• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4855 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ بهمن

هيچ‌كس حاضر به دفاع از رييس‌جمهور پيشين امريكا در پرونده استيضاح نيست

تنهايي ترامپ در آستانه محاكمه

شهاب شهسواري

 

رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده امريكا در آستانه برگزاري جلسه رسيدگي به اتهاماتش در دومين پرونده استيضاح، مجبور است يك تيم حقوقي جديد براي خود انتخاب كند. بر اساس گزارش رسانه‌هاي امريكايي، 5وكيل پرونده استيضاح دونالد ترامپ درست يك هفته پيش از برگزاري جلسه رسيدگي در سنا، از مسووليت خود كناره‌گيري كرده‌اند تا رييس‌جمهور پيشين امريكا مجبور به انتخاب تيم جديدي از وكلا براي دفاع از او در جلسه سنا باشد. ترامپ سه‌شنبه هفته آينده به اتهام دامن زدن به شورش عليه حاكميت كشور، در سناي امريكا محاكمه خواهد شد. روز سه‌شنبه قرار است كه روساي تيم استيضاح از مجلس نمايندگان امريكا، اتهامات ترامپ را در جلسه سنا مطرح كنند و روز چهارشنبه تيم وكلاي ترامپ كه با استعفاي تيم كنوني، هنوز مشخص نيست چه كساني خواهند بود، خطوط اصلي دفاعيه رييس‌جمهور پيشين را مطرح  خواهند  كرد.
اسكاي‌نيوز به نقل از منابع آگاه نوشته است كه دونالد ترامپ از تيم وكلايش خواسته است تا جهت‌گيري دفاع از او را بر اساس ادعاي تقلب در انتخابات پيش ببرند. به نوشته سي‌ان‌ان، ترامپ علاقه‌اي به رويكرد تيم حقوقي‌اش براي زير سوال بردن صلاحيت محكمه و استدلال غيرقانوني بودن محاكمه رييس‌جمهوري كه ديگر در مقام خود خدمت نمي‌كند، نداشت و ترجيح مي‌داد كه در جلسه استيضاح مساله سرقت انتخابات و تقلب گسترده انتخاباتي به عنوان دفاعيه او مطرح شود. داچ باورز و دبورا باربير، در كنار جاش هاوارد، جاني گسر و گرگ هريس از تيم حقوقي وكلاي مدافع ترامپ استعفا داده‌اند تا او 10روز مانده به جلسه محاكمه‌اش دنبال وكلاي جديدي باشد. تيم وكلايي كه براي پرونده ترامپ همكاري مي‌كردند از سوي يكي از مهم‌ترين حاميان او، ليندسي گراهام، سناتور كاروليناي جنوبي از همين ايالت معرفي شده ‌بودند.
برخي خبرنگاران در واشنگتن‌دي‌سي نوشته‌اند كه تقريبا هيچ وكيل مشهور و حقوقدان معتبري حاضر به دفاع از دونالد ترامپ در پرونده استيضاح دوم نيست. سال گذشته در جلسات استيضاح نخست دونالد ترامپ، تعدادي از شناخته‌شده‌ترين وكلاي امريكايي در پرونده‌هاي سياسي و جنايي مشاركت كرده‌ بودند. كنت استار، حقوقدان شناخته ‌شده‌اي كه در پرونده بيل كلينتون، مسووليت دادستان ويژه را بر عهده داشت، جي سكولو، وكيل سابقه‌دار دونالد ترامپ و آلن درشوويتز، وكيل فارغ‌التحصيل دانشگاه هاروارد كه در بسيار از پرونده‌هاي جنجالي دهه‌هاي گذشته امريكا وكالت كرده است، سه وكيل اصلي تيم دفاعي ترامپ بودند. اما هيچ يك از اين سه وكيل مشهور ديگر در تيم دفاعي او حضور ندارند. حتي وكيل مشهور دونالد ترامپ، رودي جولياني، شهردار پيشين نيويورك كه مسووليت دفاع از پرونده شكست خورده ادعاي تقلب در انتخابات در ايالت‌هاي مختلف را بر عهده داشت، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است كه در جلسه رسيدگي به اتهامات ترامپ نمي‌تواند مسووليت وكالت او را بر عهده بگيرد، چراكه قرار است خودش به عنوان يك شاهد در اين پرونده احضار شود و به عنوان فردي كه براي هواداران ترامپ، پيش از حمله به ساختمان كنگره سخنراني كرده است، فردي ذي‌نفع محسوب مي‌شود.
دونالد ترامپ، هر چند پيش از ظهر روز 20ژانويه عاقبت رضايت داد كه در آستانه ورود جانشينش به كاخ سفيد، دفتر رياست‌جمهوري امريكا را ترك كند و به محل اقامتش در مارالاگوي فلوريدا برود. اما پرونده رياست‌جمهوري يك دوره‌اي او هنوز بسته نشده است. قرار است سه‌شنبه هفته آينده اولين جلسه رسيدگي به اتهامات دونالد ترامپ در خصوص پرونده حمله به ساختمان كنگره امريكا برگزار شود. حكم قانوني استيضاح يك رييس‌جمهور بعد از پايان دوره‌اش در كاخ سفيد مطابق قوانين امريكا روشن نيست. نمايندگان جمهوري‌خواه سنا هفته گذشته با ارائه طرحي كه توسط سناتور رند پل تهيه شده‌ بود، تلاش كردند كه جلوي ادامه روند رسيدگي به استيضاح پس از پايان دوره ترامپ را سد كنند، اما 55 نماينده سنا در مقابل 45مخالف، از ادامه روند استيضاح حمايت كردند تا جلسه محاكمه سه‌شنبه هفته آينده برگزار شود. هر چند نتيجه استيضاح ترامپ، بعد از خروج او از كاخ سفيد، ديگر به لحاظ بركناري رييس‌جمهور از قدرت معنايي ندارد، اما نمايندگان دموكرات و منتقدان دونالد ترامپ معتقدند كه محكوميت ترامپ باعث مي‌شود كه او در آينده صلاحيت نامزدي و انتصاب به هر مقام عمومي را از دست بدهد و از تمامي امتيازات دوران بازنشستگي رييس‌جمهوري نيز محروم شود. جمهوري‌خواهان سنا، با وجود شكست در تصويب طرحي براي جلوگيري از استمرار استيضاح، وعده داده‌اند كه ايراد قانون اساسي به برگزاري اين جلسات وارد كنند. ماركو روبيو، سناتور جمهوري‌خواه از همكاران دموكرات خود خواسته است كه پرونده استيضاح ترامپ را فراموش كنند و وقت كنگره را به جاي رسيدگي به اتهامات ترامپ به مسائل حاد جامعه از جمله مبارزه با بيماري كوويد 19اختصاص دهند. به نوشته رسانه‌هاي امريكايي، دولت جو بايدن هم به نمايندگان سنا خبر داده است كه علاقه‌مند به طولاني شدن روند استيضاح ترامپ و تحت تاثير قرار گرفتن برنامه‌هاي دولت زير سايه استيضاح نيست. نمايندگان امريكايي بعد از حمله تعدادي از طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان كنگره امريكا در حين برگزاري جلسه تاييد آراي الكترال ايالتي، دونالد ترامپ را مسوول تحريك به شورش براي براندازي دولت ايالات متحده امريكا معرفي كرده‌اند و خواستار استيضاح او شده‌اند. اين دومين بار است كه مجلس نمايندگان امريكا در طول چهار سال گذشته طرح استيضاح دونالد ترامپ را تاييد مي‌كند و او را براي محاكمه به سنا معرفي مي‌كند. دونالد ترامپ پيش از اين در پرونده باج‌خواهي و فشار غيرقانوني به اوكراين براي منافع شخصي، درست يك‌سال پيش در سناي امريكا با راي 53 سناتور جمهوري‌خواه از اتهام ممانعت در مقابل انجام وظايف كنگره و 52 جمهوري‌خواه از اتهام  سوءاستفاده از  قدرت تبرئه شده  ‌بود.
ميت رامني، سناتور جمهوري‌خواه ايالت يوتا با راي به محكوميت دونالد ترامپ در جلسه استيضاح به نخستين سناتور امريكايي تبديل شد كه راي به محكوميت رييس‌جمهور هم‌حزبي خود مي‌دهد. وضعيت كرسي‌هاي سناي امريكا در پي انتخابات 2020 و مرحله دوم انتخابات در ايالت جورجيا دستخوش تغيير شده است و دموكرات‌ها 50كرسي سناي امريكا را در اختيار گرفته‌اند. با اين حال اكثريت دموكرات‌ها كه با يك راي بن‌بست‌شكن معاون رييس‌جمهور مي‌توانند در موارد عادي مصوبات را تاييد كنند، در شرايط استيضاح كارآمد نيست، چراكه دست‌كم به راي دوسوم سناتورها براي محكوم شدن رييس‌جمهور در پرونده استيضاح  نياز است.
يو‌اس‌اي تودي، در يادداشتي به آلن موريسون نوشته است كه حتي اگر جلسه استيضاح به محكوميت ترامپ منتهي نشود، دولت بايدن بايد هزينه آسيب‌هايي را كه در حمله 6 ژانويه به ساختمان كنگره وارد شده است از دونالد ترامپ دريافت كند. موريسون مي‌نويسد: «چه ترامپ در پرونده استيضاح محكوم شود، چه نشود، دولت بايدن بايد با تنها زباني كه شهروند عادي، دونالد ترامپ مي‌فهمد با او صحبت كند و ميليون‌ها دلار هزينه بازسازي و پاكسازي كنگره از آثار شورش 6 ژانويه را  از او بگيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون