• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4873 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۵ اسفند

نظراتي درباره گلنوش خالقي، انتقادهايي از جشنواره موسيقي فجر

حال عثمان محمدپرست رو به بهبودي است

پرتو و خسروي از گلنوش خالقي گفتند

افليا پرتو، نوازنده و مدرس پيشكسوت پيانو درباره زنده‌ياد گلنوش خالقي گفت: گلنوش خالقي دوست داشت در ايران فعال باشد و ‌اي كاش از توانايي‌هاي هنري‌شان اينجا استفاده مي‌شد. جامعه موسيقي ايران يك هنرمند ارزنده راه از دست داد و جاي تاسف بسيار دارد. البته ايشان سعي كردند در ايران فعال باشند ولي موقعيت به ايشان داده نشد كه فعاليتش را در اينجا انجام دهد و در كشور امريكا آثار زنده‌ياد استاد روح‌الله خالقي را اجرا مي‌كرد و دنباله رو كارهاي پدرشان بودند. ايشان مانند پدرشان يك شخصيت قوي اخلاقي داشت و فرزندي كه در خانواده خالقي تربيت شده باشد بايد هم اين‌طور باشد. ايشان در هنرستان دو سال بعد از ما بودند ولي ما باهم بزرگ شديم و جزو دوستان صميمي ما بودند. ايشان تحصيلكرده كشور اتريش، رهبر كر و رهبر اركستر بودند و ‌اي كاش از توانايي‌هاي هنري‌شان در ايران استفاده مي‌شد. اينجا فعاليت‌هايي هم داشتند كه دو آلبوم با صداي زنده‌ياد كاوه ديلمي ضبط و منتشر كردند ولي جا داشت بيشتر از وجود ايشان استفاده شود. من بسيار متاسفم كه ايشان را از دست داديم. گيتي خسروي، خواننده پيشكسوت آواز كلاسيك نيز با بيان اينكه گلنوش خالقي باعث پرورش بانوان هنرمند در زمان خود بود و هريك از آنها بعد‌ها توانستند شاگرداني تربيت كنند و در جامعه تاثير بگذارند، گفت: من از چهارده سالگي روي صحنه بودم و بعد‌ها مديريت طرح و برنامه كاخ جوانان جنوب را به عهده داشتم. يكي از شب‌ها بزرگداشت استاد روح‌الله خالقي بود و من در آنجا خانم گلنوش خالقي را ديدم. همچنين از آن سال‌هايي كه گروه كر هم‌آوازان تلويزيون تشكيل شد كه مانند يك دانشگاه بود با ايشان همكاري داشتم. در آنجا از معلم‌هاي ايراني و خارجي بسياري براي آموزش استفاده مي‌شد. اگر آن گروه كر هم‌آوازان كه در آن وقت مانند يك سازمان بود، ادامه پيدا مي‌كرد ثمره‌هاي بسيار خوبي پيدا مي‌كرد. خسروي درباره تاثير زنده‌ياد گلنوش خالقي در حوزه موسيقي ايراني و آواز بانوان گفت: ايشان بعد از انقلاب به ايران آمدند و آثار پدرشان را به نوعي احيا كردند. ايشان همچنين آثار فولكلور ايراني - كه آقاي گريگوريان گردآوري كرده بودند- را با ما در گروه هم‌آوازان كار مي‌كردند و در يك فرم و سطح فوق‌العاده‌اي اينها را در صحنه‌هاي بسيار مهم اجرا مي‌كردند. ايشان بسيار براي بانوان قدم‌هاي خوبي برداشتند زيرا در دوره‌اي كه گمان مي‌شد موسيقي جايگاهي ندارد كارهاي جدي با گلنوش خالقي شكل گرفت. به همراه تمام بانواني كه در گروه هم‌آوازان و در محيطي سالم بوديم به راحتي كار مي‌كرديم و هيچ مشكلي نداشتيم. ايشان باعث پرورش بانوان هنرمند آن زمان بودند و هريك از آنها بعدها توانستند شاگرداني تربيت كنند و در جامعه تاثير بگذارند. 
انتقاد از جشنواره موسيقي فجر
سي‌وششمين جشنواره موسيقي فجر از ۲۸ بهمن آغاز شده و چهارم اسفندماه به كار خود پايان داد. در اين ميان برخي هنرمندان نيز از برگزاري يا شرايط برگزاري آنچنان راضي نبودند، از جمله سبحان مهدي‌پور با بيان اينكه اجراهاي فجر امسال هيچ شباهتي به كنسرت نداشت؛ به ايلنا گفته است روز ضبط مدام مي‌خواستند اجرا را هرچه زودتر تمام كنم؛ او بيان كرده است كه «انصراف خود را از آرشيو شدن اجراي گروه اقبال آذر اعلام مي‌كنم.»  او درباره ضبط و ثبت آثار در بخش مديريتي عنوان كرد: «گويا مسوولي كه در سالن بود و مديريت گروه‌ها و اجراها را به عهده داشت به لحاظ اداري مسووليت داشت حتما اجراها را هرچه سريع‌تر ضبط كند. براي به سرانجام رسيدن اين اتفاق، مسوول مربوطه لاجرم بايد با گروه‌ها و سرپرست‌ها برخورد تندتري داشته باشد كه من نيز با اين نوع برخورد مواجه شدم. در روز ضبط مدام از من خواسته مي‌شد كه هرچه زودتر اجراي گروه را تمام كنم تا برنامه بسته شود. همه اين اتفاقات و رفتارها خواه‌ ناخواه بر كيفيت اجرا تاثير مي‌گذارد و باعث مي‌شود آن حس و حال لازم موسيقي ايراني از دست برود. شخصا بر اين مساله مهم كه گروه و اعضاي آن بايد با حال خوب و انرژي مثبت روي صحنه روند بسيار معتقدم، اما خب در روز ضبط آن حال خوب را نداشتم و متاسفانه در نهايت آنچه مدنظرم بود، نه براي من و نه براي ديگر اعضاي گروه «اقبال آذر» اتفاق نيفتاد. به هرحال همان‌طوركه گفتم مسوولان برگزاري براي كيفيت بهتر جشنواره امسال زحمات بسيار كشيدند و دوربين‌ها و تجهيزات بسيار را فراهم كردند و مرحله ضبط با وجود كاستي‌ها به خوبي صورت گرفت. به نظرم با وجود اين امكانات و صرف هزينه و زمان بسيار، ‌مي‌شد برنامه‌هاي ماندگاري را ثبت و ضبط كنيم كه متاسفانه اين‌گونه نبود. شايد بهتر بود مسوولان و ستاد برگزاري كمي زودتر اقدام به ضبط اجراها مي‌كردند تا اين عجله و ازدحام در ضبط آثار روند بهتري را طي كند. اگر چنين اتفاقي مي‌افتاد، برنامه گروه‌ها تحت‌تاثير قرار نمي‌گرفتند و حال شاهد اجراهاي با كيفيت‌تري بوديم.»
حال عثمان محمدپرست رو به بهبودي است
در پي بستري شدن عثمان محمدپرست، پيشكسوت دوتار نواز خراسان، ادريس محمدپرست با اشاره به آخرين وضعيت عثمان محمدپرست نوازنده پيشكسوت موسيقي مقامي، به ايسنا گفته كه در حال حاضر وضعيت استاد پايدار است و تحت درمان پزشكي قرار دارد. او گفت: «استاد وضعيت پزشكي ثابتي داشته و هوشيار هستند و پزشكان ابراز اميدواري كرده‌اند كه وضعيت استاد محمدپرست، بهتر مي‌شود.» همچنين جواد محمدپرست، فرزند عثمان محمدپرست نيز بيان كرده استاد با احساس درد و تهوع به بيمارستان مراجعه و پس از شست‌وشو و قطع خونريزي به مشهد منتقل شدند. عثمان محمدپرست معروف به عثمان خوافي است؛ هر علاقه‌مند به موسيقي مقامي با صداي دوتار او آشناست. وي بعد از عمل جراحي ستون فقرات با استفاده از صندلي چرخ‌دار حركت مي‌كند و قادر به نواختن ساز نيست اما آثار مطرحي از خود به جا گذاشته است؛ او علاوه بر فعاليت هنري در امور خيريه هم پوياست و در ساخت بيش از ۹۰۰ مدرسه به همراهي خيرين ديگر مشاركت داشته است همچنين او در هزينه درمان كودكان مبتلا به سرطان نيز گام برداشته است. ۸ شهريور ۱۳۹۶ خورشيدي، نخستين كاشي ماندگار خراسان رضوي در راستاي حفظ ميراث ناملموس كشور از سوي اداره كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد. همچنين پس از موفقيت در ثبت جهاني دوتار در چهاردهمين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو، نسخه‌اي از گواهينامه ثبت جهاني دوتار كه به دو زبان انگليسي و فارسي نگارش شده بود به عثمان محمدپرست اهدا شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون