• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4867 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ بهمن

رييس سازمان صداوسيما در سفري به قم با برخي علما و مراجع ديدار كرد

انتقاد از جام‌جم اين‌بار از قم

صداوسيما در بيش از ۷ سال گذشته همواره با گلايه‌ها و انتقادات جدي از سوي دولت، هم‌پيمانان و همراهانش مواجه بوده است. گلايه‌ها و انتقاداتي كه در آخرين مناقشه علني بالا گرفت و در نهايت به حذف رييس صداوسيما از جلسات هيات دولت منجر شد. با اين حال علي علي‌عسگري نسبت به حذفش از دولت هيچ اظهارنظري نكرد. اين انتقادات البته تنها مختص دولتمردان نيست و كاربران در فضاي مجازي نيز نسبت به اتفاقاتي كه در ساختمان شيشه‌اي جام‌جم مي‌گذرد، واكنش نشان مي‌دهند؛ خواه اين مساله مربوط به حذف مجري-گزارشگر محبوب‌شان از شبكه سوم سيما باشد، خواه به حذف يك مجري خبر با سابقه به‌ دليل ابراز علاقه‌منديش به يكي از خانواده‌هاي پيش از انقلاب، خواه منع پا روي پا اندختن زنان در قاب تلويزيون باشد و خواه حذف ممنوع‌الكاري يك برنامه تلويزيوني. اما به نظر مي‌رسد علاوه بر اين انتقادات روحانيون موثر قم‌نشين به عنوان بخش مهمي از حاكميت نيز از عملكرد صداوسيما چندان كه بايد راضي نيستند. اين گزاره را مي‌توان از لا‌به‌لاي سخنان‌شان در جريان سفر اخير رييس صداوسيما به قم و ديدار با برخي روحانيون و علما دريافت. هرچند اين منتقدان و جنس و كيفيت و كميت نقدشان با دو گروه قبلي متفاوت باشد. با اين حال هم اصل سفر به قم به عنوان يكي از كانون‌هاي مهم قدرت در حاكميت و همچنين طرح انتقادات از سوي برخي علماي شاخص نشان مي‌دهد كه احتمالا جايگاه علي‌ علي‌عسگري بعد از حاشيه‌هاي فراوان دوران مديريت متزلزل شده است، چراكه هم دولت، هم مردم و هم بخش مهمي از حاكميت نسبت به عملكرد او انتقاد دارند.
 30: 20 هم 30: 20 قديم!
علي علي‌عسگري در جريان سفرش به قم كه از روز يكشنبه آغاز شد با آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي ‌ديدار كرد. بخش اعظم سخنان آيت‌الله مكارم‌شيرازي در حضور علي‌‌عسگري كه در رسانه‌ها منتشر شد به هشدار و انذار دادن نسبت به توليدات صداوسيما اختصاص داشت. آيت‌الله مكارم‌شيرازي بر لزوم صورت گرفتن نظارت دقيق و بيشتر بر امور رسانه‌اي از سوي صدا و سيما تاكيد كرده و همچنين ابراز تاسف كرد كه گاهي «كساني كه سوابق درستي ندارند، در صداوسيما مطرح مي‌شوند.» او همچنين نسبت به توليدات صداوسيما در حوزه كودك، نوجوان و جوان كه از اهميت بسزايي برخوردار است، هشدار داد و گفت كه بايد در توليد محتواي رسانه‌اي براي اين ۳ گروه دقت بيشتري صورت گيرد؛ چراكه به ‌گفته او، «گاهي در برخي برنامه‌هاي كودكان و نوجوانان چهره‌هاي خشني به چشم مي‌خورند كه براي روحيه آنان مناسب نيست و شما بايد به‌ جاي نمايش اين قيافه‌هاي ترسناك، برنامه‌هايي نمايش دهيد كه آرامش بيشتري به بچه‌ها منتقل شود.» آيت‌الله مكارم‌شيرازي همچنين صداوسيما را دچار نوعي «تناقض» توصيف كرد و در اين مورد توضيح داد كه اين سازمان از دولت بودجه مي‌گيرد و به همين دليل نمي‌تواند بسياري از مسائل را مطرح كند؛ در حالي كه مردم دل‌شان مي‌خواهد واقعيات را از تريبون اين رسانه بشنوند. او مصداق يكي از همين تناقضات را برنامه 3۰: 2۰ خوانده و گفته است كه «اين اواخر ديدم كه 3۰: 20 ديگر آن 3۰: 20 سابق نيست.» در واقع به بياني ديگر آيت‌الله مكارم‌شيرازي تلويحا اشاره كرد كه اين برنامه آنچنان كه بايد دولت را نقد نمي‌كند. گرچه اين برنامه از نگاه دولتي‌ها يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي انتقادي به شمار مي‌آيد كه نقدهاي آن را اغلب «غيرمنصفانه» توصيف مي‌كنند. او البته ابراز اميدواري كرد كه تدبيري انديشيده شود كه استقلال صداوسيما حفظ شده تا مسائل را كاملا به صورت بي‌طرف بيان كند. 
 تبليغات دايم عليه جايگاه رسانه
آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي هم از ديگر علماي قم‌نشين بود كه علي‌عسگري و معاونانش با او ديدار كردند. در آن بخش از اين ديدار كه در رسانه‌ها منتشر شده نيز رويكرد انتقادي به وضوح به چشم مي‌خورد. آيت‌الله جوادي‌آملي ابتدا بر نشر علوم حوزوي و دانشگاهي در صداوسيما و ترويج ادب اسلامي در جامعه با روش‌هاي علمي و هنري تاكيد كرد تا هم وزن صداوسيما افزوده شود و هم مردم بيشتر وقت خود را با اين رسانه بگذرانند. اما اين عالم شيعه در ادامه نسبت به حجم بالاي پخش تبليغات ازسوي صداوسيما هم گلايه كرد و گفت: «البته بودجه مهم است و بايد بودجه مورد نياز صداوسيما تامين شود، اما اينكه دايم از آنتن، غذا و كفش و ...تبليغ كنيم درست نيست و به جايگاه رسانه لطمه مي‌زند.» او در پايان نيز توصيه كرد كه با عمق بخشيدن به تحقيقات برنامه‌اي، به مخاطبان راديو و تلويزيون خوراك مناسب و قوي فكري ارايه شود. بحث تبليغات تلويزيوني كه پيش از اين با سختگيري بيشتري صورت مي‌گرفت در چند سال اخير با بهانه بودجه اندك در ابعاد وسيع و با نظارت كمتري صورت مي‌پذيرد. در چند سال گذشته همچنين ماجراي ستاره مربع‌ها در تلويزيون و خلاف شرع و قانون بودن آن نيز سر و صدا به پا كرد.
 حرف بي‌پايه و اساس نزنيد!
رييس سازمان صداوسيما با آيت‌الله سيد هاشم حسيني‌بوشهري، رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز ديدار كرد. او نيز ضمن بر شمردن كاركرد صداوسيما در دوران سختي معيشت و كرونا براي حفظ آرامش مردم، همچون دو روحاني ديگر لب به انتقاد گشود. در بخشي از اين ديدار كه رسانه‌ها منتشر كرده‌اند، گفته شده كه آيت‌الله حسيني‌بوشهري ملاحظاتي را در خصوص توليد فيلم و سريال در صداوسيما، چهره‌سازي، توجه هر چه بيشتر به مسائل ديني و شرعي در تراز انقلاب، پخش سخنراني‌ها و مداحي‌هاي دقيق و صحيح از آنتن، ارزيابي مستمر از عملكرد صداوسيما، مطالبه‌گري در قامت نماينده مردم و نقش‌آفريني براي ايجاد اتحاد در قواي سه‌گانه مطرح كرد. رييس شوراي عالي حوزه‌هاي علميه ‌با تاكيد بر اينكه در برنامه‌هاي صداوسيما بايد حساسيت‌هاي ديني و شرعي جامعه لحاظ شود، گفت: «البته در برنامه‌هاي ديني و مذهبي بايد مراقب بود كه حرف‌هاي بي‌پايه و اساس زده نشود. همچنين در انتخاب مداحان و سخنرانان هم بايد دقت كافي داشته باشيد.»
در سال‌هاي اخير بارها برنامه‌هايي از صداوسيما پخش شده كه تا مدت‌ها نقل و نُقل فضاي مجازي بوده و احتمالا اشاره رييس جامعه مدرسين نيز بر همين نكته تاكيد كرده است. ضمن اينكه گرچه رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم به ‌لحاظ سياسي به جريان راست گرايش دارد اما در اين ديدار به نقش‌آفريني صداوسيما در ايجاد اتحاد بين قواي سه‌گانه تاكيد كرده كه نشان‌دهنده وجود كنش‌ها و واكنش‌هاي اين رسانه خلاف اين رويه است.
 وحدت حوزه و صداوسيما
رييس صداوسيما در پايان سفر دو روزه‌شان نيز روز دوشنبه با آيت‌الله عليرضا اعرافي، مدير حوزه‌ علميه قم و مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور ديدار كردند. در اين ديدار هم رييس صداوسيما و هم آيت‌الله اعرافي به همكاري‌هاي جدي و نظام‌مند ميان حوزه و صداوسيما تاكيد كردند و نماينده ويژه مدير حوزه علميه قم در كارگروه مشترك ميان حوزه و رسانه نيز معرفي شد. در اين نشست آيت‌الله اعرافي همكاري ميان حوزه و صداوسيما را بسيار مهم و كاربردي توصيف كرد و افزود: «به منظور پيشبرد اهداف و مصوبات تفاهمنامه گذشته حجت‌الاسلام و المسلمين حميد ملكي به عنوان نماينده ويژه مدير حوزه‌هاي علميه در كارگروه مشترك ميان حوزه و صداوسيما معرفي مي‌شود.» همچنين علي علي‌عسگري نيز شاه‌آبادي، معاون سيما را به عنوان نماينده ويژه سازمان در كارگروه مشترك ميان حوزه و صداوسيما معرفي كرد تا همكاري‌هاي ميان اين دو نهاد به صورت جدي‌تر پيش رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون