• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4873 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۵ اسفند

حميد مطهري در گفت ‌و گو با «اعتماد»:

در پرسپوليس اولويت با پازل تاكتيكي و شرح وظايف است

علي ولي‌اللهي

پرسپوليس در حالي قهرمان نيم‌فصل ليگ برتر شد كه در تمام طول ۱۵ هفته حتي يك هفته هم صدرنشين رقابت‌ها نبود. سرخ‌ها قدم به قدم و آهسته آهسته مسير پيشرفت را طي كردند و درست سر بزنگاه ضربه نهايي را وارد كردند و به جايي رسيدند كه عادت داشتند؛ يعني صدر جدول. پرسپوليس پيش فصل را با رسيدن به فينال ليگ قهرمانان آسيا آغاز كرد، بعد چند بازي در ليگ انجام داد سپس راهي قطر شد تا فينال ACL را مقابل اولسان هيونداي كره‌ جنوبي برگزار كند. ارتش سرخ در آن بازي شكست خورد و بعد از بازگشت با افت روحي و حواشي مديريتي مواجه شد و آنها را چند هفته از نتيجه‌گيري دور كرد. با اين حال در ادامه پرسپوليس در حالي كه چند بازيكن كليدي خودش را در فاصله پيش‌فصل تا نايب قهرماني آسيا از دست داده بود،كم‌كم به فرم مطلوب گذشته بازگشت و درنهايت با ۳۰ امتياز در رتبه نخست قرار گرفت. در اين بين نقش كادرفني پرسپوليس بسيار پر رنگ بوده. در واقع مي‌توان گفت در فاصله چند ماه خيلي چيزها تغيير كرد، از بازيكنان گرفته تا مديريت و تنها چيزي كه دست نخورد تركيب كادرفني بود. پس طبق قواعد رياضي هم كه شده بايد گفت پارامتر كادرفني تاثير عمده‌اي در موفقيت‌هاي تيم داشته است. در بين اعضاي كادرفني پرسپوليس حميد مطهري به عنوان كمك يحيي گل‌محمدي خيلي مورد توجه قرار گرفته است. فردي كه اظهارات غالبا فني او نشان داده چيزي به جز خود فوتبال برايش اهميت ندارد. بنابراين تصميم گرفتيم با اين مربي پرسپوليس فارغ از تمام حاشيه‌هاي تكراري ليگ برتر در رابطه با مسائل فني و انديشه‌هاي تاكتيكي و رابطه بين اعضاي كادرفني پرسپوليس به گفت‌وگو بنشينيم.

 

پرسپوليس در نيم‌فصل نخست فراز و نشيب‌هاي زيادي را تجربه كرد. هم حاشيه‌هايي براي تيم ايجاد شد و هم در برهه‌اي تيم از لحاظ امتيازگيري به مشكل برخورد. اين وضعيت را چطور مديريت كرديد؟

منظور شما را از فراز و نشيب متوجه نمي‌شوم. از لحاظ فني ما فراز و نشيب نداشتيم. ما هدف مشتركي داشتيم و آن هم قهرماني نيم‌فصل بود كه جزو اهداف كوتاه‌مدت اما ارزشمند ما بود كه خدا را شكر به آن رسيديم. ولي خب مسائل حاشيه‌اي داشتيم. ولي ما سعي كرديم بيشتر به مسائل فني بپردازيم. سعي كرديم اين حواشي را مديريت كنيم. خدا را شكر موفق شديم اين كار را انجام دهيم. اين هم البته طبيعي است. زماني كه شما در تيم‌هاي بزرگ كار مي‌كنيد چنين اتفاقاتي مي‌افتد. مشكلات ما هم بيشتر مديريتي بود وگرنه ما مشكل ديگري نداشتيم. نمي‌خواهم راجع به گذشته صحبت كنم. هميشه نگاه‌مان مثبت است. در آخر هم خدا را شكر تيم به نتيجه مطلوب رسيد.

به عنوان مربي پرسپوليس نقش كادرفني تيم را در موفقيت‌هاي تيم تا چه حد مي‌دانيد؟

اول جا دارد از زحمات و تلاش متعهدانه بازيكنان تشكر كنم. در مرحله اول آنها هستند. اين قهرماني نيم‌فصل را به آنها تبريك مي‌گويم كه خيلي برايش زحمت كشيدند. همچنين به هواداران‌مان تبريك مي‌گويم. تقديمش مي‌كنم به روح علي و مهرداد عزيز كه هميشه انرژي مثبت به تيم و هواداران مي‌دادند. هرجا كه اين دو عزيز بودند شادي‌آور بودند همچنين به آن 3 هواداري كه جان‌شان را براي تيم از دست دادند. اين قهرماني اول متعلق به آنهاست. درنهايت راجع به كادر فني مي‌خواهم بگويم ما هميشه سعي كرديم متعهدانه كارمان را انجام دهيم. ولي همه آنها كه مرا مي‌شناسند مي‌دانند هميشه سعي كردم منطقي حرف بزنم. هميشه با استدلال صحبت كنم. اينجا هم جا دارد قهرماني نيم‌فصل را به كادرفني تيم و در راس آن آقاي گل‌محمدي تبريك بگويم. من آدمي نيستم كه دروغ بگويم.گل‌محمدي بارها توانايي‌هايش را نشان داده است. اگر يك مربي خارجي تيم را مي‌برد فينال آسيا و با ۱۴ امتياز اختلاف تيم را قهرمان فصل گذشته مي‌كرد يا الان يا قهرمان نيم‌فصل مي‌شد ما چه‌ها كه نمي‌كرديم. فوتبال ايران بايد براي يحيي گل‌محمدي احترام قائل شود. فوتبال ايران بايد حواسش بيشتر به يحيي باشد. من در مورد خودم صحبت نمي‌كنم. راجع به سرمربي حرف مي‌زنم. اين آدم هرجا كه بوده نشان داده توانمند است و نتايجش هم اين را نشان مي‌دهد. دوست دارم از ساير اعضاي كادرفني هم تشكر كنم و به همه خسته نباشيد بگويم. يك كادر همدل، يكدل و منسجم داريم.

پرسپوليس از زمان برانكو به استفاده از كانال‌هاي كناري علاقه پيدا كرد. اين نگرش در انديشه‌هاي كالدرون هم بود. پرسپوليس تحت هدايت شما هم خيلي از كانال‌هاي كناري استفاده مي‌كند اما با اين تفاوت كه شكل مدرن‌تري دارد. در مورد اين مساله و در مجموع انديشه‌هاي تاكتيكي تيم‌تان بگوييد.

اگر شما به مصاحبه‌هاي من قبل از بازي دقت كرده باشيد هميشه گفته‌ام اين فوتبال فري فرمي كه ما بازي مي‌كنيم، همراه با جابه‌جايي‌هاي زياد تيم‌هاي حريف را دچار مشكل مي‌كند. فوتبال شناوري كه آقاي يحيي، خود من و ساير اعضاي كادر فني دوست داريم در حال عملياتي شدن است. اين كار با توانمندي بچه‌هاي‌مان در حال انجام است. شما مي‌بينيد ما از كانال‌هاي كناري استفاده مي‌كنيم. برتري عددي ايجاد كردن در آن منطقه برنامه ماست. ما فوتبال و تاكتيك خودمان را به حريفان غالب و ديكته مي‌كنيم. اين چيزي نيست جز اينكه ما تمرينات مخصوص به اين كار را انجام مي‌دهيم. ما هميشه دنبال تمرين هستيم.كار ديگري كه ما مدنظر داريم استفاده طولي و عرضي از زمين و درنظر گرفتن بالانس تيمي است. ما داريم كار مي‌كنيم و بچه‌ها هم دارند زحمت مي‌كشند. شما مي‌بينيد كه ما در حمله هم تنوع تاكتيكي داريم. اين نيست كه ما در كناره‌ها كار كنيم و ارسال كنيم. تيم‌هاي حريف وقتي جلوي پرسپوليس بازي مي‌كنند واقعا يك فشردگي بالا ايجاد مي‌كنند و اين كامپكت بودن و فشرده بودن را ما بايد با تدابيري كه درنظر مي‌گيريم، بشكنيم كه اين كار به نحو احسن در تيم ما ايجاد مي‌شود.

شما در چند هفته اخير اين كارها را بدون مهاجم هدف و هافبك بازي‌ساز انجام مي‌دهيد. ايده چنين سيستمي از كجا آمد؟

ما طراحي‌هاي گوناگون و استراتژي‌هاي مختلفي براي بازي‌هاي‌مان داريم. جا دارد همين جا تشكر كنم از بازيكنان به خاطر اينكه خيلي‌هاي‌شان به خاطر شرايطي كه داشتيم مجبور شدند در پست‌هاي غيرتخصصي بازي كنند. اين بچه‌ها با تمام وجودشان كار كردند و توانايي‌هاي‌شان را نشان دادند. اين خيلي كار سختي است كه در پست غيرتخصصي بازي كني و توانمند باشي. ما ايده‌هاي خودمان را داريم. ما براي اميد عاليشاه يك پست جديد تعريف كرديم و در آن پست فوق‌العاده تاثيرگذار بازي كرد. هم در بخش حمله و هم در بخش دفاع تيمي به تيم كمك كرد. همه بچه‌ها هم به همين شكل. نمي‌خواهم تك‌تك نام ببرم. همه فوق‌العاده كار كردند و در پازل تاكتيكي قرار گرفتند و شما نتايجش را هم ديديد كه منجر به قهرماني نيم‌فصل شد. مهم‌ترين شاخصه تيم ما كار تيمي است. اينكه همه كامل دراختيار كادرفني و تيم هستند.

اينكه هر بازيكن جديدي به تيم اضافه مي‌شود خيلي زود در تركيب جا مي‌افتد هم نكته جالبي است.

هر كس در اين پازل تاكتيكي كه قرار مي‌گيرد با توجه به شرح وظايف و تاكتيك‌هاي تيمي و تيم‌ورك به نحو احسن كارش را انجام مي‌دهد. هر بازيكني كه جديد مي‌آيد بلافاصله سعي مي‌كند در آن شكل تيمي ما خودش را وفق دهد و كار تيمي را جلو ببرد. اين چيزي نيست جز تاكتيك تيمي و وحدت تيمي كه هميشه مي‌گويم. در پرسپوليس فرد مهم نيست بلكه مهم اين است كه شرح وظايف مشخص است و اين نفرات هستند كه مي‌آيند در آن پست‌ها خودشان را هماهنگ مي‌كنند. اين جزو توانمندي‌هاي بازيكنان ماست كه خيلي سريع مي‌توانند خودشان را با شرايط تطبيق دهند و هماهنگ كنند.

رابطه شما با يحيي گل‌محمدي چگونه است؟ بارها ديده شده ايشان با توجه به مشورت‌هاي شما كنار زمين تصميم مي‌گيرند.

خدا را شكر ما از لحاظ درك فوتبالي و تاكتيكي يك ارتباط خيلي نزديك با هم داريم.گروه مربيگري ما از آقاي پيرواني كه سرپرست تيم هستند تا آقاي باقري و آناليزورها يك گروه منسجم و هماهنگ است. سعي مي‌كنيم در راستاي اهداف تاكتيكي سرمربي قدم ‌برداريم. از لحاظ فوتبالي من و آقا يحيي خيلي به هم نزديكيم. درك متقابل خوبي از هم و تفكرات يكديگر داريم و در نهايت يك كارگروهي كه در رأسش آقاي گل‌محمدي است باعث مي‌شود كار جلو برود. خيلي هم هماهنگ هستيم. آقا يحيي به تيمش و كادرش اعتقاد كامل دارد و يك آدم مشورت‌پذير است و هميشه سعي مي‌كند از نظرات ما استفاده كند.

شده تا به حال سر سيستم بازي تيم يا انتخاب نفرات به اختلاف نظر بخوريد؟

راجع به سيستم نه ولي هميشه شايد موضوعاتي باشد كه تبادل نظر و بحث پيش بياورد و همين هم خودش كمك مي‌كند كه تيم بتواند حس بهتري بگيرد. بالاخره پيش مي‌آيد كه نظرات مختلف باشد ولي اينكه شما مي‌گوييد اختلاف نه اصلا. ما هميشه سعي مي‌كنيم تجزيه- تحليل خوبي داشته باشيم و نظرات مختلفي كه داده مي‌شود در‌نظر گرفته شود. آنچه اهميت دارد اين است كه همه در قالب يك كار تيمي و تفكرات سرمربي قرار بگيرند و برنامه‌ها به تيم انتقال داده شود. خدا را شكر تيم ما هميشه داراي اين خصوصيت بوده است.كادر هم هميشه با هم هماهنگ بوده و همه براي يك رسيدن به يك هدف حركت مي‌كنيم.

مهدي شيري بعد از فينال آسيا و احمد نوراللهي بعد از دربي با فشار زياد هواداران مواجه شدند. اما حالا نوراللهي بهترين گلزن تيم است و شيري هم به روزهاي خوبش نزديك مي‌شود. جدا از مسائل فني، ريكاوري روحي اين بازيكنان چطور انجام شد؟

در مورد مهدي و احمد كه شما اسم آورديد بايد بگويم واقعا بازيكنان توانمندي هستند و هميشه در خدمت تيم بودند. حالا در بعضي بازي‌ها اتفاقاتي مي‌افتد. در همان فينال ما دو تا پنالتي داديم ولي هميشه احمد، مهدي و بقيه بازيكنان سعي كردند آن شرح وظايفي كه براي‌شان تعريف مي‌شود به نحو احسن انجام دهند. در فوتبال چنين اتفاقاتي هميشه مي‌افتد. خدا را شكر اين دو نفر با همه وجودشان در ادامه كار كردند و خيلي متعهدانه دارند كارشان را مي‌كنند. بعد از آن اتفاقات تيم مربيگري سعي كرد به بازيكنان حس خوب بدهد و فضا را براي اين عزيزان مهيا كند تا بتوانند همه توانايي‌هاي‌شان را انجام دهند. خدا را شكر آنها هم با همه وجود كار مي‌كنند و خودشان را اثبات كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون