• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

ناجا شكايت خود را در پرونده سيلي زدن نماينده مجلس به سرباز وظيفه به مجلس ارسال كرد

بي‌تفاوتي مجلس به رفتار ناموجه يك نماينده

سيلي زدن نماينده مجلس بر صورت سرباز وظيفه ناجا اگرچه در كسري از زمان و به سرعت در فضاي مجازي دست به دست و واكنش كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را برانگيخت، بررسي پرونده تشكيل شده بر اين اساس و اقدامات قضايي و قانوني با سرعتي اندك پيش مي‌رود تا جايي كه چندي پيش به نظر مي‌رسيد مشمول مرور زمان شده است. البته با اظهارات سخنگوي ناجا در نشست خبري روز دوشنبه و سخنگوي دستگاه قضا در نشست خبري روز سه‌شنبه مشخص شد كه اين پرونده در حال طي مراحل قانوني است. هر چند به نظر مي‌رسد همكاران علي‌اصغر عنابستاني، نماينده‌اي كه اين غائله را رقم زد، ماجراي رفتار غيرقانوني همكارشان در قوه مقننه را براي رسيدگي فوري و فوتي چندان جدي نگرفته‌اند.
اوايل بهمن بود كه فيلمي از يك سرباز وظيفه ناجا و درگيري‌اش با خودرويي كه سعي داشت از خط ويژه عبور كند، در فضاي مجازي منتشر شد. ابتداي ماجرا مبهم بود و تنها شرح ماوقعي از زبان سرباز وظيفه دست به دست مي‌شد كه ادعا مي‌كرد يك نماينده مجلس براي اينكه از ورود خودرو‌اش به خط ويژه جلوگيري كرده، به او سيلي زده است. اين ماجرا طي چند ساعت ابعاد گسترده‌اي در فضاي مجازي و رسانه‌اي يافت و اين پرسش را ايجاد كرد كه چرا يك سرباز وظيفه بايد به ‌دليل برخورد قانوني مقابل بي‌قانوني يك نماينده مجلس شوراي اسلامي سيلي بخورد؟ با اين حال تا ساعاتي خبري از عنابستاني، نماينده اصولگراي سبزوار نبود كه در خيابان انقلاب اسلامي در محدوده محله دروازه دولت تهران به صورت عابد اكبري سيلي زده‌ بود. پس از آن عنابستاني در يك گفت‌وگوي كوتاه از پاسخ صريح طفره رفت و تنها به بيان اين جمله اكتفا كرد كه «مشغول جمع و جور كردن كارها هستيم»؛ جمله‌اي كه بسياري از كاربران معترض شبكه اجتماعي اين‌گونه برداشت كردند كه اين نماينده مجلس مي‌خواهد از قبول مسووليت اين اعمال غيرقانوني شانه خالي كند. با اين حال شاهدان عيني و حاضر در صحنه، دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي و فيلم دوربين‌هاي موبايل و مجموعه شواهد به دست آمده نشان داد كه ادعاي سرباز وظيفه ناجا حقيقت دارد. پس از آن نماينده اصولگراي سبزوار ابتدا اين برخورد را دروغ محض توصيف كرد اما پس از آن در ويديويي با وجود آنكه مسووليت اين اقدام را مستقيما برعهده نگرفت اما از سرباز وظيفه ناجا عذرخواهي كرد. 
با اينكه چند روز ديگر يك ماه از اين ماجرا مي‌گذرد، ۲۴ بهمن ‌ماه، حسين حسين‌زاده، ازجمله نمايندگان اصولگراي مجلس يازدهم خبر داد كه تا يكي، دو هفته ديگر نتايج بررسي‌ها مشخص مي‌شود. مهدي حاجيان، سخنگوي ناجا نيز در نشست خبري روز دوشنبه در اين مورد صحبت كرد و توضيح داد كه در ماجراي درگيري سرباز راهور با نماينده مجلس و سيلي خوردن، سرباز پليس راهور وظيفه قانوني خود را انجام داده و خودروي آن نماينده مجوز تردد در خط ويژه را نداشته است، بنابراين كار آن سرباز قانوني بود و وظيفه خود را به خوبي انجام داده است. او همچنين با تاكيد بر اينكه قانون براي همه مساوي و يكسان است، متذكر شد كه «نيروي انتظامي از حق سربازان و كاركنان خود قاطعانه دفاع خواهد كرد و فرماندهي ناجا نيز سربازان ناجا را فرزندان خود مي‌داند كه بايد مورد تكريم و احترام قرار بگيرند.» حاجيان همچنين خبر داد كه پرونده سيلي خوردن سرباز ناجا از نماينده مجلس در حال طي فرآيند قانوني است و ناجا گزارش شكايت خود را به مجلس ارسال كرده است. او همچنين اعطاي مجوز تردد به نماينده‌ها بعد از اين اتفاق را تكذيب كرد. 
يك روز پس از اظهارات سخنگوي ناجا، غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي دستگاه قضايي نيز گفت كه پرونده اين ماجرا در دادسراي تهران ثبت شده و رسيدگي به آن در حال انجام است و درصورتي كه نظر دادسرا صدور قرار جلب به دادرسي باشد، پرونده به دادگاه مي‌رود. با اين حال چندي پيش موسي غضنفرآبادي، سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان گفته‌ بود كه اين هيات هنوز به بررسي سيلي عنابستاني بر صورت عابد اكبري، سرباز وظيفه ناجا ورود نكرده و اگر طرح شكايتي شود، بررسي مي‌كند. اين نماينده اصولگراي مجلس يازدهم البته درمورد موضوعي كه واكنش بسياري در افكار عمومي برانگيخت، گفت كه هيات اين موضوع را بررسي مي‌كند اما جزو اولويت نيست و موضوعات ديگري در دستوركار قرار دارد. حالا با وجود شكايت ناجا و طي مراحل قضايي مشخص نيست بالاخره اين هيات چه زماني به موضوع ورود خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون