• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4855 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ بهمن

جورج كلوني سريال علمي - تخيلي تهيه مي‌كند

نمايش «جنايت بي‌دقت» در سه موزه امريكايي

نكوداشت نوازنده فقيد «ني جفتي» برگزار شد
رييس انجمن موسيقي بوشهر از برگزاري نكوداشت نوازنده ني جفتي بوشهر، زنده‌ياد رجب سپهري در روز دهم بهمن‌ماه خبر داد. به گزارش خبرگزاري مهر، حماسه حق‌پرست رييس انجمن موسيقي بوشهر با اشاره به برگزاري آيين نكوداشت زنده‌ياد رجب سپهري گفت: اين آيين به‌منظور ارج نهادن به مقام هنري و جايگاه موسيقايي اين استاد گرانقدر به عنوان يكي از راويان و انتقال‌دهندگان سينه به سينه مجموعه موسيقي‌سازي بوشهر ۱۰ بهمن‌ماه برگزار شد و انجمن موسيقي استان بوشهر به خود مي‌بالد كه نيكان و بزرگاني اينچنين جاري و جاودان در خاطره زمان و حافظه شنيداري مردمان را قدر مي‌داند و ارج مي‌نهد. به هر حال استاد سپهري در نقل سينه به سينه رپرتوار موسيقي بومي و مقامي بوشهر نقش شايان ذكر و تاثيرگذاري داشته و دارد.
وي افزود: انگشت‌گذاري‌هاي به‌خصوص و سبك منحصر به فرد رجب سپهري در نوازندگي ساز ني جفتي و اداي جملات و پرداخت و اجراي استادانه ضربي‌هاي موسيقي بوشهر با حفظ اصالت انگاره‌هاي غيرضربي و گوشه‌هاي آوازي اين مجموعه موسيقايي، از مشخصه‌ها و مولفه‌هاي اصلي و آشكار هنر ني جفتي نوازي اين هنرمند است كه شاگردانش نيز سعي بر انتقال آموزه‌هاي موسيقايي با حفظ اصالت‌ها و هويت فرهنگي و موسيقايي بوشهر دارند.
حق‌پرست در پايان اظهار كرد: با تداوم اين‌گونه برنامه‌ها و بزرگداشت و گراميداشت هنرمندان عرصه موسيقي، مشتاقان و علاقه‌مندان و هنرجويان جوان شناخت و آگاهي بيشتري نسبت به داشته‌ها و گنجينه موسيقي و ميراث هنري پيشينيان خود پيدا مي‌كنند و با درك و دريافت موسيقي بزرگان مي‌توانند نسبت به هنر زمانه خود نيز گام‌هاي ديگري را برداشته و برگي ديگر را به كتاب هنر موسيقي بوشهر بيفزايند.

نمايش «جنايت بي‌دقت» در سه موزه امريكايي
موزه هنرهاي واشنگتن، بوستون و هيوستون برنامه‌هاي نمايش فيلم خود را اعلام كردند و طبق آن «جنايت بي‌دقت» در بهمن‌ماه در برنامه نمايش‌هاي اين سه موزه قرار دارد. به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، فيلم سينمايي جنايت بي‌دقت آخرين ساخته شهرام مكري بهمن‌ماه امسال در سه موزه امريكايي هنرهاي واشنگتن، بوستون و هيوستون اكران مي‌شود، اين نمايش‌ها از چهارشنبه هشتم بهمن آغاز و شهرام مكري پنجشنبه ١٦ بهمن به شكل آنلاين ميهمان موزه هيوستون خواهد بود. اين كارگردان در اين حضور آنلاين با گادفري چشاير منتقد و تئوريسن مشهور امريكايي درباره فيلم صحبت كرده و بعد به سوالات تماشاگران پاسخ مي‌دهد.
اين برنامه براي نوزدهمين سال است كه برگزار مي‌شود و در سال ٢٠١٥ هم مكري با فيلم ماهي و گربه ميهمان آن بود. در متني كه موزه هنرهاي زيباي هيوستن درباره جنايت بي‌دقت منتشر كرده، اين فيلم از قول مارتين كولداك منتقد مجله «اسكرين فيلم» يك حركت ناب و خلاق توصيف شده است، جنايت بي‌دقت به تهيه‌كنندگي نگار اسكندرفر محصول موسسه فرهنگي - هنري كارنامه است و پخش بين‌المللي آن را نسرين ميرشب از كمپاني دريم لب برعهده دارد.
اين فيلم تاكنون در فستيوال‌هاي بين‌المللي ونيز، ويناله، شيكاگو، ‌مد فيلم، شارجه، توكيوفيلمكس حضور داشته و براي اكران آن در اروپا توسط پخش‌كننده بين‌المللي برنامه‌ريزي صورت گرفته است. جايزه جشنواره داكا دومين جايزه فيلمنامه‌نويسي جنايت بي‌دقت پس از جايزه منتقدان جشنواره ونيز است. اين فيلم مضموني مرتبط با سينما دارد و درباره تماشاگراني است كه قبل از شروع اكران فيلمي درباره آن حرف مي‌زنند و با شروع نمايش بر پرده سينما، ماجرا شكل جديدي به خود مي‌گيرد.
بابك كريمي، سياوش چراغي‌پور، محمد ساربان، فريبا كامران، بهزاد دوراني، عادل يراقي، الهه بخشي، معصومه بيگي، محمود بهرازنيا، امير شاملو، مينا دروديان، كيانا منتجبي، سعيد نادري، محمدحسين محمديان، صدف عمويي، حامد محمودي، محمد رباني، محمدرضا جنگي، داود بني‌اسد، محمدحسين قشمي، راضيه منصوري بازيگران جنايت بي‌دقت هستند.

پهنه رودكي ميزبان نمايش‌هاي خياباني جشنواره تئاتر
شهردار منطقه ۱۱ تهران از آغاز اجراي سي و نهمين جشنواره تئاتر فجر در پياده‌راه استاد شهريار واقع در پهنه فرهنگ و هنر رودكي خبر داد. به گزارش «اعتماد»، نصراله آباديان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در پياده‌راه استاد شهريار واقع در پهنه فرهنگ و هنر رودكي و مقابل تالار وحدت همچنين محدوده بوستان دانشجو و محوطه تئاتر شهر براي برگزاري سي و نهمين جشنواره تئاتر فجر گفت: اين جشنواره كه هر ساله از سوي اداره هنرهاي نمايشي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود؛ امسال تئاترهاي خياباني خود را براي علاقه‌مندان به هنرهاي نمايشي در پهنه رودكي به اجرا گذاشته است. 
آباديان افزود: به منظور همكاري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي برگزاري جشنواره تئاتر فجر، علاوه بر اقدامات خدمات شهري و پاكسازي محيطي، از سوي اداره زيبا‌سازي اين منطقه نسبت به اجراي تبليغات محيطي شامل نصب بنرهاي اطلاع‌رساني و تبليغاتي، آذين‌بندي و نصب ريسه‌هاي پارچه‌اي و زيبا‌سازي مسير در محدوده بوستان دانشجو، محوطه تئاتر شهر و پهنه رودكي اقدام شده است.
شهردار منطقه ۱۱ بيان كرد: امسال ۳۵ نمايش به بخش تئاتر خياباني سي و نهمين جشنواره تئاتر فجر از بين نمايش‌هايي كه پيش از اين در جشنواره‌هاي خياباني موفق به كسب عنوان شده بودند؛ راه يافته‌اند كه اجراي آن از روز ۱۲ بهمن در پهنه رودكي آغاز شده است و تا روز بيستم بهمن با حضور گروه‌هاي نمايشي از تمام استان‌هاي كشور ادامه خواهد داشت.
وي همچنين يادآور شد: برگزاري جشنواره تئاتر خياباني به دليل شيوع بيماري كرونا با رعايت تمام الزامات و پروتكل‌هاي بهداشتي با رعايت فاصله اجتماعي همه روزه از ساعت 15:30 تا 18:30 در پهنه رودكي واقع در خيابان حافظ، خيابان استاد شهريار، مقابل تالار وحدت در حال برگزاري است.

نمايش هنر ايران در موزه ويكتوريا و آلبرت 
موزه ويكتوريا و آلبرت لندن، براي اولين‌بار نمايشگاهي از تاريخ ايران را به نمايش مي‌گذارد. هنرآنلاين گزارش داده نمايش هنر ايران در موزه ويكتوريا و آلبرت 25 بهمن افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه كه روايتي گسترده از 5000 سال هنر، تاريخ، طراحي و فرهنگ ايراني را با عنوان «حماسه» 350 اثر را كه كمتر ديده شده در معرض ديد علاقه‌مندان قرار مي‌دهد. اين نمايشگاه به ده بخش تقسيم مي‌شود و داراي يك طراحي همه‌جانبه است كه ظاهرا در يك شهر با يك دروازه، كاخ، كتابخانه و باغ‌ها قرار گرفته است. تاريخ آثار اين نمايشگاه به 3200 سال قبل از ميلاد برمي‌گردد از امپراتوري باستاني ايران، حكومت ساساني، آيين زرتشت، ظهور و استقرار اسلام تا سلطنت قاجار. بخش پاياني شامل آثار مدرن و معاصر برخي از هنرمندان برجسته ايران از جمله پرويز تناولي، منير فرمانفرماييان و شيرين نشاط است. ادبيات، موضوع اصلي اين نمايشگاه است. بخشي از آن به شعر و استفاده از آن در نسخه‌هاي خطي و بخشي ديگر به شاهنامه در قرن 11 اختصاص دارد. اين نسخ خطي نادر مصور از مجموعه ساريخاني و كتابخانه بريتانيا در آكسفورد شاير به امانت گرفته شده است. اين نمايشگاه همچنين كتيبه‌هاي كه دو هزار سال پيش كاخ داريوش با آن تزيين شده است را به نمايش خواهد گذاشت. موزه ويكتوريا و آلبرت از 25 بهمن (13فوريه) تا 13مرداد ميزبان علاقه‌مندان است.

معرفي نامزدهاي مسابقه نمايشنامه‌نويسي جشنواره تئاتر فجر 
عناوين نمايشنامه‌ها و نامزدهاي بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي سي و نهمين جشنواره تئاتر فجر اعلام شد.
به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي سي‌و‌نهمين جشنواره تئاترفجر، عناوين نمايشنامه‌ها و نامزدهاي بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي سي‌ونهمين جشنواره تئاتر فجر به شرح زير و به ترتيب حروف الفبا اعلام مي‌شود: «آشپزخونه» به نويسندگي ايمان ملك‌پور از شهر اراك، «جنگ وصلح» به نويسندگي مهدي عليپور اصل از شهر تبريز، «خانه‌اي روي ابرهاي پراكنده» به نويسندگي مهدي اكبري ازشهر كرج، «شياطين را فرابخوان» به نويسندگي مسعود احمدي از شهر شيراز، «كمي به من دروغ بگو» به نويسندگي مريم منصوري از تهران، «مردي كه گل به دهان گريست» به نويسندگي مهرداد راياني ‌مخصوص از تهران، «من پيپ هستم آقاي ديكنز» به نويسندگي محسن عظيمي از تهران. سي و نهمين جشنواره تئاتر فجر به دبيري حسين مسافرآستانه تا 20 بهمن در حال برگزاري است. نشاني سايت اين رويداد 
www. fitf.ir است.

جورج كلوني سريال علمي - تخيلي 
تهيه مي‌كند
پس از سال‌ها به فراموشي سپرده شدن يك شخصيت علمي - تخيلي، حالا جورج كلوني سريالي بر پايه اين شخصيت مي‌سازد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ورايتي، جورج كلوني از طريق شركت تهيه خود يعني «اسموك‌هاوس پيكچرز» قراردادي امضا كرده تا يك سريال كوتاه جديد را بر پايه شخصيت كلاسيك علمي‌ - تخيلي «باك راجرز» براي شركت لجندري تهيه كند. كلوني همراه با شريك خود گرنت هسلوف مسووليت تهيه‌كنندگي اين سريال را بر عهده خواهد داشت. برايان كي. وان از سريال «زير گنبد» نويسنده اين سريال خواهد بود. فلينت ديل، نوه خالقي كه مجموعه كميك‌هاي «باك راجرز» را معروف كرده بود هم يكي از تهيه‌كنندگان سريال است.
راجرز نخستين‌بار با نام «آنتوني راجرز» در آگوست ۱۹۲۸ در قالب يك كميك بوك مورد توجه مردم قرار گرفت و در مجله علمي - ‌تخيلي محبوب «داستان‌هاي خارق‌العاده» حضور پيدا كرد. راجرز كه يكي از مبارزان جنگ جهاني اول بود، در يك معدن گير مي‌افتد و وارد حالتي از تعليق مي‌شود تا اينكه حدود ۵۰۰ سال بعد او احيا مي‌شود و مي‌بيند كه در زميني جنگ زده كه زماني امريكا بود، چشم باز كرده است.
در سال ۱۹۲۹، اين شخصيت به باك راجرز تغيير نام داد و كميك آن با عنوان «باك راجرز و قرن بيست‌وپنجم» منتشر شد. بعد از آن اين شخصيت به سرعت محبوب شد و توانست علاوه بر كميك بوك، چند خط توليد اسباب‌بازي، درام‌هاي راديويي و اقتباس‌هاي سينمايي در تمام طول قرن بيستم داشته باشد.
با اين حال ظهور فرنچايزهاي عظيمي از جمله «جنگ ستارگان» و «سفر ستاره‌اي» باعث كاهش محبوبيت «باك راجرز» شد. جديدترين اقتباسي كه از اين مجموعه انجام شد به سال ۱۹۷۹ و زماني بازمي‌گردد كه ان‌بي‌سي از آن ۲ فصل سريال ساخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون