• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4874 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند

شعارهاي پوپوليستي تاثيري در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد

عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني درخصوص انتخابات آينده، مشاركت اجتماعي و آمدن پاي صندوق‌هاي راي گفت: «اگر در چارچوب همان نظريه هيرشمن برداشت افكار عمومي اين باشد كه از طريق صندوق راي اميدي برنمي‌آيد، كنار خواهند كشيد و وعده‌هاي اقتصادي پوپوليستي نيز تاثيري ندارد.» علي ديني تركماني در مورد تاثير وعده‌هاي اقتصادي در انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري اظهار داشت: «شايد در دوره‌هاي قبل اين موضوع اتفاق افتاد و برخي كانديداها با شعار يارانه نقدي توانستند آرا را جذب كنند، اما بعدا مشاهده شد كه چنين سياستي موفق نبوده است. به نظرم موضوع اصلي در انتخابات پيش‌رو درصد پايين مشاركت خواهد بود كه دليل اصلي آن نارضايتي افكار عمومي نسبت به وضعيت اقتصادي است يعني افرادي كه در گذشته راي داده‌اند، همراه با مطالبات اجتماعي بوده اما پاسخي دريافت نكرده‌اند.»
او ادامه داد: «به تعبير نظريه «اعتراض، وفاداري و خروج» آلبرت هيرشمن مردم از طريق صندوق راي اعتراض خود را بيان مي‌كنند و وقتي پاسخي دريافت نمي‌كنند امكان دارد كه دوباره به صندوق راي روي نياورند. احتمالا در چنين شرايطي، كانديداي جرياني كه اين موقعيت به نفع آن است يعني با درصد مشاركت پايين احتمال برنده شدن آن وجود دارد از اين وضعيت استقبال كند بنابراين به دنبال ايجاد شرايط بهتر نخواهد بود.» او درخصوص پايگاه اجتماعي اصولگرايان در انتخابات نيز گفت: «تجربه نشان داده كه پايگاه اجتماعي اين طيف از جامعه معمولا در انتخابات مشاركت مي‌كنند.
اما آنهايي كه مطالبات‌شان در ارتباط با تغييرات ساختار قدرت، حكمراني و نوع نگاه به بيرون است، فكر نمي‌كنم تحت تاثير چنين جاذبه‌هاي قرار بگيرند؛ اگر به چنين نتيجه‌اي رسيده باشد كه در انتخابات شركت نكنند. اما اگر جمع‌بندي مشاركت در انتخابات باشد، چون هدف‌گذاري اجتماعي و سياسي مشخصي دارند، بعيد هست كه باز چنين سياستي آنها را تحت تاثير قرار دهد.» او در ادامه از آراي خاكستري نيز گفت. به باور او عده‌اي كه آراي خاكستري دارند و فكر نمي‌كنم درصد آنها بيشتر و تعيين‌كننده باشد. تجربه انتخابات قبلي و روند تحولات اجتماعي نشان داده كه بالاي ۷۰ يا ۸۰درصد مطالبات مردم همگن و هم‌جنس است، هر چند شدت و ضعف داشته باشد اما در يك جبهه قرار مي‌گيرند. همچنين ۱۵ يا ۲۰درصد در جبهه ديگر است بنابراين كساني كه وضعيت بلاتكليفي دارند درصد اندكي هستند. او يادآور شد: «اگر نيروي سياسي اصلاح‌طلب از وعده‌هاي اقتصادي استفاده كند در حالي كه بخشي از پايگاه‌شان به اين جمع‌بندي رسيده باشد كه پاسخ لازم را از صندوق لازم نمي‌گيرند، نمي‌تواند با چنين ابزارهايي آنها را تحت تاثير قرار داد چون آنها به نوعي صاحب تحليل و فكر هستند. از سوي اگر نيروي سياسي اصولگرا هم اين شعارها را بدهد تفاوت چنداني ندارد چون به هر حال پايگاه اجتماعي آنها راي خواهند داد و آنهايي كه در جبهه قرار دارند قطعا تحت تاثير اين سياست‌ها قرار نمي‌گيرد. مثلا در دوره قبل يكي از كاندايدها پشت شعارهاي پوپوليستي و افزايش يارانه به ۲۵۰ هزار تومان بود اما در نهايت از نظر كسب راي موفق نبود.» او با انتقاد از برخي شعارهاي احتمالي مبني بر افزايش يارانه نقدي گفت: اين به معناي آن است كه شعور سياسي و اجتماعي مردم را ناديده مي‌گيريم يعني فرض بر اين مي‌گذاريم كه مردم با پول راي‌شان قابل خريد است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون