول داده به «حقوقي كه اسلام براي زنان در نظر گرفته» احترام بگذارد اما دقيقا مشخص نكرده منظور از اين حقوق كدام است.
امريكا و متحدانش بايد از اهرم سياسي و مالي خود براي اطمينان از تضمين حقوق برابر مطابق با قانون اساسي افغانستان استفاده كنند. به علاوه زنان نيز بايد در هر گروهي كه مسوول اجرا، نظارت و راستي‌آزمايي توافق باشد، مشاركت معنادار داشته باشند. اين وظيفه اخلاقي امريكاست كه از حقوق بشر، دموكراسي، توسعه صلح‌آميز و پايدار افغانستان حمايت كند. زنان در رسيدن به اين ثبات نقشي اساسي دارند. آنها موتور محركه آموزش، رشد و خوداتكايي كشور هستند و سرمايه‌گذاري روي آنها بايد در سياست امريكا باقي بماند.
منبع: وب ‌سايت ريل كلير ورلد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون