• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4867 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ بهمن

از آشغال تا لباس‌هاي خوشرنگ

سحر موسوي

در زمينه محصولات و فعاليت‌هاي دوستدار محيط‌زيست لازم است از استارت‌آپ «Dyelicious» ياد كنيم كه زباله‌هاي خوراكي را به رنگ مصرفي براي رنگرزي لباس‌ و پارچه‌ها تبديل مي‌كند. 
 «دايليشز»
استارت‌آپي هنگ‌كنگي است كه نامش تركيبي از دو كلمه «dye» و «delicious» به معني رنگ كردن و خوشمزه، اشاره دارد به هدف استارت‌آپ كه استفاده از پسماندهاي خوراكي براي رنگرزي پارچه و منسوجات است. 
فراتر از پسماند صفر 
زباله‌هاي مواد غذايي، ۳۴درصد كل زباله‌هاي جامد هنگ‌كنگ را تشكيل مي‌دهند و دايليشز به عنوان يك استارت‌آپ حوزه پايداري فراتر از مساله جلوگيري از ايجاد پسماند و تلاش براي رسيدن به مرحله پسماند صفر، تا به امروز ۱۰ هزار نفر را جذب كرده و از ۷۰۰ تن پسماند غذايي استفاده بهينه كرده است. 
با لباس سفيد وارد شويد 
دايليشز از سال ۲۰۱۷ تاكنون نزديك به ۹۰۰ وركشاپ برگزار كرده كه شركت‌كنندگان آن با به‌همراه داشتن يك لباس سفيد وارد شده‌اند و با انتخاب زباله موردنظر خود با طرح و نقش خلاقانه و يك لباس خوشرنگ وركشاپ را ترك كرده‌اند.
سالن رنگرزي خوشمزه
هميشه سالن‌هاي رنگرزي علاوه بر فعاليت آلوده‌كننده‌اي كه دارند، فضايي بدبو هستند كه جايگزيني مواد رنگزا به تغيير وضعيت اين كارگاه‌ها نيز كمك شايان ذكري كرده است. تصور كنيد كارگاه‌هايي را كه از كلم قرمز براي رنگ آبي، زنجبيل و پياز رنگ زرد، سيب‌زميني شيرين رنگ ارغواني، چاي و قهوه رنگ قهوه‌اي و... استفاده مي‌كنند كه هم فضاي آن بدبو و خفه نيست، هم پساب رنگي آن مخرب نيست و نه تنها زباله توليد نمي‌كند كه از زباله‌هاي خوراكي به بهترين شكل  استفاده مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون