• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4855 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ بهمن

داستان عريض كردن زمين در فولاد آره‌نا

آمادگي براي حضور در آسيا يا فرار از اوت دستي؟

چند ساعت مانده به شروع بازي فولاد خوزستان و پيكان تهران در فولاد آره‌نا، ويديوي عجيبي منتشر شد. شخصي در حالي كه از خط‌كشي كنار زمين فيلم مي‌گرفت، گفت فولادي‌ها خط هميشگي كنار زمين را پاك كرده‌اند و آن را دو متر عقب‌ برده‌اند. همچنين پشت خط با آبياري زياد تبديل به گل و لاي شده. اين فرد حدس زد كه فولاد اين كار را براي مقابله با تاكتيك اوت ‌دستي‌هاي نادر محمدي صورت داده است. محمدي از ابتداي ليگ بيستم با پرتاب‌هاي عجيب چند ده متري‌اش سوژه رسانه‌ها و موقعيت‌ساز تيم پيكان شده است. 
اين كار فولادي‌ها با اعتراض شديد كادر فني پيكان مواجه شد و حسين شمس به عنوان ناظر بازي دستور داد تا خطوط به سرجاي سابق‌شان برگردند و در واقع عرض زمين كمتر شود. آن‌طور‌كه معلوم بود فولادي‌ها 7 متر به عرض زمين اضافه كرده بودند. اين بازي در نهايت با تساوي بدون گل به پايان رسيد در حالي كه هم در طول 90 دقيقه و هم در آخر بازي حاشيه‌هاي بسياري داشت. مربيان پيكان كار فولادي‌ها را خجالت‌آور دانستند و فولادي‌ها مدعي شدند اضافه كردن عرض زمين اصلا ربطي به تيم پيكان نداشته است. 
بعد از بازي حميد رجبي مربي فولاد كه به جاي جواد نكونام در كنفرانس خبري حاضر شده بود درباره ماجراي خط‌كشي زمين قبل از بازي و اتهام به فولادي‌ها مبني بر عقب بردن خط طولي عنوان كرد: «ما مي‌خواستيم اين زمين را براي شرايط آسيايي هماهنگ كنيم. ما بايد تا يك ماه و نيم آينده در آسيا بازي كنيم. در آسيا زمين استانداردهايي دارد كه با هماهنگي قبلي مي‌خواستيم به آن استانداردها برسيم تا بتوانيم در صورت ميزباني از حريفان‌مان آن‌طور كه دوست داريم، پذيرايي كنيم و چيزي كه مدنظر AFC بود را اجرا كنيم.» مربي فولاد خوزستان با اشاره به اعتراض پيكاني‌ها گفت: «قبل از بازي ديديم كه پيكاني‌ها خيلي شلوغ كردند، چون عملا اين تيم برنامه‌اي جز اوت دستي ندارد و 90 درصد فوتبال‌شان اوت دستي است! آنها خيلي ناراحت شدند و نماينده فدراسيون هم گفت كه بايد زمين كوچك شود. ما هم استقبال كرديم و گفتيم اگر فكر مي‌كنند اينقدر تاثيرگذار است، سريعا زمين را كوچك كنند.»
در سمت مقابل حسين پاشايي، مربي پيكان نيز كه به جاي مهدي تارتار به كنفرانس رفته بود در رابطه با اتفاقات قبل از بازي گفت: «صحبت‌هايم را مي‌خواهم با يك آيه از قرآن آغاز كنم: «و مكروا و مكر‌الله والله خير الماكرين» اتفاقاتي در اين بازي افتاد كه واقعا خجالت مي‌كشم به عنوان يك ايراني بگويم اين اتفاق در كشور ما رخ داده است. قبل از بازي خط‌كشي را دستكاري كردند و 10 متر عرض زمين را زياد كردند تا جلوي كار ما را بگيرند.» او در ادامه افزود: «فكر نمي‌كنم فوتبال اينقدر ارزش داشته باشد تا بخواهيم به خاطر يك برد و حتي قهرماني اين كارها را كنيم. من اصلا اسمش را مي‌گذارم كار اشتباه، اما اين كارها براي فولاد زيبنده نيست. ما آمديم فوتبال بازي كنيم و بايد نتيجه درون زمين مشخص شود. ما يك تيم جوان هستيم و كارهايي كه انجام شد، روي آنها خيلي تاثيرگذار بود.»
سعيد آذري، مديرعامل فولاد نيز بعد از بازي موضعي همراستا با مربي تيمش در پيش گرفت و تغيير خطوط زمين را در راستاي آماده‌سازي فولاد براي رقابت در آسيا دانست، اما بابت سوء‌تفاهم‌هاي رخ داده عذرخواهي كرد. آذري در اينستاگرامش نوشت: «امروز اشتباهي در سيستم مديريتي من اتفاق افتاد كه موظفم به خاطر وقوع آن از تمامي كساني كه اين اشتباه را مشاهده كردند عذرخواهي كنم به ويژه هواداران محترم فوتبال و بالاخص فولاد خوزستان و تيم رقيب.» او همچنين نوشت: «در جلسه‌اي كه با كادر فني فولاد بعد از مشخص شدن حريف ما در آسيا انجام شد، مقرر شد كه در چند باري خانگي عرض زمين در استاندارد حد بالا عريض شود ولي با هماهنگي قبلي با سازمان ليگ. اما ابتدا در مسابقات تداركاتي كه رسمي نباشد، متاسفانه امروز شاهد اين بوديم كه در مقابل تيم پيكان تهران اين اتفاق افتاد و سوءتفاهمات زيادي را به وجود آورد، بنابراين بدون هيچ توجيهي اعلام مي‌كنم كه شجاعت عذرخواهي را دارم و اميدوارم من را عفو كنيد، شايد بايد در انجام وظيفه‌ام دقت بيشتري مي‌كردم، اگر كسي هم در مجموعه بدون هماهنگي نهايي با من اين اقدام را كرده است، مقصر من هستم.» 
آذري در گفت‌وگو با رسانه‌ها مساله گل‌ولاي بودن دور زمين را نيز به پيمانكار چمن ورزشگاه مرتبط دانست كه از چند روز قبل ورزشگاه را براي ترميم چمن در اختيار داشت. 
حسين شمس ناظر بازي كه اجازه نداد بازي در زمين با ابعاد بزرگ‌تر برگزار شود بعد از پايان رقابت دو تيم در رابطه با اتفاقات رخ داده به استانداردهاي سازمان ليگ اشاره كرد و گفت: به نظرم كار فولادي‌ها ربطي به رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا نداشته است. شمس گفت: «ما در شرف رفتن به ورزشگاه بوديم كه متوجه شديم خط زمين بازي عوض شده و تغيير كرده است؛ با اين پيش‌زمينه ذهني به ورزشگاه رفتيم و پس از ورود به زمين چمن، به صورت چشمي متوجه شديم كه زمين حدود 2 متر اضافه شده است. به اتفاق آقاي صفيري ناظر داوري مسابقه شروع به اندازه‌گيري زمين كرديم كه به جاي 67 متر حدود 75 متر بود! از مسوولان ورزشگاه مساله را جويا شديم كه گفتند از طرف تيم فوتبال به ما اعلام شده و ما اين كار را انجام داده‌ايم.» 
وي افزود: «با آقاي علوي مدير تيم فولاد هم در اين زمينه صحبت كرديم و مجبور شديم خط را به نقطه اول آن بازگردانيم اما با اين‌حال ما متاسف هستيم كه پس از 20 دوره برگزاري مسابقات ليگ برتر، اين اتفاق رخ مي‌دهد و واقعا جاي تعجب دارد. اقدامات لازم براي بازگشت به شرايط اوليه را انجام داديم و نگذاشتيم تاخيري در برگزاري بازي رخ بدهد و سر موقع بازي را آغاز كرديم.» شمس ادامه داد: «من فكر نمي‌كنم اين مساله براي بازي‌هاي آسيايي شدني باشد چراكه سازمان ليگ شرايطي دارد و به ما اعلام كردند كه به تمامي تيم‌ها اين مساله گوشزد شده كه عرض زمين بايد 68 متر با نهايت اختلاف يك متر باشد. اما 7 متر فكر نمي‌كنم قانوني براي آن باشد، با اين ‌حال وقتي سازمان ليگ قانوني را در اين زمينه وضع كرده ديگر فكر نمي‌كنم در بازي‌هاي آسيايي 7 متر بخواهد زمين جابه‌جا شود و به نظر من اين رفتار اصلا صحيح نبود.»
روز گذشته نيز مهدي تارتار، سرمربي پيكان در مورد اتفاقات رخ داده در اهواز موضع گرفت و به اين نكته اشاره كرد كه با قدم‌هاي خودش زمين را اندازه گرفته است. 
تارتار گفت: «ما با اين كار ۵۰ سال به عقب برگشتيم. در فوتبال امروزي از اين جور كارها فقط باعث ننگ و آبروريزي است. شبكه‌هاي خارجي هم فوتبال ما را بررسي مي‌كند و مي‌بينند تا به حال چنين اتفاقي را نديده بوديم. اين‌گونه كارها نشان‌دهنده قدرت تيم ماست. دوستاني كه از تاكتيك اوت دستي پيكان انتقاد مي‌كنند براي چه مي‌ترسند؟ يك باتلاق بزرگ در كنار زمين درست كردند و ما مجبور شديم پلاستيك روي آن بيندازيم تا كفش‌هاي‌مان به گل آلوده نشوند. نمي‌شد كنار خط برويم. 
به عنوان يك ايراني واقعا نمي‌دانم چه بگويم و شرمنده هستم. باشگاه فولاد باشگاهي بزرگ است و افتخارات زيادي دارد و در آسيا بازي كرده است. البته به آقاي آذري بايد تبريك گفت كه به عنوان مديرعامل باشگاه عذرخواهي كردند و شجاعت خود را نشان دادند. ما مي‌دانستيم آقاي آذري آنقدر شخصيت و كلاس كاري بالايي دارند كه از چنين مساله‌اي خبر ندارند. ما انتظار داشتيم آنهايي كه چنين كاري كردند، عذرخواهي كنند و از تاكتيك تيم مقابل ايراد نگيرند. اگر تاكتيك تيم ما ايراد دارد پس اين كارها براي چيست؟»
دستكاري كيفيت زمين براي مقابله با برخي تاكتيك‌ تيم‌هاي حريف گاهي اوقات مورد استفاده قرار مي‌گيرد. كارهايي از قبيل كوتاه‌تر كردن يا بلند نگه داشتن چمن، بيش از اندازه خيس كردن زمين يا خشك نگه داشتن آن و اقداماتي از اين دست. با اين حال هيچ‌كدام از اين كارها در مقياس وسيعي انجام نمي‌شود. همچنين تا به حال سابقه نداشته تيمي دست به كم يا زياد كردن عرض يا طول زمين بازي بزند. چند سال پيش و در ليگ قهرمانان سال 2005 و زماني كه ژوزه مورينيو سرمربي آبي‌هاي لندن بود و فرانك رايكارد سرمربي بارسلونا، چلسي در حالي كه بازي رفت را دو بر يك باخته بود در بازي برگشت 4 بر دو به پيروزي دست پيدا كرد و بارسا حذف شد. 
فرانك رايكارد در انتقاد به وضعيت زمين حريف كه اجازه نداد تيمش همان بازي هميشگي‌اش را انجام دهد، چمن ورزشگاه استنفوردبريج را به مزرعه سيب‌زميني تشبيه كرد. بعدها شايعه شد كه چلسي براي مقابله با بازي روان بازيكنان بارسلونا روي زمين از ترميم چمن ورزشگاه خودداري كرده بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون