• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4855 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ بهمن

«تركيش‌اير» درباره رفتار غيرعادي خلبان خود توضيح دهد

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي بعد از مراسم افتتاح ١٢ طرح عمراني در فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران درباره اتفاق نيمه شب جمعه و تغيير مسير ناگهاني خلبان «تركيش‌اير» كه شايعه دريافت حمله هوايي و تغيير مسير ناگهاني را در پي داشت، اظهار داشت: هيچ شرايط خاصي در آسمان ايران نبوده و امكان فرود در فرودگاه امام‌ هم بوده است. 
نيمه شب جمعه با شنيدن صداي آژير در غرب تهران، وبسايت رهگيري پروازها نيز از تغيير مسير ناگهاني پرواز استانبول به تهران خبر داد و اين هواپيما به جاي فرودگاه آلترناتيو اصفهان به سوي باكو حركت كرد. پس از اين اتفاق، وبسايت فرودگاه امام و حتي شركت فرودگاه‌هاي كشور نيز از دسترس خارج شد. وزير راه و شهرسازي درباره تغيير مسير پرواز تركيش‌اير به باكو (جمهوري آذربايجان) كه شنبه شب در پرواز استانبول- تهران رخ داد، گفت: اين شركت هواپيمايي و خلبان اين پرواز بايد درباره رفتار و تصميم غيرعادي خود توضيح دهند. او ادامه داد: از سازمان هواپيمايي خواستيم از نماينده تركيش ايرلاين و خلبان پرواز درباره رفتار غيرعادي توضيحات بخواهد. اسلامي افزود: خلبان مي‌توانست در فرودگاه امام فرود آيد، اما بازگشت غيرعادي به فرودگاه جايگزين انجام داده است. فرودگاه باكو، فرودگاه جايگزين بوده است و سازمان هواپيمايي كشوري هم تلاش كرد با اعلام بيانيه در اين باره روشنگري كند.او درباره صداي آژيري كه همزمان با اين رويداد در غرب تهران شنيده شد نيز گفت: صداي آژيري كه در تهران شنيده شد به دليل اتصال يك سيم برق بوده و بعد هم خاموش شده است و هيچ ارتباطي به فرودگاه امام و پروازها شبانه نداشته است. در همين رابطه تورج دهقاني زنگنه، رييس سازمان هواپيمايي ايران هم گفته است: «مراتب اعتراض خود را به تركيش‌اير و سازمان هواپيمايي تركيه اعلام مي‌كنيم.» دهقاني زنگنه، افزود: «خلبان تركيش‌اير دو فرودگاه جايگزين داشته كه يكي اصفهان و ديگري باكو كه دومي را  انتخاب مي‌كند بنابراين كار خلافي نكرده  اما به دليل فضاي رسانه‌اي ايجاد شده در تركيه پس از اين اتفاق، موضوع را از تركيش‌اير و سازمان هواپيمايي تركيه پيگيري خواهيم كرد.»
55 درصد درآمد پروازهاي عبوري 
كاهش يافته است
اما سياوش اميرمكري در حاشيه مراسم گراميداشت آغاز دهه مبارك فجر كه در فرودگاه بين‌المللي مهرآباد برگزار شد در‌خصوص كاهش پروازهاي آسمان ايران اظهار داشت: در حال حاضر نسبت به شرايط عادي و قبل از سال 2019، بالغ بر 55‌درصد درآمد پروازهاي عبوري كاهش داشته است.او ادامه داد: ما كاهش پروازهاي عبوري را تا 130 پرواز در روز تجربه كرديم؛ قبل از كرونا اين رقم 700 تا 800 پرواز در روز بود اما امروز به 400 تا 450 پرواز عبوري در روز رسيده است. مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: اين كاهش پروازهاي عبوري موجب كاهش 55‌درصدي درآمد شركت فرودگاه‌ها در اين حوزه شده است. او تاكيد كرد: به مرور شرايط بازگشت به پروازهاي عادي را تجربه خواهيم كرد و پروازهاي عبوري افزايش مي‌يابد و به رقم پروازهاي عبوري سال 2019 مي‌رسيم. در اين زمان روزانه تا 800 پرواز عبوري از فضاي كشور مديريت مي‌شد. اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز در پاسخ به سوالي درباره پروازهاي عبوري از آسمان ايران گفت: دشمن مي‌جنگد تا آسمان ما را از سهم پروازهاي عبوري حذف كند. ما بايد به‌ شدت بجنگيم تا سهم خود را از دست ندهيم. وزير راه و شهرسازي افزود: همسايه‌هاي ما اصلا نگاه مالي به پروازهاي عبوري ندارند و استكبار صرفا مي‌خواهد ما را زمين بزند و درآمدهاي ما را از پروازهاي عبوري كاهش دهد. در حال هماهنگي با نيروهاي مسلح براي ايجاد مسيرهاي هوايي مستقيم هستيم. او گفت: به شركت فرودگاه‌ها با مصوبه دولت اختيار داده‌ايم تا تعرفه‌هاي پرواز عبوري را كاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون