• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4873 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۵ اسفند

در ديدار سفراي كره جنوبي و ژاپن با همتي مطرح شد

پيشنهاد خريد واكسن كرونا از ژاپن با استفاده از پول‌هاي بلوكه شده

رييس كل بانك مركزي روز گذشته در دو ديدار جداگانه با سفراي ژاپن و كره جنوبي، درباره راه‌هاي بازپس‌گيري منابع بلوكه شده ارزي متعلق به ايران در اين كشورها گفت‌وگو كرد. گويا خروجي اين دو نشست، «تفاهم»هايي بوده و هر دو طرف قول‌هايي نيز داده‌اند. اما فعلا خبري از «پول»هاي بلوكه شده و آزادسازي آن منتشر نشده است. 
از نشست مشترك رييس كل بانك مركزي و سفير كره جنوبي در ايران اين خبر بيرون آمده كه «توافقات لازم در خصوص انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصميمات بانك مركزي در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانك‌هاي مقصد به طرف كره‌اي اعلام شد.» سفير كره جنوبي در ايران نيز اعلام كرده «كشورش آماده انجام كليه اقدامات لازم براي استفاده از تمامي منابع بانكي ايران در كره جنوبي است و در اين خصوص هيچ سقف و محدوديتي وجود ندارد.»
بنابر اعلام روابط عمومي بانك مركزي، همتي در ديدار با طرف ژاپني نيز عنوان كرده كه «توكيو بايد در خصوص استفاده ايران از منابع مذكور و انتقال آنها به ساير مبادي مورد نياز بانك مركزي ايران ابتكار عمل داشته باشد.» از سفير ژاپن نيز نقل شده كه در اين ديدار پيشنهاد استفاده از منابع مسدود شده براي خريد واكسن كرونا مطرح شده است.
پس از اين دو نشست عبدالناصر همتي در صفحه اينستاگرام خود نوشت؛ امروز 4 اسفند ماه 1399 به درخواست سفارتخانه كره جنوبي و ژاپن در تهران، ملاقات‌هاي جداگانه‌اي با سفراي دو كشور ياد شده داشتم. در ديدار با سفير كره جنوبي در خصوص جابه‌جايي و مصرف بخشي از منابع ارزي بانك مركزي در كره جنوبي به مقاصد مورد نظر توافق شد و تصميمات بانك مركزي در خصوص ميزان منابع مورد انتقال و بانك‌هاي مقصد به طرف كره‌اي اعلام شد ضمن استقبال از تغيير رويكرد كره جنوبي تاكيد كردم؛ اگرچه جمهوري اسلامي ايران از تغيير رويكرد كشورها و افزايش همكاري‌ها استقبال مي‌كند، اما پيگيري‌هاي حقوقي اين بانك به منظور مطالبه خسارات ناشي از عدم همكاري بانك‌هاي كره‌اي در‌ سال‌هاي اخير به قوت خود باقي خواهد بود و طرف كره‌اي بايد تلاش زيادي انجام دهد تا اين سابقه منفي از بين برود. در ديدار با سفير ژاپن نيز به نماينده ژاپن تاكيد ‌كردم كشورهاي دوست ‌بايد فارغ از فشارهاي سياسي به همكاري با يكديگر اهتمام ورزند.
طرف ژاپني بايد در خصوص استفاده ايران از منابع ارزي خود و انتقال آنها به ساير مبادي مورد نياز بانك مركزي ايران ابتكار عمل داشته باشد. سفير ژاپن در ايران نيز ضمن قدرداني از تلاش بانك مركزي براي تسريع در پرداخت بدهي‌هاي شركت‌هاي ايراني به طرف‌هاي ژاپني پيشنهاد استفاده از منابع موجود براي خريد واكسن كرونا را مطرح و بر اهتمام سفارت ژاپن در ايجاد ارتباط بين بانك‌هاي مركزي دو كشور به منظور پيشبرد بهتر امور و حل مسائل بانكي تاكيد كرد.
 مذاكرات ايران با كره جنوبي براي آزادسازي پول‌هاي بلوكه‌ شده بانك مركزي، در ماه‌هاي اخير به ‌دفعات انجام شده و در سفر هيات كره‌اي به ايران نيز اين موضوع دستور كار اصلي جلسات بانك مركزي بوده است. بر اساس اعلام خبرگزاري يونهاپ، مجموع بدهي كره جنوبي به ايران ۹ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار است. پيش از اين نشست و در جلسه قبل رييس كل بانك مركزي با مقامات كره‌اي به همتي پيشنهاد داده بودند كه به ‌جاي آزادسازي منابع ارزي بلوكه‌ شده در اين كشور، آمبولانس و كيت تشخيص كرونا در اختيار ايران قرار دهند اما اين پيشنهاد با مخالفت جدي ايران همراه شده بود.
سي‌ام دي ماه امسال عبدالناصر همتي رييس كل بانك مركزي در گفت‌وگو با خبرگزاري بلومبرگ در اين خصوص اعلام كرده بود به دليل همكاري بانك‌هاي كره‌اي با سياست فشار حداكثري ايالات متحده عليه ايران، جمهوري اسلامي ايران تاكنون نتوانسته است از منابع خود نزد بانك‌هاي كره‌اي استفاده كند. همتي به اين خبرگزاري گفته بود اين سياست برخلاف قوانين بين‌الملل و با اصول حقوقي توجيه‌ناپذير است. بنابراين ما اعتقاد داريم كه آن بانك‌هاي كره‌اي بايد خسارت جمهوري اسلامي ايران طي اين دو سال را جبران كنند و ميزان اين خسارت يك مساله فني است و بايد توسط متخصصان بانكي و مالي تعيين شود.
رييس‌كل بانك مركزي در اين باره توضيح داده بود كه هيات كره جنوبي اعلام كرده اراده سياسي براي حل موضوع و ايجاد امكان استفاده ايران از منابع را دارند اما مساله آنجاست كه آنها همزمان مي‌خواهند از سياست‌ها و مقررات ايالات متحده پيروي كنند. همتي گفته بود مقامات كره‌اي وعده دادند كه آنها هرچه در توان دارند براي آزادسازي منابع انجام مي‌دهند، اما اين اولين‌باري نيست كه آنها چنين قولي مي‌دهند.
همتي در اين مصاحبه انتقال منابع ايران را از طريق اينستكس يا كانال سوييس مناسب ارزيابي كرده اما اين گزينه‌ها را در گام دوم اين اقدام مهم عنوان كرده و گفته بود؛ ما بايد شاهد اراده سياسي بانك‌هاي كره‌اي براي آزادسازي منابع و همكاري آنها با بانك‌هاي ايراني باشيم اما تاكنون چنين اراده سياسي را مشاهده نكرده‌ايم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون