• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4874 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند

اقتصاد بين‌الملل

 سقوط ۸ هزار دلاري ارزش بيت‌كوين در چند ساعت

استقبال ايلان ماسك از بيت‌كوين در اوايل همين ماه باعث افزايش 50درصدي ارزش اين ارز مجازي تا 58 هزار دلار شد و عكس‌العمل سرد او در اين هفته ارزش آن را پايين آورد. ارزش بيت‌كوين پس از يك سقوط 17درصدي در روز دوشنبه، 5.6 درصد كاهش يافته است. پس از ابراز نگراني ايلان ماسك، ثروتمندترين مرد دنيا در مورد افزايش قيمت زياد و بسيار سريع بيت‌كوين، اين ارز مجازي به زير 50 هزار دلار رسيد و طي تنها چند ساعت 8000 دلار از ارزش خود را از دست داد. متي گرينسپن، موسس كوانتوم ايكاناميكس و متخصص سرمايه‌گذاري و تحليل بازار با مقايسه تاثير ماسك بر قيمت بيت‌كوين نسبت به وارن بوفي گفت: ايلان ماسك و اظهاراتش تاثيري خارق‌العاده بر قيمت‌هاي بازار دارند. حتي ميلياردرهاي ديگر هم در مورد سخنان ماسك اظهارنظر كرده‌اند، بيل گيتس موسس شركت مايكروسافت در يك مصاحبه تلويزيوني گفت كه از طرفداران بيت‌كوين نيست، هم به‌ خاطر مسائل محيط زيستي و مصرف بالاي انرژي براي توليد اين ارز مجازي و هم به‌ خاطر سرمايه‌گذاران شخصي.


اسنپ ۱۰۰ ميليارد دلاري شد

شركت اسنپ در پي افزايش استفاده و بهبود بازار تبليغات ديجيتالي كه از صعود ارزش سهام شبكه اجتماعي در سال جاري حمايت كرده، به ارزش بازار ۱۰۰ ميليارد دلار رسيد. ارزش سهام مالك اسنپ چت پس از پيش‌بيني خوش‌بينانه بانك مورگان استنلي از رشد سريع‌تر از حد انتظار فعاليت، درآمد و سودآوري اين شركت، حداكثر ۳.۵ درصد رشد كرد. ارزش سهام اسنپ از اكتبر دوبرابر شده و از سال گذشته به ‌دنبال افزايش استفاده از محصولات اين شركت در دوران پاندمي ويروس كرونا، بيش از چهار برابر افزايش پيدا كرده است. شركت‌هاي رسانه اجتماعي با صرف زمان بيشتر توسط مصرف‌كنندگان در پلتفرم‌هاي آنها و بهبود هزينه در بخش تبليغات ديجيتالي پس از افتي كه سال گذشته داشت، شاهد افزايش درآمدشان بوده‌اند. شمار كاربران روزانه فعال اسنپ در سه ماهه چهارم به ۲۶۵ ميليون نفر رسيد كه ۲۲ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ افزايش داشت.


درگذشت وزير نفت سابق عربستان و چهره تحريم نفتي ۱۹۷۳

شيخ زكي يماني، وزير نفت سابق عربستان و چهره تحريم نفتي ۱۹۷۳ كه غرب را به زانو درآورد، در ۹۱ سالگي در لندن درگذشت. يماني به همراه ساير صادركنندگان نفت عرب و ايران در سال ۱۹۷۳ مجموعه كاهش توليد نفت را هماهنگ كرده و عرضه به امريكا و ساير كشورهاي غربي را متوقف كردند. اين تحريم كه باعث به وجود آمدن بحران بين‌المللي در پي صعود قيمت‌هاي نفت شد، واكنشي به حمايت واشنگتن از رژيم صهيونيستي در جنگ يوم كيپور عليه مصر و سوريه بود. اين تحريم با تلاش‌هاي موفقيت‌آميز كشورهاي نفتي براي گرفتن كنترل قدرت قيمت‌گذاري از شركت‌هاي نفتي بين‌المللي مصادف شد. يماني در طول ۲۴ سال اداره امور نفتي بزرگ‌ترين توليدكننده نفت جهان، در طول شوك‌هاي نفتي دهه ۱۹۷۰ به يك چهره شناخته شده جهاني تبديل شد. وي با وقوف بر اينكه قيمت بيش از حد بالا براي نفت باعث حذف آن به عنوان منبع اصلي سوخت جهان خواهد شد، تلاش كرد بين تمايل عربستان سعودي براي درآمد ثابت و فشار كشورهايي مانند ليبي و ونزوئلا براي بالا بردن قيمت‌ها، تعادل ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون