• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4858 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ بهمن

وزارت بهداشت:

واكسن توليد مشترك با كوبا تا روزهاي آينده به ايران مي‌رسد

گروه اجتماعي| رييس انستيتو پاستور ايران در تشريح آخرين جزييات واكسن‌هاي كرونا و از جمله واكسن توليد مشترك ايران و كوبا، خبر داد كه فاز سوم انساني واكسن توليد مشترك ايراني كوبايي، ۱۶ فوريه آغاز مي‌شود و طي هفته‌هاي آتي، واكسن توليد مشترك به ايران خواهد رسيد. 
عليرضا بيگلري، ديروز با تاكيد بر اينكه كنترل كيفي اين واكسن در ايران انجام مي‌شود، خبر داد كه واكسن ايراني «بركت» هم تاكنون هيچ عارضه خاص و نگران‌كننده نداشته و واكسن موسسه سرم‌سازي رازي هم تاييديه گرفته تا وارد كارآزمايي باليني شود علاوه بر آنكه واكسن در دست ساخت در وزارت دفاع و در شركت ميلاد نور هم فاز آزمايش حيواني را به پايان برده است. 
بيگلري، در واكنش به نگراني‌هايي كه ظرف روزهاي گذشته پيرامون كيفيت واكسن روسي «اسپوتنيك V» ايجاد شد هم گفت: «اولين‌باري كه دانش استفاده شده در واكسن اسپوتنيك را ديدم، برايم روشن شد كسي كه اين واكسن را طراحي كرده اقدام جالبي كرده و افرادي كه اين واكسن را توليد كردند افراد ماهري بودند و روز گذشته هم در مجله لنست LANCET شاهد موفقيت 92 درصدي اين واكسن بوديم علاوه بر آنكه حدود ۱۰ الي ۲۰ كشور اين واكسن را انتخاب كرده‌اند.»
بيگلري همچنين در اطمينان بخشي درباره واكسن توليد مشترك انستيتو پاستور با كوبا گفت: «ما سابقه ۱۰۰ ساله انستيتو پاستور را به خطر نمي‌اندازيم. تكنولوژي واكسن توليد مشترك با كوبا مشابه واكسن پنوموكوك است. علت انتخاب كشور كوبا، علاوه بر سابقه دو دهه‌اي كه در انتقال تكنولوژي با اين كشور داشتيم، اين بود كه كوبا اجازه نظارت بر آزمايش واكسن را به ما داد و برنامه زيرنظر ما پيش رفت كه كمتر كشوري در دنيا اجازه چنين كاري را مي‌دهد. پيش‌بيني مي‌كنيم از خرداد ماه، عرضه واكسن توليد مشترك آغاز مي‌شود و اميدواريم بتوانيم ماهانه دو ميليون دوز واكسن توزيع كنيم اما بالا بردن توليد بستگي به نياز كشور دارد.» 
به دنبال اين توضيحات، وزير بهداشت هم ديروز، ضمن تشريح آخرين اخبار مربوط به خريد، واردات، توليد و توزيع و واكسيناسيون كرونا در كشور، در واكنش به برخي اظهارات اخير متخصصان و تشكيك برخي كارشناسان نسبت به كيفيت واكسن روسي اسپوتنيك V، خواستار آن شد كه هيچ موردي از خدمات حوزه سلامت و بخصوص واكسيناسيون كوويد 19 و تمام مسائل مربوط به آن، وجهه سياسي  پيدا نكند. 
سعيد نمكي، در ادامه صحبت‌هايش، علاوه بر اعلام توزيع محموله واكسن خريداري شده از مجموعه آسترازنيكا در پايان ماه بهمن گفت كه حجم اين محموله از واكسن، معادل ۴،۲ ميليون دوز و در قالب سبد كوواكس خواهد بود و افزود: «سياست ما آن بودكه واكسن مورد استفاده، حتما مراحل سه‌گانه كارآزمايي باليني را بيرون مرزها گذرانده باشد كه واكسن روسي اسپوتنيك V در كشورهايي از جمله برزيل، ويتنام، نپال، مكزيك، آرژانتين، ونزوئلا، مالزي، بوليوي، صربستان، مجارستان، روسيه، بلاروس و واكسن چيني سينوفارم نيز در امارات، بحرين، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراكش، پاكستان، پرو، اندونزي و چند كشور ديگر، ثبت شده و در حال استفاده است. علاوه بر اين، واكسن دو كمپاني هندي نيز در كشورهاي مختلف ثبت شده و اميدواريم در بهمن‌ماه با پيگيري مستمر رييس‌جمهوري و همراهي بانك مركزي و وزارت راه براي حمل ونقل واكسن و تسهيلات ايجاد شده، بتوانيم هر چه زودتر از منابع مورد تاييد كشور، واكسن را وارد كرده و تزريق را با اولويت گروه‌هاي آسيب‌پذير شروع كنيم.» 
به دنبال اظهارات وزير بهداشت، رييس سازمان غذا و دارو هم ضمن تاييد كيفيت و اثرگذاري واكسن روسي كه اولين واكسن وارداتي كشور خواهد بود، اطمينان داد كه غير از واكسن روسي، واكسن‌هايي از منابع چيني، هندي و كوبايي هم تامين خواهد شد.  محمدرضا شانه‌ساز افزود: «ما قصد تبليغ واكسن كشوري را نداريم بلكه ملاك ما براي واردات اين است كه به تعداد زياد در كشور خودشان مورد استفاده قرار گرفته باشد، فاز سوم آنها كامل تمام شده باشد و كشورهاي مورد تاييد و داراي قوانين سختگيرانه در تاييد دارو، اين واكسن‌ها را تاييد كرده باشند. بنا به همين ملاك‌ها، ما شانزدهمين كشوري  بوديم كه براي خريد واكسن روسي اقدام كرديم علاوه بر اينكه اين واكسن ۹۵ درصد ايمني ايجاد مي‌كند و عوارض آن بسيار ناچيز است. اولين محموله واكسن هم ظرف روزهاي آينده وارد كشور مي‌شود.» 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون