• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4874 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند

«رافائل گروسي» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي:

دستاورد سفر به تهران يك تفاهم بود نه توافق رسمي

«رافائل گروسي» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تازه‌ترين اظهارنظرها درباره تفاهم صورت گرفته ميان اين نهاد فني و سازمان انرژي اتمي گفت: در صورتي كه توافق اخير با ايران حاصل نمي‌شد، تهران مي‌توانست گام‌هاي غيرقابل بازگشت يا غيرقابل بازيابي بردارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، وي كه در نشستي درباره جلوگيري از حملات با تسليحات كشتار جمعي صحبت مي‌كرد، افزود: «بدون توافق اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با ايران، بازرسي‌ها از ايران بدان معنا بود كه ايران مي‌توانست گام‌هايي بردارد كه قابل بازيابي يا بازگشت پذير نباشد. اين توافق به ما اجازه مي‌دهد تا به نظارت و ثبت تمامي فعاليت‌هاي كليدي و نه همه آن، كه در اين دوره روي مي‌دهد بپردازيم. اين توافقي سياسي يا قانوني نيست اين يك تفاهم و نه يك توافق رسمي است.» وي دليل رفتن خود به ايران را اينگونه توصيف كرد: «من به ايران رفتم چون ما در حال حركت به سوي يك شرايط واقعي بوديم بدون آنكه كسي چيزي در اين باره انجام دهد. ما به تفاهم فني دوجانبه موقت دست يافتيم. هر كلمه از آن معنا دارد. موقت به معناي آن است كه مي‌تواند از نظر محدوده و زمان محدود شود.
دوجانبه به معناي آن است كه ميان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و يكي از كشورهاي عضو حاصل شده و فني به معناي بازرسي‌ها و نحوه‌اي كه ما مي‌توانيم آن را انجام دهيم، است. در پايان چنانچه توافقي [براي رفع تحريم‌ها] حاصل نشود همه‌چيز از بين برده خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون