• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

كنشگران سياسي متهم رديف اولِ قهر شهروندان با صندق راي را جناح رقيب معرفي ‌مي‌كنند

نسخه مشاركت اصلاح‌طلبان و نعل وارونه اصولگرايان

خيلي وقت است كه دغدغه اغلب جريان‌هاي سياسي در كشور موضوع مشاركت در انتخابات است. يعني كنار اينكه در انتخابات 1400 چه كسي پيروز مي‌شود، ‌مساله اينكه مردم به چه ميزان پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند، به نگراني جدي تبديل شده است. منتها تحليل‌هاي دو جريان سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب از مساله مشاركت شهروندان كاملا با يكديگر متفاوت است. اصلاح‌طلبان مي‌گويند مشاركت حداكثري مردم تا الان برگ برنده ما در انتخابات بوده است و در هر انتخاباتي هم مشاركت به بالاترين حد رسيده اين نامزد اصلاح‌طلبان بوده كه توانسته پيروز ميدان شود. البته نگاهي هم به آمارهاي انتخابات مختلف ازجمله انتخابات دهه 90 همين ادعا را اثبات مي‌كند. 
 يك نسخه اصلاح‌طلبانه
به ‌تبع اين موضوع، حالا كه نظرسنجي‌ها نشان داده احتمال مشاركت پايين مردم در انتخابات پيش‌رو زياد است، اصلاح‌طلبان مي‌گويند در چنين شرايطي اينكه يك اصلاح‌طلب بتواند پيروز ميدان شود، چندان بالا نيست. البته آنان مساله مشاركت شهروندان را به رفتار حاكميت نسبت مي‌دهند و مي‌گويند نحوه تصميم‌گيري‌هاي شوراي نگهبان درباره صلاحيت نامزدها تاثيري مستقيم بر ميزان مشاركت مي‌گذارد و چنانچه ردصلاحيت كانديداها گسترده باشد، احتمال كاهش مشاركت هم وجود دارد. موضوعي كه سخنگوي شوراي نگهبان از اساس منكر آن مي‌شود و مي‌گويد اين دو به يكديگر ارتباطي ندارد. به ‌هر حال اصلاح‌طلبان تاكيد دارند كه بايد بتوانيم مردم را به حضور پاي صندوق‌هاي راي تشويق كنيم و تنها در آن صورت است كه احتمال پيروزي نامزد مطلوب اين جريان سياسي 
-البته اگر كانديداي مطلوب‌شان تاييد صلاحيت شود- وجود دارد.  آنان طي ماه‌هاي اخير هم بارها در اين باره اظهارنظر كرده و تاكيد دارند كه دولت هم بايد در اين زمينه كمك كند و با بهبود وضعيت معيشتي، به نوعي در مشاركت مردم اثرگذار شود. آنان اين تحولات را در مجموع به نفع خود ارزيابي مي‌كنند و تاكيد دارند كه در چنين شرايطي اصولگرايان توان رقابت ندارند و از ميدان به در خواهند شد.  ديروز اسماعيل گرامي‌مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي نيز در اين باره به خبرگزاري برنا توضيح داده است: «اگر نامزدي از اصلاح‌طلبان تاييد شود، يعني نامزد قوي و موثر در جبهه اسلامي نه نامزدي كه شوراي نگهبان تاييد كند، مي‌تواند به كشاندن مردم به پاي صندوق‌هاي راي كمك كند. اگر مشاركت بالاي ۶۰درصد باشد بي‌ترديد اصلاح‌طلبان برنده انتخابات خواهند شد. نسخه‌اي كه براي انتخابات بايد پيچيده شود، اين است كه دغدغه چه حاكميت چه جريانات سياسي اين باشد كه مردم را پاي صندوق راي بياورند و مشاركت مردم افزايش پيدا كند. براي افزايش مشاركت مردم بايد نسخه‌اي پيچيده شود كه در راستاي تنش‌زدايي در منطقه و كل جهان باشد. ما تا تنش‌زدايي انجام ندهيم، همين داستان‌ها را خواهيم داشت و مشكلات روي زمين خواهند ماند.»
نعل وارونه اصولگرايي 
حالا پس از مدت‌ها كه اصلاح‌طلبان بارها درباره احتمال كاهش مشاركت مردم هشدار داده و ابراز نگراني كرده‌اند، اصولگرايان هم در اين باره به تكاپو افتاده‌اند، ولي با تحليلي يك‌سر متفاوت از آنچه اصلاح‌طلبان مي‌گويند. آنان در تحليل‌هاي دور از انتظار و باورناپذير خود، اصلاح‌طلبان را عامل تشويق مردم به شركت نكردن در انتخابات معرفي مي‌كنند. حسين كنعاني‌مقدم از چهره‌هاي سياسي اصولگرا ديروز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «روش عده‌اي اين است كه زمينه حضور نيروهاي مخالف نظام براي معرفي به شوراي نگهبان را دنبال كنند و چون اين افراد قطعا تاييد صلاحيت نخواهند شد به اين وسيله انتخابات را تحريم كنند و شوراي نگهبان را هم زيرسوال ببرند. معتقدم كه در اين ميان برخي از نيروهاي داخلي هم در اين سناريوي دشمن به‌ دنبال جايگاه هستند و رسانه‌ها و فضاي مجازي به‌ دنبال زمينه‌سازي براي تحريم انتخابات هستند و مشاركت مردم را كاهش داده تا دولت آينده از كارآمدي لازم برخوردار نباشد. ما بايد به اين نكته توجه كنيم اين خيانت هماهنگي با بيگانگان و توپ زدن در زمين دشمن است. در هر انتخاباتي تلاش دشمن حاكم كردن يأس و نااميدي بين مردم است تا بتواند مردم را از صندوق‌ها دور كند؛ بنابراين بايد به اين نكته توجه كنيم كه نرسيدن وحدت در بين اصولگرايان، خوب نيست. چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب بايد در روش خود به اميدوار كردن مردم و رونق دادن به انتخابات توجه كنند، اين وظيفه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان است.» اين در حالي است كه تاكنون تقريبا تمامي احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب به تاكيد گفته‌اند كه قصد دارند در انتخابات 1400 حاضر شوند. كنعاني‌مقدم اما در عين حال گفته است: «اينكه برخي گروه‌ها فكر كنند با سهم‌خواهي و آمدن در دقيقه ۹۰، مي‌توانند بازي را برهم بزنند، جفا بر حضور مردم در انتخابات است.» او البته نامي از جريان اصلاحات نياورده اما اشاره او طبيعتا به اصلاح‌طلبان است؛ چراكه پيش از او نيز برخي اصولگرايان گفته بودند كه ممكن است اصلاح‌طلبان در دقيقه 90 وارد ميدان شده و پيروز از ميدان خارج شوند. هر چه هست، مساله مشاركت براي اصولگرايان نيز جدي شده است. ديروز ابوالقاسم رئوفيان، از ديگر چهره‌هاي اصولگرا به پايگاه خبري-تحليلي رويداد24 گفت: «معتقدم مساله اول انتخابات ۱۴۰۰، حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي است. صرف‌نظر از اينكه چه كسي انتخاب شود، مهم‌ترين مساله مشاركت حداكثري مردم است. رهبري هم همواره حضور و مشاركت مردم را موضوع اول انتخابات مي‌دانند؛ لذا آنچه مهم‌تر از انتخاب است، برگزاري انتخابات است؛ انتخاباتي كه هر چه باشكوه‌تر كه شرط لازم آن مشاركت حداكثري مردم است و اگر اين اتفاق رخ ندهد بار ديگر شاهد انتخابات ۹۸ مجلس خواهيم بود.» رئوفيان همچنين با تاكيد بر اينكه بايد مردم را به حضور در انتخابات سوق دهيم، گفته است: «هستند افراد و گروه‌هايي كه براي راهيابي به مجلس و پاستور مشاركت حداقلي مردم را دنبال مي‌كنند، چون مشاركت حداكثري مردم را مانع راهيابي خود به قدرت مي‌دانند، اين تفكر دقيقا در مقابل تفكر رهبري و امام(ره) است.» اين چهره اصولگرا نيز هر چند از اصلاح‌طلبان نام نبرده، اما قاعدتا اشاره او نيز به جريان سياسي رقيب است و به نظر مي‌رسد اصولگرايان از هم‌اكنون در حال زمينه‌چيني هستند تا در صورت كاهش مشاركت، تقصير را از خود سلب و آن را به ‌طور كامل متوجه اصلاح‌طلبان كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون