• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4874 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند

ويروس كرونا در مقابل عيد باستاني ايران

شيدا آريايي‌پور

تقريبا اواخر بهمن و اوايل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ بود كه خبر ديده‌ شدن يك بيمار مبتلا به ويروس كرونا  در شهر قم منتشر شد. اما اوايل آن به دليل ناشناخته بودن اين ويروس و عدم درك درست از عواقب آن زياد جدي گرفته نشد و در مدت كوتاهي اين ويروس در سراسر كشور پخش شد.
از طرف ديگر آن ايام در آستانه سال نوي شمسي بود و طبق رسوم سنتي ايرانيان، مردم در حال خريدهاي عيد و برنامه‌ريزي براي ديد و بازديد و سفرهاي عيدانه بودند. در نتيجه اين اقدامات، شاهد شيوع گسترده اين بيماري بوديم. رفته‌رفته مساله جدي‌تر شد و مردم سعي كردند بيشتر رعايت كنند همچنين دولت تدابير و محدوديت‌هاي خاصي را اعمال كرد. آن روزها پر بود از ترس به ابتلا و بحران‌هاي كمبود ماسك و محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده.
در اين مدت كسب وكارها به‌ شدت آسيب ديده و ضررهاي مالي و در خانه ماندن باعث ايجاد خستگي و سردرگمي برخي از افراد شده است. حال كه در آستانه عيد باستاني نوروز سال ۱۴۰۰ هستيم و بيش از يك‌ سال از شيوع اين بيماري گذشته بايد كمكي به مشاغل شود تا بتوانند حداكثر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي را داشته باشند  زيرا توصيه به در خانه ماندن براي فردي كه موعد قسط، اجاره و خريد مايحتاج زندگي دارد بي‌معني است. به نظر مي‌رسد امسال بيش از بيش دولت بايد همراهي كند تا مردم بتوانند با شرايطي مطلوب وارد قرن جديد شوند. با توجه به  عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي براي محدوديت زماني، پيشنهاداتي كه مي‌توان براي كنترل شلوغي‌ها و در خانه ماندن مردم داشت به شرح ذيل ارايه مي‌شود كه قطعا با كارشناسي دقيق‌تر موارد مي‌توان به نتايج مطلوب دست يافت: 
1-  بخشودگي كليه قبوض برق، آب و گاز
2-  فرصت پرداخت وام‌ها به مدت ۳ ماه مشابه پارسال
3-  رفع سوء اثر چك‌هاي برگشتي در صورت خوش حساب بودن صاحب حساب قبل از كرونا
4- عرضه  بسته‌هاي حمايتي مايحتاج زندگي از جمله برنج، گوشت  و غيره در قالب  طرح كمك‌هاي مومنانه پيشنهادي رهبر معظم انقلاب اسلامي
در پايان توصيه مي‌شود براي سلامتي خود و خانواده‌هاي‌مان پروتكل‌هاي بهداشتي جدي گرفته شده و از هرگونه تجمع و بيرون رفتن‌هاي غيرضروري پرهيز گردد. به اميد ريشه‌كن شدن اين ويروس.
حقوقدان، پژوهشگر  و  نويسنده

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون