• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4855 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ بهمن

رييس پليس پيشگيري نيروي انتظامي:

كلانتري و پاسگاه‌ها بايد دو برابر تعداد موجود شود

 سردارسرتيپ دو پاسدار مهدي معصوم‌بيگي، رييس پليس پيشگيري گفت: بيشترين فراواني تشكيل پرونده توسط پليس در حوزه كلانتري و پاسگاه‌ها «سرقت» است. در حوزه سرقت بيشترين فراواني در سرقت‌هاي داخل خودرو و قطعات خودرو است. سرقت‌هاي خشن، سرقت‌هاي به عنف و مسلحانه كنترل شده است و پليس كاملا بر اين موضوعات اشراف دارد، اما در سرقت‌هاي خرد از جمله سرقت داخل خودرو يا قطعات خودرو ما با بيشترين فراواني مواجه هستيم. اولين مولفه در موضوع سرقت اين است كه چرا سرقت اتفاق مي‌افتد و در حقيقت لازمه جلوگيري از سرقت اين است كه هر واحد مسكوني پاركينگ داشته باشد، اما در ساختمان‌هاي مسكوني پاركينگ براي هر واحد مسكوني وجود ندارد و مردم مجبور هستند، خودروي خود را در خيابان پارك كنند و اين موضوعي است كه به زيرساخت‌ها مربوط مي‌شود.  اين مقام انتظامي كشور در توضيح اين موضوع تاكيد كرد: بايد هر مجتمع تجاري و اداري پاركينگ به اندازه نياز مراجعان داشته باشد و شاهد هستيم كه در اين مراكز به ميزان نياز پاركينگ وجود ندارد. در مراكز تفريحي هم پاركينگ به ميزان لازم پيش‌بيني نشده است. بنابراين نتيجه اين مي‌شود كه وقتي خودرو در خيابان پارك شده، ممكن است سرقت اتفاق بيفتد و اينكه ما بگوييم پليس همه جا وجود دارد، اصلا شدني نيست و براي جلوگيري از وقوع سرقت‌ها بايد به توسعه زيرساخت‌ها نيز توجه شود.  سردار معصوم‌بيگي در تشريح وضعيت موجود كه به وقوع سرقت‌ها دامن مي‌زند، گفت: بخشي از سرقت داخل خودرو و سرقت لوازم خودرو به ناايمن بودن خودرو نيز باز مي‌گردد. در تحليل‌هاي آماري كه ما داريم، سارقان به سمت خودروهاي ايمن نمي‌روند، چراكه قابل سرقت نيستند يا سرقت از آنها دشوار است و متاسفانه بعضي خودروها ناايمن هستند، ضمن اينكه فرهنگ مردم در استفاده از تجهيزات ضدسرقت كم است. در دوره‌هاي مختلف مكرر با سارقان صحبت كرده‌ايم كه چرا اين خودرو را براي سرقت انتخاب كرده‌ايد و آنها عنوان كرده‌اند كه اين ماشين از تجهيزات ضدسرقت برخوردار نبوده است. در حوزه سرقت لوازم خودرو و سرقت داخل خودرو چند مولفه از جمله مواردي كه ذكر شد، تاثيرگذار هستند.  رييس پليس پيشگيري كشور همچنين در مورد استفاده از دوربين البسه و نقش آن در كاهش تخلفات و همين‌طور هوشمندسازي پليس توضيح داد: اين موضوع در چند فاز تعريف شده است. البته استفاده از دوربين البسه تك مولفه‌اي نيست و صرفا براي جلوگيري از شكايت از ماموران در ماموريت‌ها استفاده نمي‌شود. استانداردسازي رفتار ماموران و صيانت از ماموران از اهداف تامين دوربين البسه براي پليس بود. فاز اول اين پروژه تامين ۵ هزار دوربين بود كه انجام شده است، اما نياز ما فراتر از اين است و اين در برنامه توسعه پليس در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است و ان‌شاءالله بخش دوم آن را نيز عملياتي خواهيم كرد. بخش اول كه شامل ۵ هزار دوربين بود، انجام شده و در بين كلانتري‌هاي سراسر كشور توزيع و عملياتي شده است. از دوربين اين البسه هم به صورت برخط و آنلاين و هم به صورت آفلاين در كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها استفاده مي‌شود. 
سردار معصوم‌بيگي همچنين گفت: خوشبختانه استفاده از دوربين‌هاي البسه در كاهش مشكلات تاثيرگذار بوده و ميزان رضايت‌مندي مردم از كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها در اين ۸ ماه افزايش پيدا كرده و شكايت مردم از ماموران پاسگاه‌ها نيز كاهش داشته است. البته اين به معناي آن نيست كه استفاده از اين تجهيزات به تنهايي اين تاثيرات را داشته است، بلكه اين تجهيزات يكي از مولفه‌هايي است كه در ميزان افزايش رضايت‌مندي مردم تاثيرگذار بوده است. 
 اين مقام پليس كشورمان در بخش ديگري از تشريح نقش دوربين در اماكن انتظامي تاكيد كرد: تقريبا همه تحت‌نظرگاه‌هاي كلانتري‌ها متصل به دوربين هستند و به صورت آنلاين تحت نظرگاه‌ها را نظارت و كنترل مي‌كنيم، ضمن اينكه يكي از اقدامات مهم ما اين است كه اين مكان‌ها تحت نظارت باشند. تقريبا از جهت تامين دوربين در اين مراكز مشكلي وجود ندارد و كلانتري‌ها تحت نظرگاه‌هاي‌شان به دوربين مجهز هستند و اتفاقا يكي از مكان‌هاي امن همين تحت نظرگاه‌ها هستند كه حقوق شهروندي نيز در آنجا با وجود اين ابزار هوشمند رعايت مي‌شود. ضمن اينكه تحت‌نظرگاه‌هاي كلانتري‌ها و پاسگاه‌ها محل نگهداري متهم يا مجرمان به معناي دايم نيست و به صورت موقت و در مدت زمان خيلي كوتاه در اين مكان‌ها نگهداري مي‌شوند. ذاتا نوع كار به گونه‌اي است كه چون نگهداري متهمان و مجرمان در زمان محدود انجام مي‌شود، مشكل خاصي نداريم و نظارت‌ها نيز از اين مكان‌ها وجود دارد.   سردار معصوم‌بيگي در مورد پراكنش و تعداد كلانتري‌ها هم توضيح داد: اگر بخواهيم براساس استاندارد جهاني محاسبه كنيم، تقريبا دوبرابر آنچه در حال حاضر پاسگاه و كلانتري داريم، بايد كلانتري و پاسگاه داشته باشيم. يعني اگر سه هزار كلانتري و پاسگاه داريم بايد ۶ هزار كلانتري و پاسگاه براساس استانداردهاي جهاني داشته باشيم. اگر استانداردهاي تقسيمات كشوري را مبنا قرار دهيم، باز هم حدود ۵۰ درصد كلانتري‌ها و پاسگاه‌هاي موجود بايد كلانتري ايجاد شود. از اين جهت كه ما حدود بيش از ۵ هزار دهستان، بخش و شهر داريم در هر دهستان بايد يك پاسگاه داشته باشيم. همچنين در هر بخش نيز بايد يك كلانتري داشته باشيم و ما در حال حاضر ۳ هزار كلانتري و پاسگاه داريم. بنابراين كمبود در اين زمينه وجود دارد، اما اين كمبود با تلاش و مجاهدت نيروهاي ما در حال جبران است.  براساس مصوبه برنامه ششم توسعه، بر تعداد كلانتري‌هاي موجود بايد افزوده شود و اين قانون است كه به ازاي هر هزار نفر بايد ۵ نفر پليس وجود داشته باشد، اما در حال حاضر كه در سال آخر برنامه ششم توسعه هستيم هنوز اتفاق خاصي نيفتاده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون